ДЕЯКІ МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ТЕМИ «СВІТЛОВІ ЯВИЩА» В КУРСІ ФІЗИКИ 9-ГО КЛАСУ

Ключові слова: інтегроване навчання, мотивація навчання, міждисциплінарний підхід, світлові явища, колір

Анотація

Статтю присвячено аналізу теми «Світлові явища» в тій її частині, яка стосується вивчення фізичної природи кольору світла та кольору предметів. Розглянуто основні питання, з якими в учнів найчастіше виникають проблеми: пояснення фізичної природи кольору тіл, нерозуміння різних підходів до змішування кольорів (адитивне та субтрактивне) та відсутність правильного розуміння понять дзеркального та дифузного відбивання. Наголошено на необхідності інтегрованого підходу у вивченні даної теми, оскільки розуміння формування зору передбачає знання з різних дисциплін. Представлено систематизований методичний матеріал, який дозволяє інтегрувати знання з фізики та образотворчого мистецтва і може бути корисним для вчителя фізики. Запропонований дидактичний підхід має важливу перевагу: він дає учням змогу інтегрувати знання з різних галузей науки, щоб самостійно усунути проблему недостатньої інформації для усвідомленого сприйняття і розуміння теми «Світлові явища», яка виникає, якщо пояснюють навчальний матеріал, спираючись лише на знання з однієї дисципліни. Це сприятиме ефективному навчанню, допомагаючи учням формувати цілісне уявлення про світ, розвивати мислення і підвищувати мотивацію до освітньої діяльності. Проведене дослідження допоможе вчителю систематизувати інформацію про формування кольоросприйняття, спираючись на знання з різних галузей науки. Поєднання понятійно-категоріального апарату, законів та методів досліджень фізики, біології, фізіології, інформатики та мистецтва дозволить ефективно пояснювати учням природу світлових явищ і заохочувати їх до активної участі в освітньому процесі, сприяти розвитку навичок дослідницької діяльності та творчого мислення. Такий підхід дозволить учням не тільки краще зрозуміти фізичну природу світла і кольору, але й сприятиме підвищенню художньо-естетичного рівня особистості й вихованню емоційно-естетичного ставлення до довкілля. Також інтегрований підхід у навчанні стимулює учнів до самостійного творчого пошуку нових знань, до розвитку через розв’язування творчих задач, застосування отриманих знань на практиці, зокрема для реалізації власних STEAM-проєктів.

Посилання

1. Alvargonzález D. Multidisciplinarity, Interdisciplinarity, Transdisciplinarity, and the Sciences. International Studies in the Philosophy of Science. 2011. Vol. 25(4). P. 387–403. https://doi.org/10.1080/02698595.2011.623366
2. Chitu C., Dumitran A., Manole C., Antohe S. The Light – an integrated approach to the phenomenon. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2011. Vol.15. P. 277–283. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.086
3. Ilisie G., Barna E., Chitu C. Interactive training at physics classes through conceptual map. EDULEARN10 Proceeding. 2010. P. 3529–3534. URL: https://library.iated.org/view/ILISIE2010INT
4. Ivanovic I. C., Rossi M. An Experimental Approach to the Didactics of Color in Lighting Design: a Work in Progress. Colour and Colorimetry Multidisciplinary Contributions. 2019. Vol. XV B. URL: https://www.academia.edu/43060086/
5. Vassileva R. An integrated approach to teaching the topic of light and colors from the seventh grade physics syllabus. Bulgarian Chemical Communications. 2022. Vol. 54(B2). P. 112–116. https://doi.org/10.34049/bcc.54.B2.0293
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Кузик, О. В., Даньків, О. О., Столярчук, І. Д., Лешко, Р. Я., & Паньків, Л. І. (2024). ДЕЯКІ МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ТЕМИ «СВІТЛОВІ ЯВИЩА» В КУРСІ ФІЗИКИ 9-ГО КЛАСУ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 30-37. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-4-04
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)