СИСТЕМНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ АКТОРІВ

Ключові слова: системно-діяльнісний підхід, професійна підготовка, акторська майстерність, майбутні актори, майбутні фахівці спеціальності 026 Сценічне мистецтво, тренінг, акторський тренінг, психофізичний тренінг

Анотація

У статті розглянуто системно-діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутніх акторів. Встановлено, що відсутнє єдине трактування означеного підходу. Переважно, його розглядають у контексті організації освітнього процесу, де головна увага приділяється активній, різнобічній, продуктивній, максимально самостійній навчально-пізнавальній діяльності. Запропоновано реалізовувати системно-діяльнісний підхід у процесі професійної підготовки майбутніх акторів у закладах фахової передвищої освіти через використання різноманітних тренінгів. Схарактеризовано тренінг, як ефективну форму навчання майбутніх акторів, що передбачає постійну активну взаємодію студента з іншими учасниками освітнього процесу. Увага зосереджена на акторському та психофізичному тренінгах. Встановлено, що акторський тренінг з його змістовим наповненням (робота з уявою, читання п’єс, розбір уривків, повсякденні спостереження та їхній аналіз) допомагає розвинути організм майбутніх акторів і сформувати здібності до фізіологічної реакції на запропоновані обставини, покращити пам’ять, розвинути гнучкість психіки та збільшити внутрішню емоційну «енергоємність». У психофізичному тренінгу переважають вправи на розвиток фізичних дій. Радимо чергувати ці види тренінгів у процесі професійної підготовки здобувачів фахової передвищої освіти спеціальності 026 Сценічне мистецтво. Важливим є ведення записів тренінгових вправ з аналізом відчуттів студентів після їхнього виконання, що пов’язано з теорією еффорденсів, згідно якої відбувається об’єднання механізмів детермінації людської поведінки в житті й на сцені.

Посилання

1. Вайнтрауб М. А. Реалізація системно-діяльнісного підходу у навчальних закладах вищої освіти на прикладі викладання дициплін з охорони праці. Професійна освіта: методологія, теорія та технології, 2017. № 6. С. 109–122.
2. Гнатюк Д. О. Системно-діяльнісний підхід як основа організації ефективного навчання. Педагогічний пошук, 2013. № 4 (80). С. 33–37.
3. Кауфман С. Б. За межами піраміди потреб. Новий погляд на самореалізацію. Лабораторія, 2021. 400 с.
4. Княжева І. А. Системно-діяльнісний підхід до організації навчального процесу в умовах модернізації вищої освіти. Наука і освіта, 2005. № 7–8. С. 25–27.
5. Коленко А. В. Формування виконавської майстерності майбутніх бакалаврів з акторського мистецтва драматичного театру і кіно у фаховій підготовці: Дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2019. 305 с.
6. Кононова М. Професійна підготовка майбутніх дефектологів за системно-діяльнісним підходом. Освітній простір України, 2018. № 13. С. 61–65.
7. Лаврук В. Діагностика управлінської компетентності директора школи. К.: Шкільний світ, 2008. 128 c.
8. Локарєва Г. В., Стадніченко Н. В. Підготовка майбутнього актора до професійного спілкування: теоретичний та практичний аспекти : монографія. Запоріжжя : Запорізький нац. ун-т, 2019. 426 с.
9. Медіна Д. Правила розвитку мозку дитини. 3-тє вид. / пер.з англ. Т. Рибчак. Київ : Наш формат, 2017. 320 с.
10. Набатов С. М. Підготовка майбутніх фахівців театрального мистецтва в університетах США: Дис. д-ра філософії: 015. Київ, 2021. 321 с.
11. Оклі Б. Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок наповну. 3-тє вид./ пер. з англ. А. Замоцний. Київ : Наш формат, 2020. 272 с.
12. Стадніченко Н. В. Організаційно-педагогічні умови підготовки майбутнього актора до професійного спілкування : дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2018. 397 с.
13. Шиба А. В. Реалізація системно-діяльнісного підходу в процесі професійної підготовки майбутнього вчителя іноземної мови. Молодий вчений, 2020. № 7.1 (83.1). С. 146–149.
14. Штефюк В. Д. Інтеркультурність акторського тренінгу в сучасному театральному мистецтві: Дис….канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Київ, 2022. 209 с.
15. Donald A. Norman. The design of future things. Basic books, 2007. 36 p.
Опубліковано
2023-12-19
Як цитувати
Сорока, О. В., & Баранюк, В. В. (2023). СИСТЕМНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ АКТОРІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 190-195. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-28
Розділ
РОЗДІЛ ІХ. ПОРІВНЯЛЬНА ПЕДАГОГІКА