ІНОЗЕМНА МОВА ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТУ
Ключові слова:
гендерна компетентність, гендерна рівність, студенти університету, іноземна мова
Анотація
Стаття присвячена питанню формування гендерної компетентності студентів університету засобами іноземної мови під час викладання дисципліни «Англійська мова професійно-комунікативної спрямованості». Обґрунтовується необхідність впровадження гендерного компоненту у зміст навчального матеріалу. Розглянуто основні форми та методи формування гендерної компетентності майбутніх спеціалістів.
Посилання
1. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року.URL:http: // zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
2. Recommendations of the European Parliament and the Council.-Recommendation 2006/962/EC onkeycompetences for lifelong learning. URL: http:// eur-lex.europa.eu › ... › EU law and publications › EUR-Lex
3. Millennium Development Goals Program by the UNO.URL: http: //www.ua.undp.org/content/ukraine/en/home.html
4. Strategic Engagement for gender equality 2016-2019.-Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2015. URL:http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/
5. Mulder, M. (2014). Conceptions of Professional Competence. In: S. Billett, C. Harteis, H. Gruber (Eds). International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer. pp. 107-137.URL: http:// www.mmulder.nl/.../2014-Mulder- Conceptions-of-Professio..
6. Priority gender equality guidelines prepared by: division for Gender equality office of the Director general December 2011URL: http: //www.unesco.org/.../GENDER/GE%20Guidelines%20Decem.
7. Воронина О. А. Социокультурные детерминанты развития гендерной теории в России и на Западе.Общественныенаукиисовременность. 2000. № 4. С. 9–19.
8. Капська А. Й., Беспалько О. В., Вайнола Р. Х. Актуальні проблеми соціально- педагогічної роботи: модульний курс дистанційного навчання. Київ: ДЦССМ, 2002. 164 с.
9. Мельник Т. 50/50: Сучасне ґендерне мислення: Словник. Київ: К.І.С., 2005.280 с.
10. Подоляк Л. Г., Юрченко В. І. Психологія вищої школи: навч. посіб. Київ: ТОВ “Філ- студія”, 2006. 320 с.
11. Трошина Е. Ю. Образы родителей как фактор детерминации и развития супружеских отношений мужчин и женщин: Автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05Курский государственный университет. Курск, 2010. 22 с.
12. Костикова И.В. Введение в гендерные исследования: учеб. пособ. Москва: Аспект Пресс, 2005. 255 с.
13. Capacity building and gender competences. URL: http: //standard.gendercop.com/...gendercompetences/ index.html
14. What is gender competence? - Fit for Gender. URL:http://www.fit-forgender. org/toolbox/.../5.../5.1%20(2).pd
15. Encyclopedia of Women and Gender: Sex Similarities and Differences and the impact of society on gender. A-P, Том 1 Copyright by Academic Press, 2002. URL:https: // books.google.com.ua/books?isbn.
16. Gender-Sensitive Language - The Writing Center at UNC - Chapel Hill: URL: http:// writingcenter.unc.edu/handouts/gender-sensitive-language/
17. Gender Sensitivity / A training manual for sensitizing education managers curriculum and material developers and media professionals to gender concern, UNESCO, 2004URL: http: //unesdoc.unesco.org/images/0013/001376/137604eo.pdf
18. Fit for Gender MainstreamingToolbox | EIGE:URL: / http: //eige.europa.eu › ... › Methods and Tools › Resource
2. Recommendations of the European Parliament and the Council.-Recommendation 2006/962/EC onkeycompetences for lifelong learning. URL: http:// eur-lex.europa.eu › ... › EU law and publications › EUR-Lex
3. Millennium Development Goals Program by the UNO.URL: http: //www.ua.undp.org/content/ukraine/en/home.html
4. Strategic Engagement for gender equality 2016-2019.-Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2015. URL:http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/
5. Mulder, M. (2014). Conceptions of Professional Competence. In: S. Billett, C. Harteis, H. Gruber (Eds). International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer. pp. 107-137.URL: http:// www.mmulder.nl/.../2014-Mulder- Conceptions-of-Professio..
6. Priority gender equality guidelines prepared by: division for Gender equality office of the Director general December 2011URL: http: //www.unesco.org/.../GENDER/GE%20Guidelines%20Decem.
7. Воронина О. А. Социокультурные детерминанты развития гендерной теории в России и на Западе.Общественныенаукиисовременность. 2000. № 4. С. 9–19.
8. Капська А. Й., Беспалько О. В., Вайнола Р. Х. Актуальні проблеми соціально- педагогічної роботи: модульний курс дистанційного навчання. Київ: ДЦССМ, 2002. 164 с.
9. Мельник Т. 50/50: Сучасне ґендерне мислення: Словник. Київ: К.І.С., 2005.280 с.
10. Подоляк Л. Г., Юрченко В. І. Психологія вищої школи: навч. посіб. Київ: ТОВ “Філ- студія”, 2006. 320 с.
11. Трошина Е. Ю. Образы родителей как фактор детерминации и развития супружеских отношений мужчин и женщин: Автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05Курский государственный университет. Курск, 2010. 22 с.
12. Костикова И.В. Введение в гендерные исследования: учеб. пособ. Москва: Аспект Пресс, 2005. 255 с.
13. Capacity building and gender competences. URL: http: //standard.gendercop.com/...gendercompetences/ index.html
14. What is gender competence? - Fit for Gender. URL:http://www.fit-forgender. org/toolbox/.../5.../5.1%20(2).pd
15. Encyclopedia of Women and Gender: Sex Similarities and Differences and the impact of society on gender. A-P, Том 1 Copyright by Academic Press, 2002. URL:https: // books.google.com.ua/books?isbn.
16. Gender-Sensitive Language - The Writing Center at UNC - Chapel Hill: URL: http:// writingcenter.unc.edu/handouts/gender-sensitive-language/
17. Gender Sensitivity / A training manual for sensitizing education managers curriculum and material developers and media professionals to gender concern, UNESCO, 2004URL: http: //unesdoc.unesco.org/images/0013/001376/137604eo.pdf
18. Fit for Gender MainstreamingToolbox | EIGE:URL: / http: //eige.europa.eu › ... › Methods and Tools › Resource
Опубліковано
2017-09-26
Як цитувати
Васильченко, О. І. (2017). ІНОЗЕМНА МОВА ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТУ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 54-60. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1131
Розділ
Articles