АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ДЕФІНІЦІЇ «НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ДИЗАЙНЕРА»

Ключові слова: національно- патріотичне виховання, громадянське виховання, педагогіка, бакалаври дизайну, дизайн-освіта.

Анотація

Стаття присвячена науково-теоретичному обґрунтуванню важливості формування національно-патріотичної компетентності майбутніх дизайнерів та теоретичному аналізу значення національно-патріотичної компетентності. Досліджено нормативно-правову базу, яка засвідчила стратегічну спрямованість національної освіти в напрямку формування національно-патріотичної свідомості молоді. Здійснено контент-аналіз щодо основних підходів у дослідженнях вітчизняних науковців з визначення таких понять, як «національна компетентність», «патріотична компетентність», «національно-патріотична компетентність» та споріднене до них поняття «громадянська компетентність» у системі професійної підготовки фахівця. Здійснено висновок щодо актуальності проблеми формування національно-патріотичної компетентності майбутніх дизайнерів, яка виражається в розумінні глобалізації світу і освоєння національної культури та української ідентичності, культури етнодизайну в науково-дослідницькій та творчо-проектній діяльності та її застосування, спираючись на вітчизняний досвід у цій сфері через культуру етнодизайну. Автор акцентує увагу на актуальності проблеми формування національно-патріотичної компетентності в системі сучасної дизайн-освіти в контексті щодо формування в майбутнього дизайнера любові до Батьківщини, патріотизму, вірності та поваги до державних символів. Робиться висновок, що формування національно- патріотичної компетентності через культуру етнодизайну у проектній творчій діяльності майбутніх дизайнерів є пріоритетним напрямом педагогічного дослідження та для досягнення стратегічної мети держави щодо популяризації української автентичної дизайн-продукції, яка стане об’єктом вітчизняної і закордонної економіки та ринку, сприятиме єднанню українського народу, зміцненню соціально-економічних, духовних, культурних основ розвитку українського суспільства і держави, що є пріоритетним під час воєнної агресії.

Посилання

1. Антонович Є.А. Естетичне виховання підлітків засобами народного образотворчого мистецтва : автореф. дис. к пед. н. 13.00.02 – теорія та історія педагогіки. Івано-Франківськ, 1997. 28 с. URL: http://www.library.lviv.ua/fondy/ICZ/PDF_AREF/PDF_AREF_clip_1997/aref38421.pdf.
2. Бровченко А.І. Формування фахової компетентності з основ етнодизайну у майбутніх учителів трудового навчання : автореф. дис. к пед. н. 13.00.02 – теорія та методика трудового навчання. Київ, 2011. 24 с. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5199/Brovchenko.pdf.
3. Гаврилюк А.М. Національно-патріотична складова професійних компетентностей студентів туризмознавчих спеціальностей. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць. Інститут проблем виховання НАПН України. Вип. 20. Кн. 1. Київ. 2016. С. 99–112.
4. Даниленко В.Я. Становлення дизайн-освіти в Україні. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Вип 4. Харків : ХДАДМ, 2002. С. 27–39.
5. Дідовець Ю. Розвиток технології етнодизайну в європейській художньо-промисловій освіті та виробництві. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ : НАКККІМ, 2020. Т. 1. №. 24. С. 61–67.
6. Кардашов В.М., Чемерис Г.Ю. Етнокультурна спадщина півдня України–актуальна тематика дослідно-експериментальної роботи та дипломних проектів майбутніх дизайнерів. Гуцульщина – ХХІ сторіччя: проблеми та перспективи збереження гірської природи та етнічної культури в гуцульському регіоні українських карпат в умовах глобалізації : Мат. наук.-пр. конф. XXV Міжнар. гуцульського фестив. Яремче, 2018. С. 43–47 URL: http://eportfolio.kubg.edu.ua/data/conference/3704/document. pdf#page=43.
7. Лазуріна Н.П. Патріотизм та національна ідея як ціннісні складові громадянської компетентності особистості. Вісник Житомирського державного університету. Вип. 6(72). Філософські науки. Житомир : ЖДУ, 2013. С. 32–35.
8. Наказ МОН України від 16.06.2015 р. № 641 «Про затвердження Концепції національно- патріотичного виховання дітей та молоді». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5d5/279/7ca/5d5 2797ca746c359374718.pdf.
9. Овчарук О.В. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики. Київ : К.І.С., 2004. С. 23. 10. Пометун О.І. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки. Вісник програм шкільних обмінів. 2005. № 23. С. 18.
11. Порохнавець О.М. Наукова інтерпретація сутності поняття «національно-патріотична компетентність» в психолого-педагогічній літературі. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. Вип. 67. Херсон : ХДУ, 2015. С. 397. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ znppn_2015_67_75.
12. Постанова Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 932 «Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020–2025 роки». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/932-2020-п.
13. Руденченко А.А. Теоретичні і методичні засади навчання етнодизайну студентів у вищих мистецьких навчальних закладах : автореф. дис. к пед. н. 13.00.02 – теорія та методика навчання. Київ, 2017. 44 с. URL: http://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3404/Rudenchenko.pdf.
14. Сухомлинський В.О. Виховання громадянина. Вибр. твори : в 5-ти. Київ : Рад. школа, 1997. Т. 3. С. 39
15. Указ Президента України «Про Стратегію національно-патріотичного виховання» від 18 травня 2019 року № 286/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286/2019.
16. Чемерис Г.Ю. Етнічний та національний аспект у цифровій ілюстрації в освітній практиці майбутніх дизайнерів. Методологічні та практичні проблеми професійної підготовки акторів і дизайнерів: матеріали V науково-методичного семінару. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2021. С. 15–17.
17. Чирчик С.В. Перспективи впровадження компетентнісного підходу в дизайн-освіті. Мистецтво і дизайн : традиції, пошук, перспективи : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Мистецький інститут художнього моделювання та дизайну ім. С. Далі, 2011. С. 97–102.
Опубліковано
2022-08-16
Як цитувати
Рашевська, А. А. (2022). АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ДЕФІНІЦІЇ «НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ДИЗАЙНЕРА». Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 91-97. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-2-14
Розділ
РОЗДІЛ IIІ. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ