ВПРОВАДЖЕННЯ АКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ У ВИКЛАДАННІ DEVOPS: ВИКЛИКИ ТА СПОСОБИ ЇХ ПОДОЛАННЯ

Ключові слова: професійна підготовка, проєктне навчання, активізація, кейс-метод, командна робота

Анотація

Досліджено впровадження активних методів навчання у викладанні DevOps, які стають критично важливими для підготовки фахівців у сучасній інформаційній сфері. Проаналізовано такі активні методи, як проєктне навчання, розбір кейсів, симуляції та командні проєкти, які на відміну від традиційних методів орієнтовані на залучення студентів до практичного розв’язання професійних задач. Ці методи дозволяють здобувачам освіти глибше зануритися в контекст реальних професійних викликів, розвивають навички командної роботи, критичного мислення, комунікації та лідерства. Однак, незважаючи на значні переваги активних методів, їх впровадження супроводжується й певними викликами, зокрема, неоднорідністю рівня підготовки здобувачів вищої освіти, що може ускладнити групову роботу та спричинити нерівномірність результатів. Ресурсомісткість активних методів також є суттєвим бар’єром, адже підготовка якісних навчальних матеріалів, зокрема симуляцій або кейсів у DevOps, потребує доступу до сучасного програмного забезпечення та інфраструктури, що не завжди доступно в освітніх установах. Крім того, для ефективного викладання DevOps у рамках активного навчання викладачі мають виконувати роль не тільки предметних експертів, а й фасилітаторів, які координують процеси групової роботи і створюють сприятливі умови для розвитку кожного здобувача вищої освіти. Запропоновано низку рекомендацій для подолання цих бар’єрів, серед яких ‒ індивідуалізований підхід, підтримка менш досвідчених студентів, що допомагає вирівняти рівень знань, а також залучення до освітнього процесу фахівців-практиків, що дозволяє здобувачам освіти побачити реальну цінність DevOps для їхньої професійної діяльності. Крім того, важливим є створення прозорої системи оцінювання, яка враховує індивідуальний внесок студентів у командні проєкти та їхню активну участь у процесі навчання. Результати дослідження вказують на те, що впровадження активних методів в освітній процес підвищує мотивацію здобувачів вищої освіти, сприяє формуванню навичок командної роботи та практичних умінь, необхідних для професійного успіху у сфері DevOps.

Посилання

1. Григоренко В. Активні методи навчання у формуванні цифрової компетентності бакалаврів з інженерії програмного забезпечення. Молодь і ринок. 2024. №. 5/225. С. 180–183. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305846
2. Ємельяненко T.H. Використання підходів активного навчання під час побудови моделей машинного навчання. Актуальні проблеми автоматизації та інформаційних технологій. 2022. Т. 26. URL: https://actualproblems.dp.ua/index.php/APAIT/article/view/214
3. Комар І., Пасічник Т., Соляр Т. Інноваційні методи викладання як засіб формування сучасного фахівця. Вісник науки та освіти. 2023. №. 6 (12). https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-6(12)-431-441
4. Мартиненко С., Нужин О. Застосування активних методів навчання у процесі підготовки фахівців з ІТ. Наука і техніка сьогодні. 2024. №. 5 (33). https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-5(33)-742-751
5. Харченко Н., Краснова О. Активні методи навчання – вимога часу. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Конін – Ужгород – Херсон : Посвіт, 2021. Т. V: Динаміка наукових та освітніх досліджень в умовах пандемії : колективна монографія / наукова редакція : Я. Ґжесяк, І. Зимомря, В. Ільницький. С. 263–270.
6. Córdova-Esparza D.-M.; Romero-González J.-A.; Córdova-Esparza K.-E.; Terven J.; López-Martínez R.-E. Active Learning Strategies in Computer Science Education: A Systematic Review. Multimodal Technol. Interact. 2024. V. 8, No 50. https://doi.org/10.3390/mti8060050
7. Doolittle Peter, Krista Wojdak, Amanda Walters. Defining Active Learning: A Restricted Systematic Review. Teaching and Learning Inquiry 2023(11). https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.11.25
8. Li, R., Lund, A., Nordsteien, A. The link between flipped and active learning: a scoping review. Teaching in Higher Education, 2021, 28(8), p. 1993-2027. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1943655
9. Lutsenko O., Lutsenko G. (ed.). Active learning: Theory and practice. BoD–Books on Demand, 2022. 174 p.
10. Pashchenko M. Активні методи навчання та їх перевага над традиційними. European Science. 2023. №. 24-04. С. 165–175. doi 10.30890/2709-2313.2023-24-04-032
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Лучкевич, М. М. (2024). ВПРОВАДЖЕННЯ АКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ У ВИКЛАДАННІ DEVOPS: ВИКЛИКИ ТА СПОСОБИ ЇХ ПОДОЛАННЯ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 44-49. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-4-06
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)