ВИЩА ОСВІТА В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
Анотація
У статті розглянуто виклики та перспективи розвитку вищої освіти в Україні й зазначено, що сьогодення диктує нові умови розвитку і функціонування сфери вищої освіти в Україні, не заперечуючи основного завдання – формування високопрофесійного фахівця і всебічно розвинутої особистості. Доведено, що реформування вищої освіти спрямоване на підвищення конкурентоздатності кадрового потенціалу на вітчизняному і міжнародному ринку праці, а також розвитку таких напрямів, як: соціальна адаптація закладів вищої освіти, що вимушено переміщені із зон активних бойових дій; освітня адаптація студентів – внутрішньо переміщених осіб; упровадження освітніх програм для військовослужбовців; розвиток інклюзивного навчання; впровадження інноваційних технологій в освітній та науково-дослідницький процес; розвиток академічної мобільності здобувачів вищої освіти і викладачів; здійснення освітньо-наукового процесу з дотриманням академічної доброчесності та пріоритету прав людини, а також розвитку національної свідомості громадян. Акцентовано увагу на тому, що забезпечення повноцінного функціонування освітнього простору є важливим завданням для держави, адже саме перед молодим поколінням стоять виклики не лише розбудови держави в післявоєнний період, а й збереження і примноження національно-культурної спадщини, представництво держави в міжнародному просторі як такої, що має високий науково-технічний та культурний потенціал. Зазначено, що в Україні на законодавчому рівні вища освіта трактується не лише як набір практичних навичок, що передбачає формування людини як фахівця, а й покликана формувати морально-духовну особистість із широким світоглядом та гідного громадянина в державному суспільстві. Цей аспект формування і розвитку здобувачів вищої освіти нині актуалізується з огляду на те, що всесторонньо розвинута особистість здатна до самовдосконалення і до повноцінної професійної самореалізації. Акцентовано, що одним із позитивних аспектів функціонування вищої освіти в Україні є визначення і максимальне дотримання чіткого вектору на студентоцентроване навчання з урахуванням прав і свобод людини та академічної доброчесності.
Посилання
2. Вища освіта в умовах війни: випробування на міцність. 2024. URL: https://datalogy.texty.org.ua/education/
3. Нові можливості для безкоштовного навчання ветеранів. Урядовий портал. 2023. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/novi-mozhlyvosti-dlia-bezkoshtovnoho-navchannia-veteraniv
4. Сідлецький С.І., Шандар А.М. Вища освіта в Україні в умовах воєнного стану: виклики та пріоритети. Економіка та суспільство. 2024/ Випуск № 64. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-151 (дата звернення: 26.11.2024).
5. Глушко О.З. Європейський вектор освітніх реформ в Україні. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С. 5–11.