МЕТОДИЧНА СИСТЕМА ДИСТАНЦІЙНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 011 ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Анотація
У статті науково обгрунтовано методичну систему дистанційної професійної підготовки в умовах воєнного стану майбутніх фахівців спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки та експериментально перевірено її ефективність. Методична система становить узгоджене поєднання цілей, форм, змісту, методів, засобів цієї підготовки. Вона містить конкретизацію цілей, поданих у вигляді загальних і фахових компетентностей та програмних результатів навчання, групові, індивідуальні, парні, колективні форми педагогічної взаємодії, поєднання яких реалізується на лекціях, практичних (семінарських) заняттях, іспитах, заліках. Дистанційність навчання забезпечується засобами мультимедіа, підключенням до мережі Інтернет, використанням платформи MOODLE та конференц-платформи ZOOM, цифровими засобами навчання. Розширений перелік цих засобів забезпечує можливості застосування широкого спектру методів навчання. У процесі дослідження було розроблено навчально-методичні комплекси дисциплін з урахуванням дистанційності навчання. Розроблено презентації до лекцій з виділенням проблемних блоків, тестові завдання з вибором відповіді поточного і підсумкового контролю, складено список літератури до лекційних занять, за яким здобувачам вищої освіти необхідно було готувати попередні анотації, створено завдання до практичних занять на моделювання діяльності педагога закладу вищої освіти, завдання на перевірку текстів на академічну недоброчесність. Проведене експериментальне дослідження показало переваги розробленої методичної системи. Разом із тим установлено, що основним недоліком дистанційної професійної підготовки майбутніх фахівців спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки є недостатність досвіду педагогічної комунікації, мовної педагогічної практики безпосередньо перед аудиторією.
Посилання
2. Бодненко Д.М. Підготовка викладачів вищого навчального закладу до здійснення дистанційного навчання: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» ; Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти» АПН України. Київ, 2008. 256 с.
3. Демида Б., Сагайдак С., Копил І. Системи дистанційного навчання: огляд, аналіз, вибір. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2011. № 694. С. 98–107.
4. Дистанційне навчання: психологічні засади : монографія / М.Л. Смульсон та ін. ; за ред. М.Л. Смульсон. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. 240 с.
5. Долинський Є.В. Дистанційне навчання – одна з прогресивних форм підготовки фахівців. Теоретичні питання культури, освіти та виховання: Збірник наукових праць / За заг. ред. проф. О.В. Матвієнко. Київ : Вид. центр КНЛУ, 2010. Вип. 42. С. 202–207.
6. Ковальчук В.А. Теоретичні та методичні основи професійної підготовки майбутніх учителів до роботи в умовах варіативності освітньо-виховних систем : дис. ... д. пед. н. : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» ; Житомирський державний університет імені Івана Франка. Житомир, 2016. 514 с.
7. Кучерук О.А. Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 420 с.
8. Морзе Н.В. Система методичної підготовки майбутніх вчителів інформатики в педагогічних університетах : автореф. дис. … д. пед. наук : 13.00.02 «Методика навчання інформатики». Київ, 2003. 39 с.
9. Олійник В.В. Відкрита післядипломна педагогічна освіта і дистанційне навчання в запитаннях і відповідях : наук.-метод. посіб. Київ : «А.С.К.», 2013. 312 с.
10. Осадчий В.В. Система дистанційного навчання університету. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. 2010. Вип. 5. С. 7–16.
11. Стандарт вищої освіти України другого (магістерського) рівня спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки. URL: http://surl.li/omhhgu