ВИЩА ОСВІТА В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

  • Ю. О. Геровська Інститут гуманітарних та соціальних наук Національного університету «Львівська політехніка»
Ключові слова: вища освіта, студентоцентризм, освітній процес, інклюзивне навчання, соціально-освітня адаптація, право на освіту

Анотація

У статті розглянуто виклики та перспективи розвитку вищої освіти в Україні й зазначено, що сьогодення диктує нові умови розвитку і функціонування сфери вищої освіти в Україні, не заперечуючи основного завдання – формування високопрофесійного фахівця і всебічно розвинутої особистості. Доведено, що реформування вищої освіти спрямоване на підвищення конкурентоздатності кадрового потенціалу на вітчизняному і міжнародному ринку праці, а також розвитку таких напрямів, як: соціальна адаптація закладів вищої освіти, що вимушено переміщені із зон активних бойових дій; освітня адаптація студентів – внутрішньо переміщених осіб; упровадження освітніх програм для військовослужбовців; розвиток інклюзивного навчання; впровадження інноваційних технологій в освітній та науково-дослідницький процес; розвиток академічної мобільності здобувачів вищої освіти і викладачів; здійснення освітньо-наукового процесу з дотриманням академічної доброчесності та пріоритету прав людини, а також розвитку національної свідомості громадян. Акцентовано увагу на тому, що забезпечення повноцінного функціонування освітнього простору є важливим завданням для держави, адже саме перед молодим поколінням стоять виклики не лише розбудови держави в післявоєнний період, а й збереження і примноження національно-культурної спадщини, представництво держави в міжнародному просторі як такої, що має високий науково-технічний та культурний потенціал. Зазначено, що в Україні на законодавчому рівні вища освіта трактується не лише як набір практичних навичок, що передбачає формування людини як фахівця, а й покликана формувати морально-духовну особистість із широким світоглядом та гідного громадянина в державному суспільстві. Цей аспект формування і розвитку здобувачів вищої освіти нині актуалізується з огляду на те, що всесторонньо розвинута особистість здатна до самовдосконалення і до повноцінної професійної самореалізації. Акцентовано, що одним із позитивних аспектів функціонування вищої освіти в Україні є визначення і максимальне дотримання чіткого вектору на студентоцентроване навчання з урахуванням прав і свобод людини та академічної доброчесності.

Посилання

1. Про вищу освіту : Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 37–38. Ст. 2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
2. Вища освіта в умовах війни: випробування на міцність. 2024. URL: https://datalogy.texty.org.ua/education/
3. Нові можливості для безкоштовного навчання ветеранів. Урядовий портал. 2023. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/novi-mozhlyvosti-dlia-bezkoshtovnoho-navchannia-veteraniv
4. Сідлецький С.І., Шандар А.М. Вища освіта в Україні в умовах воєнного стану: виклики та пріоритети. Економіка та суспільство. 2024/ Випуск № 64. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-151 (дата звернення: 26.11.2024).
5. Глушко О.З. Європейський вектор освітніх реформ в Україні. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С. 5–11.
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Геровська, Ю. О. (2024). ВИЩА ОСВІТА В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 133-137. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-4-19
Розділ
РОЗДІЛ VII. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ