ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ МОТИВАЦІЙНОГО КОМПОНЕНТА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛОГОПЕДІВ ДО РОБОТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Анотація
Статтю присвячено теоретичному аналізу наукових досліджень мотиваційного компонента психологічної готовності майбутніх логопедів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі. Актуальність дослідження зумовлена сучасними тенденціями розвитку освітньої системи підготовки кваліфікованого спеціаліста у сфері спеціальної та інклюзивної освіти й особливостями професійної діяльності. Автором визначено такі ключові поняття теми дослідження, як «мотивація», «мотиваційна сфера», «мотиваційно-ціннісна сфера», «психологічна готовність», «мотиваційний компонент психологічної готовності». На основі теоретичного аналізу наукових джерел установлено, що проблема осмислення мотивації пройшла крізь призму низки психологічних теорій, як-от: гуманістична теорія, когнітивізм, теорія соціальних потреб тощо і стала предметом дослідження у світовій та вітчизняній науці. Встановлено, що мотивація впливає на психічну саморегуляцію поведінки та включає певну сукупність мотивів і спонукань, які визначають спрямованість, зміст та характер діяльності людини, а також її поведінку. Визначено, що мотивація є рушійною силою дії, яка являє собою низку сукупностей факторів, котрі викликають активність особистості, спрямовують її на досягнення цілей і підтримують її в цьому процесі, що мотиваційна сфера відіграє ключову роль у формуванні професійної компетентності здобувачів вищої освіти. Сучасні вимоги до рівня професійної підготовки майбутніх логопедів вимагають розширення набору якостей, якими мають володіти фахівці, особливо в умовах інклюзивного навчання. Саме мотивація стає одним з основоположних складників для досягнення професійного успіху та особистісної реалізації в обраній сфері діяльності. Мотивація тісно пов’язана з ціннісними орієнтирами особистості та входить у структуру психологічної готовності особистості до здійснення професійної діяльності. На основі взаємопов’язаних чинників також з’ясовано, що сутність психологічної готовності можна розглядати з різних аспектів, у тому числі з позицій розуміння певних поведінкових особливостей, емоційного стану, усвідомлення спонукань, мотивів поведінки, прагнень і ціннісних орієнтацій дітей з особливими освітніми потребами (ООП).
Посилання
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250 000 / уклад. та голов. ред. В.Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. Т. VIII. 1728 с. С. 692.
3. Кириченко Р.В., Колодяжна А.В. Психологічна готовність студентів до професійної діяльності. Психологія праці. Габітус. 2023. Випуск 56. С. 217–223. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/25909/1/41.pdf
4. Лавринюк О., Кириченко В. Мотивація до навчальної діяльності: аналіз сучасних теорій. Журнал соціальної та практичної психології. 2023. № 1. С. 34–39. URL: http://eprints.zu.edu.ua/38776/1/6.pdf
5. Лахно А.О., Таран О.П. Мотиваційний компонент психологічної готовності майбутніх фахівців спеціальної освіти до навчання дітей з аутизмом. Інноваційна педагогіка. Корекційна педагогіка. 2022. Випуск 47. С. 105–112. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/47/20.pdf
6. Матійків І.М. Тренінг емоційної компетентності : навчально-методичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2012. 112 с.
7. Мишко Н. Особливості мотиваційно-ціннісної сфери студента-психолога, який здобуває другу вищу освіту. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Проблеми сучасної психології. 2016. Випуск 31. С. 238–247.
8. Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства : монографія / за ред. Н.В. Пророк. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 131 с. URL: http://surl.li/pcupck
9. Maslow A. Motivation personality. Copyright 1970 by Abraham H. Maslow Reprinted from the English Edition by Harper & Row, Publishers 1954. 394 p. URL: https://www.holybooks.com/wp-content/uploads/Motivation-and-Personality-Maslow.pdf
10. John D. Mayer, Michael A. Faber, Xiaoyan Xu. Seventy-five years of motivation measures (1930–2005) : A descriptive analysis. Kluwer Academic Publishers-Plenum Publishers. 2007. № 6. P. 83–103. URL: https://www.researchgate.net/profile/Michael-Faber-3/publication/225204770_Seventy-five_years_of_motivation_measures_1930-2005_A_descriptive_analysis/links/0deec52d5b311aa134000000/Seventy-five-years-of-motivation-measures-1930-2005-A-descriptive-analysis.pdf
11. Marc A. Brackett, John D. Mayer, Rebecca M. Warner. Emotional intelligence and its relation to everyday behaviour. Pergamon. 2004. № 4(1). P. 1387–1402. URL: http://surl.li/bgdioj