СУЧАСНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПІДХОДІВ В УКРАЇНІ ТА КНР

Ключові слова: англійська мова, вища освіта, глобалізація, іноземна мова, навчання

Анотація

Статтю присвячено порівняльному аналізу теоретичних засад формування іншомовної (англомовної) компетентності у вищій освіті України та Китаю в сучасних умовах і має на меті виявлення спільних та відмінних рис, а також переваг і обмежень наявних підходів. В основі дослідження лежить базове визначення іншомовної компетентності як здатності до комунікації в усній та письмовій формах іноземною мовою. У результаті роботи розглянуто сутність іншомовної компетентності як багатоаспектного явища, що включає лінгвістичний, соціокультурний, прагматичний, міжкультурний та інші компоненти. Систематизовано й узагальнено спільні риси й розбіжності щодо трактування іншомовної компетентності науковцями обох країн. Наявність схожих підходів і трактувань зумовлюється розповсюдженням наукової думки в умовах глобалізованого суспільства, а специфічні риси детермінуються різницею геополітичних, економічних, освітніх і культурних реалій. Дослідження виявило спільну тенденцію до визнання важливості іншомовної компетентності як чинника конкурентоспроможності на міжнародній арені. Щодо відмінностей з’ясовано, що в основі українського бачення формування іншомовної компетентності лежить проєвропейська орієнтація навчання іноземним мовам і відповідна кореляція із «Загальноєвропейською системою рівнів володіння іноземними мовами» (CEFR). Нормативну базу для розуміння й формування іншомовної компетентності в Китаї становлять національні «Китайські стандарти володіння англійською мовою». Український підхід характеризується інтеграцією соціокультурних, комунікативних і стратегічних умінь для ефективної комунікації та самореалізації особистості в міжнародному середовищі. Китайський підхід традиційно відзначається надмірною орієнтацією на засвоєння лінгвістичних знань (фонетики, лексики, граматики), хоча останнім часом спостерігається посилення уваги й до інших аспектів. Наукова новизна дослідження полягає в комплексному компаративному аналізі українського та китайського підходів до тлумачення іншомовної компетентності. Отримані результати дозволяють краще зрозуміти особливості іншомовної освіти в різних контекстах і можуть бути корисними для розроблення ефективних стратегій навчання іноземної мови. Крім того, виявлені спільні риси та відмінності підходів дозволяють визначити перспективні напрями співпраці між двома країнами в галузі іншомовної освіти.

Посилання

1. Бернацька О.В., Комогорова М.І. Сутність іншомовної комунікативної компетентності учнів початкової школи та стратегії її формування. Наукові записки НПУ імені М.П. Драгоманова. Педагогічні науки. 2019. № 143. С. 23–29.
2. Іовенко О.С., Ничка І.Р. Специфіка формування іншомовної компетентності у майбутніх фахівців з міжнародних відносин URL: https://confcontact.com/2012edu/tom1/29_Iovenko.htm (дата звернення: 22.09.2024).
3. Ковбатюк М.В., Шевчук В.О., Бегека Д.А. Іншомовна комунікативна компетентність як чинник активізації та розширення бізнес-можливостей на міжнародному рівні. Economic Synergy. 2024. № 1. С. 56–72. URL: https://doi.org/10.53920/ES-2024-1-5 (дата звернення: 19.09.2024).
4. Лютий В.М. Стан розробленості проблеми формування мовної компетентності в офіцерів військових частин національної гвардії України. Педагогічні науки: теорія та практика. 2020. Т. 2. № 3. С. 85–95. URL: https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-13 (дата звернення: 10.09.2024).
5. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / О.Б. Бігич та ін. Київ : Ленвіт, 2013. 590 с.
6. Методичні рекомендації для розроблення профілів ступеневих програм, включаючи програмні компетентності та програмні результати навчання / пер. з англ. Національного експерта з реформування вищої освіти Програми Еразмус+, д-ра техн. наук, проф. Ю.М. Рашкевича. Київ : ТОВ «Поліграф плюс», 2016, 80 с.
7. Методичні рекомендації щодо забезпечення якісного вивчення, викладання та використання англійської мови у закладах вищої освіти України : Наказ МОН № 898 від 25.07.2023. URL: https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/89634/ (дата звернення: 10.10.2024).
8. Подоляк М.В. Аналіз поняття іншомовна професійна комунікативна компетентність у вітчизняному та зарубіжному науковому просторі. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2022. Вип. 4. С. 36–44. URL: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.6 (дата звернення: 07.10.2024).
9. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII: станом на 17 листопада 2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 19.11.2024).
10. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII: станом на 6 жовтня 2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 19.11.2024).
11. Цепко Т.А., Андросюк Г.Л. Сучасні тенденції у викладанні англійської мови у закладах вищої освіти. Інноваційна педагогіка. Теорія та методика навчання (з галузей знань). 2020. Вип. 21. Т. 3. С. 39–43. URL: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2019.21.3-8 (дата звернення: 07.11.2024).
12. Юхно Н.В. Суть та структура іншомовної комунікативної компетентності фахівців. Наукові записки кафедри педагогіки. 2022. № 51. С. 113–120. URL: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-51-13 (дата звернення: 07.11.2024).
13. Bondarchuk Ju. Norms and rules for developing a foreign language teaching strategy at institutions of higher education. Modern Science. 2023. № 2. Р. 82-91. URL: https://doi.org/10.62204/2336-498X-2023-2-11 (дата звернення: 19.11.2024).
14. Chen T.Y. The Chinese Intercultural Competence Scale and the External Factors of Spanish as a Foreign Language. Journal of Intercultural Communication. 2023. Vol. 23. No 3. P. 43–55. URL: https://doi.org/10.36923/jicc.v23i3.240 (дата звернення: 16.10.2024).
15. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment / Council of Europe. Cambridge University Press, 2001. 260 p.
16. Gong Tongxi & Guo Yi. A Critical Review of China’s Foreign Language Program Development: The Perspective of Language Needs. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación. 2019. Vol. 79, P. 21–44. URL: https://doi.org/10.5209/clac.65646 (дата звернення: 16.10.2024).
17. Huang L.J. Developing intercultural communicative competence in foreign language classrooms – A study of EFL learners in Taiwan. International Journal of Intercultural Relations. 2021. № 83, Р. 55–66. URL: https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2021.04.015 (дата звернення: 16.10.2024).
18. Jing Wang. A Study on Language Competence of Chinese College English Teachers. Adult and Higher Education. 2023. Vol. 5. Р. 116–124. URL: https://doi.org/10.23977/aduhe.2023.051718 (дата звернення: 04.10.2024).
19. Lushcyk, Y., Pikulytska, L., & Tsyhanok, H. Core Curriculum for Foreigners’ Language Training in Higher Agrarian Institutions: Correlation with Common European Recommendations. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2020. Vol. 12, Issue 1. Sup. 1 P. 196–212. URL: https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/231 (дата звернення: 01.11.2024).
20. Malykhin, O., Bondarchuk, J., Tersina, I., & Voitanik, I. Unlocking success: strategic approaches to enhancing communicative competence in English learning. Amazonia Investiga. 2024. Vol. 13. No76. P. 90–102. URL: https://doi.org/10.34069/AI/2024.76.04.8 (дата звернення: 11.11.2024).
21. National Language Standard: China’s Standards of English Language Ability. GF 0018 – 2018: Implemented on 1 June, 2018 – Released on 12 February, 2018. Ministry of Education of the People’s Republic of China & National Language Commission of the People’s Republic of China. URL: https://cse.neea.edu.cn/res/ceedu/1811/6bdc26c323d188948fca8048833f151a.pdf (дата звернення: 04.10.2024).
22. Sang Yuan. China’s Standards of English Language Ability: Voice From English Teachers at Chinese Universities. SAGE Open. 2023. No 13. URL: https://www.researchgate.net/publication/374778271_China’s_Standards_of_English_Language_Ability_Voice_From_English_Teachers_at_Chinese_Universities (дата звернення: 06.11.2024).
23. Wang Shouren. The Expansion of Foreign Language Education in China. World Humanities Report. CHCI. 2024. URL: https://worldhumanitiesreport.org/wp-content/uploads/2024/07/Chi_9.3_The-Expansion-of-Foreign-Language-Education-in-China.pdf (дата звернення: 05.10.2024).
24. Wu W. P., Fan, W. W., & Peng, R. Z. A comprehensive evaluation of Chinese college students’ intercultural competence. International Journal of International Relations. 2015. Vol. 47. July. P. 143–157. URL: https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2015.04.003 (дата звернення: 05.10.2024).
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Лущик, Ю. М. (2024). СУЧАСНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПІДХОДІВ В УКРАЇНІ ТА КНР. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 7-14. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-4-01
Розділ
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ