МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ЗБУТОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ МАШИНОБУДІВНИХ ПІДПРИЄМСТВ У СУЧАСНИХ ЕКОНОМІЧНИХ УМОВАХ

Ключові слова: збут, збутова діяльність, ефективність збутової діяльності, оптимізація збутової діяльності, управління збутовою діяльністю, оцінка ефективності управління.

Анотація

Розглянуто актуальну проблему оптимізації оцінку ефективності управління збутовою діяльністю машинобудівних підприємств. У результаті проведеного аналізу наукових публікацій визначено основні критерії оцінки ефективності управління збутовою діяльністю, які використовуються вітчизняними та закордонними дослідниками. Крім того, проведене дослідження показало, що більшість авторів основну увагу приділяють безпосередньо розробці критеріїв та показників оцінки ефективності управління збутовою діяльністю, тоді як питання методологічної послідовності залишаються поза увагою дослідників, що значно зменшує можливості впровадження розробок у практичну діяльність машинобудівних підприємств. На підставі опрацьованих теоретичних джерел автори  запропонували методологічну послідовність оцінки ефективності управління збутовою діяльністю, яка передбачає виділення п’яти основних етапів: дослідницького, аналітичного, операційного, удосконалюючого та стратегічного. Для кожного із запропонованих етапів автори розробили порядок дій щодо оцінки ефективності управління збутовою діяльністю. При цьому вибір конкретних методів та показників оцінювання автор залишає на розгляд підприємства, що значною мірою підвищує можливості для практичного впровадження запропонованої методологічної послідовності в реальному секторі економіки, зокрема – на підприємствах малого та середнього бізнесу. Обґрунтовано доцільність впровадження запропонованої методологічної послідовності оцінки ефективності управління збутовою діяльністю в практичній діяльності вітчизняних машинобудівних підприємств, зокрема – малого та середнього бізнесу. Практична реалізація запропонованої методологічної послідовності дозволить оптимізувати оцінку ефективності управління збутовою діяльністю підприємств, що дозволить забезпечити умови для підвищення конкурентоспроможності та забезпечення сталого розвитку підприємств як на національному, так і на світовому рівні.

Посилання

1. Bern, R. Dzh. (2005). Effektivnoe ispol'zovanie rezul'tatov marketingovyh issledovanij: Kak prinimat' i osushchestvlyat' na praktike naibolee optimal'nye resheniya [Effective use of marketing research results: How to make and put into practice the best solutions]. (R.D. Bern, Trans. from English). Dnepropetrovsk: Balans Biznes Buks [in Russian].
2. Zaverbnyi, A.S. (2018). Zbutova diialnist yak skladova chastyna komunikatsiinoi polityky promyslovoho pidpryiemstva [Sales activities as an integral part of the communication policy of an industrial enterprise]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu: naukovyi zhurnal. Ekonomichni nauky – Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences, 4 (260), 314-317 [in Ukrainian].
3. Zaverbnyi, A.S., Psui, M.S. & Pushak, H.I. (2018). Problemy formuvannia systemy upravlinnia zbutovoiu diialnistiu: eksportnyi vector [Problems of formation of the marketing activity management system: export vector]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia: «Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku» – Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. Series of Management and Entrepreneurship in Ukraine: the Stages of Formation and Problems of Development, 899, 14-21 [in Ukrainian].
4. Zahorodnii, A.H. & Yasinska, A.I. (2008). Otsiniuvannia efektyvnosti upravlinnia vytratamy mashynobudivnoho pidpryiemstva na zasadakh systemnoho pidkhodu [Estimation of cost management efficiency of machine-building enterprise on the basis of system approach]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika» – Bulletin of the Lviv Polytechnic National University, 623, 332-338 [in Ukrainian].
5. Kapp, T.O. (2009). Sbytovaya politika podshipnikovogo predpriyatiya [The sales policy of the bearing enterprise]. Ekonomika i upravlenie. Ekonomicheskie nauki – Economics and Management. Economic sciences, 12(61), 219-223 [in Russian].
6. Klymchuk, A.O. (2014). Mashynobudivni pidpryiemstva Vinnychchyny: vyrobnycha ta zbutova skladovi otsinky konkurentospromozhnosti [Machine-building enterprises of Vinnitsa region: production and sales components of competitiveness assessment]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini –Market Relations Development in Ukraine: Сollection of Scientific Papers, 2, 79-85 [in Ukrainian].
7. Kryvoviaziuk, I.V. & Bozhydarnik, T.V. (2012). Kompleksna ekonomichna diahnostyka pidpryiemstva: monohrafiia [Comprehensive economic diagnostics of an enterprise: monograph]. Lutsk: RVV Lutskoho NTU [in Ukrainian].
8. Krylov, D.V. (2016). Kompleksna otsinka efektyvnosti realizatsii investytsiinykh proektiv promyslovykh pidpryiemstv na pidstavi rozvytku orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu [Comprehensive assessment of the efficiency of implementation of investment projects of industrial enterprises on the basis of the development of organizational and economic mechanism]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli. Seriia: Ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. A series of «Economic Sciences», 5, 79–88 [in Ukrainian].
9. Mytrokhina, Yu.P. (2006). Stratehichnyi pidkhid do upravlinnia zbutom pidpryiemstv v umovakh marketynhovoi oriientatsii [A strategic approach to managing enterprise marketing in terms of marketing orientation]. Torhivlia i rynok Ukrainy – Trade and market of Ukraine: Thematic Сollection of Scientific Works. (Vols. 2, No. 21), (pp. 71–79). Donetsk: DonDUET [in Ukrainian].
10. Muzychka, Ye.O. (2013). Otsinka efektyvnosti upravlinnia zbutovoiu diialnistiu turystychnykh pidpryiemstv [Evaluation of the efficiency of marketing management of tourism enterprises]. Ekonomichnyi chasopys-XXI – Economic Annals-XXI, 11-12 (2), 64-67 [in Ukrainian].
11. Savytska, H.V. (2007). Ekonomichnyi analiz diialnosti pidpryiemstva: navch. posib [Economic analysis of enterprise activity: tutorial] (3nd ed., rev.). Kiev: Znannia [in Ukrainian].
12. Cherep, O.H. & Terentieva, N.V. (2018). Analiz chynnykiv, shcho vplyvaiut na upravlinnia zbutovoiu diialnistiu mashynobudivnykh pidpryiemstv Zaporizkoi oblasti [Analysis of factors affecting the marketing activities of machine-building enterprises of Zaporizhzhia region]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Herald of Khmelnytskyi national university. Economic Sciences, Vol. 3(258), No. 3, 14-23 [in Ukrainian].
13. Cherep, A.V. & Batrakova T.I. (2015). Zabezpechennia upravlinnia efektyvnistiu diialnosti pidpryiemstv mashynobuduvannia: monohrafiia [Ensuring Performance Management of Machine-Building Enterprises: monograph]. Zaporizhzhya: ZNU [in Ukrainian].
14. Cherep, A.V. & Kushnir, S.O. (2016). Napriamy zabezpechennia efektyvnosti upravlinnia investytsiinoiu diialnistiu v innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv mashynobuduvannia: monohrafiia [Directions of ensuring efficiency of investment activity management in innovative development of machine-building enterprises: monograph]. Zaporizhzhya: ZNU [in Ukrainian].
15. Shevchyk, M.H. (2010). Instrumenty otsinky zbutovoi polityky pidpryiemstva [Tools for evaluating the sales policy of the enterprise]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Ch.2: Ekonomika, ahrarnyi menedzhment ta biznes – Scientific Herald of National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine Vol.2: Economy, agrarian management, business, 154, 324–332.
16. Shmyhol, N.M. & Kyrylenko, L.V. (2017). Shliakhy udoskonalennia pidkhodiv do diahnostyky diialnosti pidpryiemtva [Ways to improve approaches to diagnostics of enterprise activity]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky - Bulletin Zaporizhzhya national university. Economic sciences, 4, 67-74 [in Ukrainian].
17. Rust, R.T., Lemon, K.N. & Zeithaml, V.A. (2004). Return on Marketing: Using Customer-Equity to Focus Marketing Strategy. Journal of Marketing, 68, 109-127.
18. Waller, Nico Schinagl (2007). Return On Marketing Investment Driven Sponsorship: Optimizing This Marketing Investment In Latin America. Journal of Business Case Studies, Vol. 3, No. 2, 41–48.
Опубліковано
2019-10-23
Як цитувати
Терент’єва, Н., & Гельман, В. (2019). МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ЗБУТОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ МАШИНОБУДІВНИХ ПІДПРИЄМСТВ У СУЧАСНИХ ЕКОНОМІЧНИХ УМОВАХ. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки, (3 (43), 131-136. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/economics/article/view/118
Розділ
Економіка праці, управління персоналом та маркетинг