ФІНАНСОВА ГРАМОТНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ

Ключові слова: фінансова грамотність, здобувачі освіти, фінансові знання, фінансовий добробут

Анотація

У статті акцентовано увагу на тому, що сучасний світ неможливо уявити без фінансів. Вони забезпечують функціонування усіх сфер суспільства. Фінансова обізнаність допомагає зрозуміти ключові фінансові поняття і використовувати їх для прийняття рішень про доходи, витрати і заощадження, для вибору відповідних фінансових інструментів, планування бюджету, нагромадження коштів на майбутні цілі тощо. Аналіз сучасної ситуації в Україні свідчить про досить низький рівень знань із фінансових питань серед населення. Проблема підвищення фінансової грамотності населення є нагальною в умовах сьогодення. Відсутність елементарних фінансових знань та навичок обмежує можливості людей щодо прийняття правильних рішень для забезпечення власного добробуту. Надзвичайно актуальним це питання є для країн пострадянського простору. Для України питання фінансової грамотності є одним із пріоритетних в освіті. У статті розглянуто сутність фінансової грамотності, з’ясовано, що програми з фінансової грамотності для підлітків і молоді повинні стати в Україні пріоритетом. Відзначено, що в Україні на загальнодержавному рівні визнано необхідність формування фінансової грамотності здобувачів освіти, що сприятиме успіху, активній життєвій позиції та готовності докладати зусиль для соціального розвитку й економічного зростання. На підставі проведеного аналізу рівня фінансової грамотності студентів факультету початкової освіти та фізичної культури Комунального закладу вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради відзначено, що стратегічними напрямами її підвищення є оновлення змісту освіти із включенням фiнансової грамотностi в навчальні програми; високий рiвень фiнансової грамотностi педагогів та впевнене розпоряджання власними фінансами; доступність інформаційних ресурсiв із фiнансової освiти для використання їх учителями та здобувачами освіти, пересiчними громадянами; розроблення та впровадження нацiональної стратегiї фiнансової освiти.

Посилання

1. Андрійчук В.В., Братко М.В. Підготовка майбутніх учителів до формування фінансової грамотності учнів початкової школи. Міжнародний мультидисциплінарний науковий журнал «ΛΌГOΣ. Мистецтво наукової думки» 2019. № 8. С. 101–104.
2. Державний стандарт базової середньої освiти : Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti. (Дата звернення: 22.05.2021).
3. Кізима Т. Фінансова грамотність населення: зарубіжний досвід і вітчизняні реалії. Вісник економіки. Тернопіль: ТНЕУ, 2012, Вип. 2. С. 64–71.
4. Ковтун О.А. Проблеми періодизації трансформації фінансової поведінки домогосподарств на ринку фінансових послуг України. Проблеми економіки. 2013. № 3. C. 274–281.
5. Кучерова Г.Ю. Шляхи розвитку фінансової культури населення. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. Сер.: Економіка і менеджмент. 2013. № 2. С. 125–131.
6. Огляд небанківського фінансового сектору від 28 травня 2021 р. : Офіційний сайт Національного банку України. URL: www.bank.gov.ua (Дата звернення: 26.05.2021).
7. Проект USAID «Трансформація фінансового сектору», червень 2019 р. URL: http://www.fst-ua.info/wp-content/uploads/2019/06/Financial-Literacy-Survey-Report_June2019_ua.pdf?fbclid=IwAR2AlpnGNn8big9d0_v6YEhNB wL69ErT0ToDVmY5Rq8dIJqSvLVndCm5ueM (Дата звернення: 22.05.2021).
8. Про освіту: Закон України від 05.09.2017. № 38–39. Дата оновлення: 30.01.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 24.05.2021).
9. Смовженко Т.С. Фінансова грамотність : навчальний посібник для вчителя. Київ. 2013. 312 с.
10. Slavyanska, N., Neznamova, А. Improving financial literacy: a commercial project or a state necessity. Bulletin of the National Bank of Ukraine. 2013, № 4, s. 31–35.
Опубліковано
2022-01-10
Як цитувати
Бортнюк, Т. Ю., & Голя, Г. М. (2022). ФІНАНСОВА ГРАМОТНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 135-141. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2021-3-18
Розділ
РОЗДІЛ VІ. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ