СУЧАСНА СИСТЕМА ОСВІТИ СКАНДИНАВСЬКИХ КРАЇН У КОНТЕКСТІ ІНКЛЮЗИВНОГО ПІДХОДУ

Ключові слова: освіта, інклюзивна освіта, система освіти скандинавських країн, моделі освіти, освіта впродовж життя

Анотація

У статті розглядається група скандинавських країн, а саме рівень освіти людства, соціокультурний та професійний потенціал населення. Звертаємо увагу на міжнародний документ Міжнародний індекс розвитку людства, що вказує на рівень грамотності та розвитку суспільства. Аналізуємо сучасну систему освіти Данії, Швеції, Фінляндії, Норвегії, Ісландії та прослідковуємо спільні й відмінні риси в моделі освіти. Визначаємо, що більшість освітніх закладів у скандинавських країнах є державними, а та невелика кількість приватних шкіл і закладів вищої освіти, яка існує, отримують державні субсидії. Зазначено, що останніми роками кількість громадян скандинавських країн, що бажають здобути вищу освіту, різко зростає і, відповідно, рівень освіти покращується, застосовується все більше нових підходів та методів викладання матеріалу, за якими беруться до уваги вікові особливості студента та галузь навчання. Сформульовано висновок, що у ХХІ столітті освіта відіграє вагому роль у житті кожної людини, оскільки є ключовим елементом становлення особистості. Відзначено, що інклюзивна освіта є різновидом навчання, який передбачає лояльне ставлення до громадян з особливими потребами, не викликає дискримінації та наближає до рівності. Зазначено, що характерною рисою освітнього простору скандинавських країн є популяризація навчання впродовж життя. Встановлено, що найбільший відсоток громадян скандинавських країн, задіяних у навчальній діяльності протягом життя, є вищим порівняно з іншими європейськими країнами. Система вищої освіти в скандинавських країнах має одночасно егалітарний, централізований і соціально орієнтований характер. Вищими навчальними закладами скандинавських країн є університети, спеціалізовані інститути, університетські коледжі, національні інститути мистецтв, а також приватні навчальні заклади.

Посилання

1. Безвіконна Т., Рик С. Система освіти Данії як еталонна форма європейської освіти. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет ім. Григорія Сковороди»: наук.-теорет. зб.: Педагогіка. Психологія. Філологія. Філософія. Переяслав-Хмельницький, 2008. Вип. 13. С. 235–239.
2. Грабовська Т. Освітні реформи у Норвегії. Українська культура в іменах і дослідженнях. Волинське Полісся в контексті слов’янської культури. Рівне, 1997. Вип. 1. С. 165–170.
3. Желуденко М. О. Неперервна освіта у контексті глобалізаційних процесів. URL: http://library.udpu.org.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2008/2008_1_10.pdf
4. Калошин В. Ф. Особливості шкільної освіти в Данії. Управління школою. 2017. № 7–9. С. 16–19.
5. Клепко С. Ф. Філософія освіти в європейському контексті : монографія. Полтава : ПОІППО, 2006. 328 с.
6. Лунячек В. Е. Освіта Фінляндії: досвід для адаптивного управління. Адаптивне управління. Теорія і практика. 2017. № 2. URL: https://www.researchgate.net/publication/330779126_Osvita_Finlandii_dosvid_adaptivnogo_upravlinna
7. Сітнікова Н. П. Досвід вимірювання якості життя міжнародними організаціями для врахування у процесах моніторингу та планування розвитку Ефективна економіка. Електронне наукове фахове видання. 2012. № 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1321
8. Шмотіна О. Шведська модель освіти. Науковий вісник МДУ ім. В. О. Сухомлинського: збірник наукових праць / за ред. В. Д. Будака, О. М. Пєхоти. Миколаїв, 2011. Вип. 1, 33. С. 124–127.
9. European Commission/EACEA/Eurydice, 2015. Compulsory education in Europe – 2015/16.Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 8 p.
10. European Commission/EACEA/Eurydice, 2015. Organisation of school time in Europe. Primary and secondary general education. 2015/16 school year.Eurydice Facts and Figures. Luxembourg : Publications Office of the European Union. 58 p.
11. Human Development Report 2020 The Next Frontier: Human Development and the Anthropocene. HDRO (Human Development Report Office) Програма розвитку ООН. С. 343–346. URL: https://issuu.com/undp/docs/hdr14-report-en/1
12. International Human Development Indicators. URL: http://hdr.undp.org/en/countries
13. Jonas Olofsson and Eskil Wadensjö Youth, Education and Labour Market in the Nordic Countries Similar But Not the Same November. URL: http://library.fes.de/pdf-files/id/09468.pdf
14. Umesh Sharma Teaching Tom: Why me, I don’t know how to do it? Keynote Address. URL: https://www.researchgate.net/publication/308880807_Teaching_Tom_Why_me_I_don’t_know_how_to_do_it_Keynote_Address
Опубліковано
2023-08-31
Як цитувати
Андрійчук, Н. М., & Динович, А. В. (2023). СУЧАСНА СИСТЕМА ОСВІТИ СКАНДИНАВСЬКИХ КРАЇН У КОНТЕКСТІ ІНКЛЮЗИВНОГО ПІДХОДУ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 112-121. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-2-16
Розділ
РОЗДІЛ VІ. ПОРІВНЯЛЬНА ПЕДАГОГІКА