ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
Анотація
У статті розглянуто теоретичні й практичні аспекти формування професійної мобільності майбутніх учителів у процесі навчання іноземних мов у сучасних ЗВО. Уточнено суть понять «мобільність», «професійна мобільність». Конкретизовано суть поняття «професійна мобільність майбутнього вчителя», яку розкрито як інтегральну якість особистості та діяльності здобувача вищої педагогічної освіти, що формується і виявляється у процесі професійної підготовки, перепідготовки, самовиховання і творчої самореалізації майбутнього фахівця. Запропоновано структуру професійної мобільності майбутніх учителів у єдності ціннісно-мотиваційного, інтелектуально-когнітивного, процесуально-діяльнісного та особистісно-рефлексивного компонентів. Сформульовано педагогічні умови успішності формування професійної мобільності майбутніх учителів у процесі навчання іноземної мови (поглиблення професійної компетентності викладачів щодо формування у здобувачів вищої педагогічної освіти професійної компетентності; розроблення і впровадження в освітній процес на засадах професійно- компетентнісного, особистісного та інтегрованого підходів педагогічного програмного забезпечення і навчально-методичного інструментарію, що сприяють формуванню всіх структурних компонентів професійної мобільності студентів; стимулювання здобувачів вищої педагогічної освіти до професійного самовдосконалення в досліджуваному напрямі). Розглянуто найбільш ефективні технології (проблемне й проєктне навчання, інтерактивні технології, дослідницькі технології, технологія предметно-мовного інтегрованого навчання CLIL форми і методи (дискусії, круглі столи, студентські конференції, ситуаційний метод, брейнстормінг та ін.)) формування професійної мобільності майбутніх учителів у процесі навчання іноземної мови. Стверджується, що запропонований навчально-методичний інструментарій ефективно впливає на формування й розвиток у майбутніх учителів здатності керувати своєю інтелектуальною діяльністю, на опанування ними методології, стратегій та способів навчання, що сприяє формуванню у студентів професійної мобільності.
Посилання
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. та гол. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с.
3. Дячок Н. В. Формування професійної мобільності майбутніх вчителів іноземних мов в освітньому середовищі університету : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Київ, 2019. 20 с.
4. Кердяшева О. В. Педагогические условия формирования готовности к профессиональной мобильности студентов в образовательном процессе вуза : автореф. дис. … канд пед. наук: 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования». Воронеж, 2010. 20 с.
5. Клименко Ю. А. Професійна мобільність майбутніх учителів у країнах Євросоюзу : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Умань, 2011. 20 с.
6. Луцан Н. І. Педагогічні умови формування професійної мобільності вихователя дошкільного закладу. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. 2014. Вип. 1.45. С. 87–89.
7. Никитина Е. А. Педагогические условия формирования профессиональной мобильности будущего педагога : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования». Иркутск, 2007. 20 с. URL: https://nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-01/dissertaciyapedagogicheskie- usloviya-formirovaniya-professionalnoy-mobilnosti-buduschego-pedagoga
8. Поленова А. Ю., Пшегусова Г. С. Формирование профессиональной мобильности будущего эко- номиста. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/inostrannyy-yazyk-kak-instrument-formirovaniyaprofessionalnoy- mobilnosti-buduschego-ekonomista
9. Попова О. В. Формування інтелектуальної мобільності старшокласників у процесі навчання. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті : міжнародний періодичний збірник наукових праць. Вип. 3. Харків : ВННОТ, 2021. 448 с.
10. Пріма Р. М. Компонентно-структурний аналіз сутнісної характеристики феномена «професійна мобільність учителя». Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2008. Вип. 8. С. 146–151.
11. Рудницька Т. Г. Інноваційні методи навчання іноземних мов у вищій школі в контексті гуманістичної спрямованості навчального процесу. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2008. № 4. С. 110–113.
12. Солоненко В. А. Формирование профессиональной мобильности будущих специалистов в процессе изучения иностранного языка. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-professionalnoymobilnosti- buduschih-spetsialistov-v-protsesse-izucheniya-inostrannogo-yazyka
13. Стычкова В. И. Формирование профессиональной мобильности студентов-логистов средствами иностранного языка : автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования». Самара, 2016. 20 с.
14. Сушенцева Л. Л. Формування професійної мобільності майбутніх кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах: теорія і практика : монографія. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2011. 439 с.
15. Тимченко О. В. Професійна мобільність – один із критеріїв якісної підготовки майбутніх педагогів. Народна освіта. 2019. № 3 (39). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5935
16. Чорна І. І. Модель формування професійної мобільності майбутніх економістів засобами іноземної мови у процесі навчання у вищому закладі освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2018. Вип. 52. С. 173–176. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/910765.pdf
17. Coyle D. Content and Language Integrated Learning Motivating Learners and Teachers. URL: http://blocs.xtec.cat/clilpractiques1/files/2008/11/slrcoyle.pdf (Access Date: 30.01.2015).
18. Marsh D. (2002). Content and Language Integrated Learning: The European Dimension – Actions, Trends and Foresight Potential. URL: http://europa.eu.int/comm/ education/languages/index.html (Access Date: 30.01.2015).