СТВОРЕННЯ РОЗВИВАЛЬНОГО МОВЛЕННЄВОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК ПЕДАГОГІЧНА УМОВА ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНО-МОВЛЕННЄВОЇ ОСОБИСТОСТІ ДІТЕЙ ПЕРЕДШКІЛЬНОГО ВІКУ

Ключові слова: освітній простір, розвивальне середовище, мовленнєве середовище,національно-мовленнєва особистість, педагогічні умови, дитина передшкільного віку

Анотація

У статті розглянуто розвивальне мовленнєве середовище як одну з основних педагогічних умов формування національно-мовленнєвої особистості дитини передшкільного віку й особливості створення спеціального розвивального середовища. Проаналізовано основні підходи та поняття створення розвивального середовища в закладах дошкільної освіти (ЗДО). У дослідженні розвивальне мовленнєве середовище ЗДО визначено як багатовимірну систему, яка знаходиться в постійному розвиткові, динаміці і змінюється в залежності від рівня розвитку дошкільника, тим самим допомагаючи дитині освоювати всі необхідні вікові завдання, виховати особистість, яка володіє рідною мовою, вміє висловлювати власну думку, має сформовані мовленнєві знання, вміння, навички та власну світоглядну позицію стосовно національного життя. У статті розглянуто основні засади побудови розвивального мовленнєвого середовища в ЗДО, компоненти організації розвивального середовища в ЗДО, теоретично обґрунтовано властивості створення розвивального середовища і забезпечення його результативності. Проаналізовано підходи та трактування відомих українських і зарубіжних науковців стосовно проблеми розвивального мовленнєвого середовища. Основним складником розвивального середовища є об’єднання спільної роботи, партнерської взаємодії педагогів, вихованців та батьків. Разом із тим важливо відзначити, що кожен учасник освітнього процесу (педагоги, діти, батьки) є водночас активним учасником організації розвивального мовленнєвого середовища в життєвому просторі дошкільника. Акцентовано на тому, що мовленнєве розвивальне середовище залежить від виду програми і мети, яку ставить перед собою створене розвивальне середовище. Визначено поняття «мовленнєве середовище», виокремлено його компоненти. Обґрунтовано, що організація розвивального середовища в умовах ЗДО – важливий напрям роботи дошкільного закладу, що забезпечує ефективне розв’язання освітніх завдань і розвиток національно-мовленнєвої особистості.

Посилання

1. Базовий компонент дошкільної освіти / нова редакція 12.01.2021.
2. Богуш А.М. Теоретичні аспекти виховання мовної особистості дошкільника. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету : педагогічні науки. Бердянськ : БДПУ, 2005. № 2. 198 с
3. Іщенко Л., Журавко Т. Створення мовленнєвого освітнього середовища в закладі дошкільної освіти. Модернізація освітнього середовища: проблеми та перспективи : матеріали П`ятої Міжнародної науково-практичної конференції, м. Умань, 11–12 жовтня 2019 року. С. 80–82 URL: https://lib.iitta.gov.ua/717743/1/%D0%97%D0%B1_%D1%82%D0%B5%D0%B7_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84_10 11.10.19.pdf#page=81
4. Калмикова Л.О. Комунікативний підхід до розвитку мовлення дошкільнят. Педагогіка і психологія. 1996. № 1. С. 51–55
5. Кононко О.Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника (системний підхід) : монографія. Київ : Стилос, 2000. 336 с.
6. Крутій К. Л. Створення мовленнєвого середовища: теоретичні засади і практична реалізація. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2006. 168 с.
7. Мацько Л. Українська мова в освітньому просторі : навчальний посібник для студентів-філологів освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр». Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. 607 с.
8. Обов’язкова освіта дітей старшого дошкільного віку: форми здобуття, організація і зміст роботи : збірник методичних матеріалів / авт.-упоряд. : О.П. Долинна та ін. Тернопіль : Мандрівець, 2011. 480 с.
9. Пентилюк М. Актуальні проблеми сучасної лінгводидактики : збірник статей. Київ : Ленвіт, 2011. 256 с.
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Мигуля, В. В. (2024). СТВОРЕННЯ РОЗВИВАЛЬНОГО МОВЛЕННЄВОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК ПЕДАГОГІЧНА УМОВА ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНО-МОВЛЕННЄВОЇ ОСОБИСТОСТІ ДІТЕЙ ПЕРЕДШКІЛЬНОГО ВІКУ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 128-132. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-4-18
Розділ
РОЗДІЛ VI. ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА