СТРУКТУРА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ
Анотація
У статті подано авторське бачення педагогічних умов, які сприяють процесу формування ціннісних орієнтацій у старшокласників закладів загальної середньої освіти сучасної України. Для визначення вказаних педагогічних умов автор виявив їх трактування у науковій літературі з педагогіки та відповідне (формальне, орієнтовне) їх представлення в основних законодавчих актах України. У статті також представлені розуміння поняття ціннісних орієнтацій у сучасній українській педагогічній науці та їх кореляція з наявними та чинними нормативно-правовими актами нашої держави. Робиться висновок про недостатнє формулювання ціннісних орієнтацій як у законодавчому, так і в науковому полі. Автор статті зазначає, що саме поняття «педагогічні умови» не набуло свого конкретного вираження. Є ціла низка авторських визначень та авторського бачення педагогічних умов сучасних українських дослідників. Як наслідок, практично всі українські вчені в галузі педагогіки середньої, професійної та вищої школи визначають педагогічні умови відповідно до свого титульного предмета, будь-то правознавство, зарубіжна література чи фізичне виховання. Через це іде процес аналізу того, як формуються ціннісні орієнтації старшокласників виключно з точки зору конкретного педагога-предметника і його суб’єктивного бачення цього процесу крізь призму власного предмета. Як наслідок, автор статті спробував неупереджено підійти до визначення і характеристики тих педагогічних умов, завдяки яким і формуються ціннісні орієнтації серед старшокласників закладів загальної середньої освіти та запропонував їх структуру.
Посилання
2. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 р. № 463-ІХ станом на 05.06.2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 03.07.2023).
3. Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392 станом на 01 вересня 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#n245 (дата звернення: 03.07.2023).
4. Ажиппо О.Ю., Мосейчук Ю.Ю., Курнишев Ю.А., Боднар І.Р. Педагогічні умови формування духовно-ціннісних орієнтацій старшокласників у процесі занять фізичною культурою. Інноваційна педагогіка : науковий журнал Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій. Спецвипуск. Причорноморськ. Видавничий дім «Гельветика». 2020. С. 206–211.
5. Ашеров А.Т., Логвіненко В.Г. Методи і моделі оцінки педагогічного впливу на розвиток пізнавальної самостійності студентів. Харків : Українська інженерно-педагогічна академія. 2005. С. 117–125.
6. Богданова М.І. Формування ціннісних орієнтацій учнів під час вивчення зарубіжної літератури в 10–11 класах закладів загальної середньої освіти. Вісник Бердянського педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. 3. С. 138–142.
7. Бражнич О.Г. Педагогічні умови диференційованого навчання учнів загальноосвітньої школи : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07. Кривий Ріг. 2001. 238 с.
8. Вознюк О.М. Психолого-педагогічні умови становлення ціннісних орієнтацій як чинник національного виховання учнівської молоді. Часопис Київського гуманітарного університету. 2017. Вип. 4. С. 88–92.
9. Голубова Г.В. Педагогічні умови розвитку обдарованості студентів. URL: http://www.rusnauka.com/9_NND_2012/Pedagogica/2_105345.doc.htm.
10. Дячук Н.О. Формування ціннісних орієнтирів школярів у процесі вивчення іноземної мови. Ціннісні орієнтири у сучасному світі: теоретичний аналіз і сучасний досвід : збірник матеріалів доп. учасн. ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Тернопіль : Вектор. 2020. С. 11–113.
11. Енциклопедія освіти. Акад. пед. наук України / за ред. В.Г. Кременя. Київ : Юрінком Інтер. 2008. С. 1040.
12. Кабацька О.В. Виховні аспекти формування ціннісних орієнтацій школярів, зокрема гуманістичних, естетичних та екологічних, на заняттях валеологічного гуртка. Педагогіка формування творчої особистості у вищій та загальноосвітній школах : збірник наукових праць. Запоріжжя : КПУ. 2013. Вип. 33. С. 489–496.
13. Манько В.М. Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін. Соціалізація особистості : збірник наукових праць Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова. Київ : Логос. 2000. Вип. 2. С. 153–161.
14. Матвієнко І.О. Педагогічні умови формування ціннісних орієнтацій учнів на шкільних уроках правознавства. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2008. Вип. 41. 130–134.
15. Організація самостійної роботи студентів в умовах інтенсифікації навчання : навчальний посібник / А.М. Алексюк, А.А. Аюрзанайн, П.І. Підкасистий, В.А. Козаков та ін. Київ : ІСДО. 1993. 336 с.
16. Панібратська А.В. Зміст поняття «педагогічні умови». URL: http://surl.li/hadjl.
17. Пєхота О.М., Будак В.Д., Старева А.М. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій : навчальний посібник. Київ : В-во А.С.К. 2003. С. 240.
18. Саїнчук М.М. Формування ціннісних орієнтацій у сфері фізичної культури і спорту учнів старших класів у процесі фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. Київ. 2012. Вип. 2. С. 68–73.
19. Хриков Є.М. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки». Черкаси. 2022. Вип. 4. С. 5–10.