ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ БАЗОВОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ У ПРОЦЕСІ МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
У статті представлено та схарактеризовано основні етапи педагогічного експерименту щодо формування базової професійної компетентності майбутніх інженерів у процесі математичної підготовки в закладі вищої освіти. Проблема формування базової професійної компетентності майбутніх інженерів у процесі математичної підготовки є актуальною і значущою для підготовки фахівців інженерного профілю. У ході дослідження було проведено педагогічний експеримент, який складався із трьох етапів: констатувального, формувального і контрольного. Експеримент було спрямовано на виявлення впливу розроблених педагогічних умов на динаміку розвитку мотиваційного, когнітивного, діяльнісного та особистісно-рефлексивного компонентів базової професійної компетентності здобувачів вищої освіти інженерних спеціальностей. На констатувальному етапі експерименту було визначено початковий рівень сформованості базової професійної компетентності у здобувачів освіти. Результати констатувального експерименту показали, що рівень сформованості базової професійної компетентності майбутніх інженерів в експериментальній та контрольній групах не мав статистично значущої різниці. За результатами першого етапу дослідження здобувачів вищої освіти було розділено на експериментальну та контрольну групу, рівень сформованості базової професійної компетентності в яких не мав статистично значущої різниці. Кількість студентів експериментальної групи (ЕГ) становила 116 осіб, контрольної групи (КГ) – 118 осіб. На формувальному етапі експерименту здобувачі освіти контрольної групи навчались за традиційною методикою, а в процес професійної підготовки експериментальної групи було впроваджено розроблені педагогічні умови формування базової професійної компетентності. На контрольному етапі виявлено статистично значущу різницю між здобувачами вищої освіти експериментальної та контрольної груп стосовно високого та низького рівня сформованості базової професійної компетентності, що підтверджує ефективність розроблених педагогічних умов формування базової професійної компетентності майбутніх інженерів.
Посилання
2. Гончаренко Т.Є. Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх інженерів-програмістів у технічному університеті : дис ... канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2018. 270 с.
3. Горбатюк Р.М., Кабак В.В. Підготовка майбутніх інженерів-педагогів до професійної діяльності засобами комп’ютерних технологій : монографія. Луцьк : ВМА «Терен», 2015. 264 с.
4. Кузнецова Г.А. Педагогічні умови формування базової професійної компетентності майбутніх інженерів у процесі математичної підготовки у ЗВО. Теорія і практика управління соціальними системами. 2024. № 4. С. 40–53.
5. Ноздрова О.П. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя у закладах вищої освіти. Сучасні проблеми навчання і виховання : збірник наукових праць / упорядник І. О. Бартєнєва. Одеса, 2022. С. 112–122. URL: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16081
6. Петрук В.А. Теоретико-методичні засади формування базових професійних компетенцій у майбутніх фахівців технічних спеціальностей : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2008. 40 с.
7. План заходів щодо реалізації Концепції розвитку STEM-освіти до 2027 року / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/news/oprilyudneno-plan-zakhodiv-shchodo-realizatsiikontseptsii-rozvitku-stem-osviti-do-2027-roku (дата звернення: 26.12.2024).
8. Практикум з математичних методів в психології. Практична робота 11 : веб-сайт. URL: https://psychology.karazin.ua/dist2020/materialy/OlefirXiSquare.pdf (дата звернення: 26.12.2024).
9. Резнік С.М. Формування управлінських умінь і навичок у майбутніх інженерів у вищих технічних навчальних закладах : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2007. 18 с.
10. Резнік С.М., Кузнецова Г.А. Сутність та структурні компоненти базової професійної компетентності майбутніх інженерів. Теорія і практика управління соціальними системами. 2022. № 3. С. 71–83. DOI: https://doi.org/10.20998/2078-7782.2022.3.06
11. Формування базової, професійної та самоосвітньої компетентності майбутніх інженерів-бакалаврів як важлива складова їх якісної підготовки у ЗВО. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія / О. Романовський та ін. 2024. № 4. С. 3–13.
12. Уманець В. Формування базових професійних компетенцій майбутніх фахівців з ремонту та обслуговування лічильно-обчислювальних машин у фаховій підготовці : дис ... канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2015. 296 с.