НЕФОРМАЛЬНА ОСВІТА ЯК НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА ЕФЕКТИВНОГО НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
Стаття присвячена науковим підходам до розкриття сутності неформальної освіти як сучасного дієвого інструменту посилення якості фахової підготовки здобувачів вищої освіти у вітчизняних закладах вищої освіти. Метою статті є обґрунтування наукових підходів до розкриття сутності неформальної освіти як сучасного дієвого інструменту посилення якості фахової підготовки здобувачів вищої освіти у вітчизняних закладах вищої освіти. Дослідження ґрунтується на таких загальнонаукових та спеціальних методах, як: наукова абстракція (для обґрунтування базового понятійного апарату); компаративного аналізу (при дослідженні еволюції підходів до розкриття сутності поняття неформальної освіти); аналогій (у процесі порівнянь існуючих наукових підходів); логічного узагальнення (з метою формулювання висновків за результатами дослідження). У науковій статті розглянуто теоретичні основи сутності неформальної освіти як сучасного дієвого інструменту посилення якості фахової підготовки здобувачів вищої освіти у вітчизняних закладах вищої освіти. Доведено, що особливістю впровадження елементів неформального навчання закладами вищої освіти на принципах «навчатися в дії», «вчитися співпраці» та «навчитися вчитися» є сукупність таких ознак, як: самомотивація здобувачів вищої освіти, розвиток особистісного і професійного потенціалу, добровільний характер навчання, потреба розвитку стратегічного мислення у професійному середовищі. Доведено, що гармонійне поєднання формального та неформального навчання формує висококонкурентного фахівця для потенційного роботодавця. Практична значущість результатів дослідження. Розроблений дієвий інструмент цілісної університетської культури, спрямований на посилення якості вищої освіти на основі поєднання формального та неформального навчання.
Посилання
2. Гончарук А. Неформальна освіта дорослих у країнах ЄС. Педагогічні науки. 2012. № 54. С. 31–36.
3. Coombs P., Ahmed M. Attacking Rural Poverty: How non-formal education can help. Baltimore : John Hopkins University Press, 1974. 292 p.
4. Council of Europe: Non-formal education: Parliamentary assembly Recommendation 1437. rm.coe.int. URL: https://rm.coe.int/16804f3584 (дата звернення^ 14.09.2023 р.).
5. da Conceição Pinto Antunes M., Ferreira A.D. Successful Aging: Impact of a Non-Formal Education Experience. Activities, Adaptation & Aging. 2023. P 1–19.
6. Denkowska S., Fijorek K., Węgrzyn G. Formal and non-formal education and training as an instrument fostering innovation and competitiveness in EU member countries. Journal of Competitiveness. 2020. № 12(3). P. 82–98.
7. European Centre for the Development of Vocational Training. Luxembourg : Office for Official Publications of the European Communities, 2007. 76 p.
8. European Communities: A Memorandum on Lifelong Learning, issued in 2000. www.uil.unesco.org. URL: https://www.uil.unesco.org/en/articles/european-communities-memorandum-lifelong-learningissued-2000 (дата звернення: 14.09.2023).
9. European Youth Foundation: Non-formal education – Definitions. www.coe.int. URL: https://www.coe.int/en/web/european-youth-foundation/definitions (date of access: 14.09.2023).
10. Glossary of adult learning in Europe: Edited by Paolo Federighi. Hamburg : UNESCO Institute for Education, 1999. 122 p.
11. Grajcevci A., Shala, A. (2016). Formal and non-formal education in the new era. Action Researcher in Education. 2016. № 7(7). P. 119–130.
12. International Standard Classification of Education ISCED 2011. Montreal : UNESCO Institute for Statistics, 2021. 85 p.
13. Jarvis P. International dictionary of adult and continuing education. Routledge, 2002. 208 p.
14. Кошева О.І., Гасій О.В. Визнання результатів неформального та інформального навчання як актуалітет освіти студентів в умовах воєнного стану. Актуальні питання розвитку науки та забезпечення якості освіти у ХХІ столітті: тези доп. ХLV Міжнар. наук. студент. конф. за підсумками н.-д. робіт студентів за 2021 р., м. м. Полтава, 13-14 трав. 2022 р. Полтава, 2022. С. 7–9.
15. Melnic A.S., Botez N. Formal, non-formal and informal interdependence in education. Economy Transdisciplinarity Cognition. 2014. № 17(1). P. 113–118.
16. Новіков В.М., Карягін Ю.О., Черніченко В.В. Дуальна освіта: інституціональні особливості реалізації в Україні : монографія. Київ; Варшава, 2020. 79 с.
17. Положення про порядок визнання результатів навчання здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти. puet.edu.ua. URL: https://puet.edu.ua/wp-content/uploads/2023/07/polozhennya-pro-poryadok-vyznannya-rezultativ-navchannya-zdobutyh-shlyahom-neformalnoyi-ta-abo-informalnoyiosvity.pdf (дата звернення: 14.09.2023).
18. Положення про порядок визнання результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти Національного авіаційного університету. nau.edu.ua. URL: https://nau.edu.ua/site/variables/news/2022/6/положення%20визнання%20неформальної%20освіти.pdf (дата звернення: 14.09.2023).
19. Порядок визнання у вищій і фаховій передвищій освіті результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти. zakon.rada.gov.ua. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0328-22#Text (дата звернення 14.09.2023 р.)
20. Про освіту : Закон України від 02.07.2023 р. № 2145-VIII.
21. Про вищу освіту : Закон України від 28.05.2023 р. № 1556-VII.
22. Сігаєва Л.Є. Розвиток освіти дорослих в Україні (друга половина ХХ ст. – початок ХХІ ст. : монографія. Київ : ЕКМО, 2010. 394 с.
23. Сігаєва Л.Є. Характеристика структури освіти дорослих в сучасній Україні. Вісник Житомирського державного університету. 2011. № 59. С. 38–42.
24. Simac J., Marcus R., Harper C. Does non-formal education have lasting effects? Compare: A Journal of Comparative and International Education. 2021. № 51(5). P. 706–724.
25. Терьохіна Н.О. Неформальна освіта як важлива складова системи освіти дорослих. Порівняльно-педагогічні студії. 2014. № 2/3. С.109–114.