ВПРОВАДЖЕННЯ СУЧАСНИХ МЕТОДІВ ВІРТУАЛІЗАЦІЇ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС
Анотація
Статтю присвячено дослідженню впровадження сучасних методик віртуалізації в освітній процес України. Нині освіта переживає трансформаційний етап, зумовлений впливом як внутрішніх реформ, так і глобальних факторів. Автори статті аналізують, як ці фактори вплинули на формування нових підходів у викладанні та впровадження цифрових технологій в освітній процес. Особливу увагу приділено вивченню технологій віртуалізації, що забезпечують доступ до нових форматів навчання і моделюють інтерактивне освітнє середовище. Ці технології дозволяють не лише розширити доступність освіти, а й надати можливість здобувачам освіти отримувати практичні знання в безпечних умовах. Пандемія стимулювала розвиток дистанційного навчання, яке вимагає від освітян адаптації до нових цифрових реалій та опанування інноваційних інструментів. Дослідження, представлене в статті, включає пілотне опитування серед викладачів освітніх закладів України, що дозволяє оцінити рівень готовності освітян до впровадження віртуальних технологій, а також їхнє ставлення до різних форматів навчання. Опитування охоплювало приватні та державні загальноосвітні школи, заклади професійно-технічної та вищої освіти, а також заклади для дітей з особливими потребами. Проаналізовано результати щодо сприйняття освітянами ефективності офлайн, онлайн та змішаних форматів навчання та виявлено, що переважна більшість викладачів віддає перевагу офлайн-формату, хоча змішане навчання також знаходить підтримку як перспективний підхід. У статті зазначено як переваги, так і недоліки віртуалізації: з одного боку, вона сприяє розвитку самонавчання та мотивації здобувачів освіти, забезпечує можливість реалізувати індивідуальні освітні траєкторії; з іншого боку, існують ризики, пов’язані з соціалізацією здобувачів освіти і необхідністю навчання педагогів для ефективної роботи з віртуальними технологіями. Також висвітлено роль обладнання як ключового аспекту в успішній інтеграції цифрових технологій в освітній процес. У статті продемонстровано зацікавленість освітян у впровадженні віртуалізації, але й наголошено на важливості комплексного підходу до цього процесу для досягнення високих результатів у навчанні.
Посилання
2. Гайович Є., Розлуцька, Г.. Цифрові інновації в освіті. Освітні обрії. 2024. Т. 58. № 1. С. 56–60.
3. Зазимко Н.М., Малежик, М.П. Віртуалізація освітнього процесу в системі неперервної педагогічної освіти. Наукові записки : зб. наук. пр. Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова ; упор. Л.Л. Макаренко. Київ, 2022. Вип. CLIII (153). С. 40–49
4. Капранов Я.В., Кушнір Л.О., Горячок І.В. Віртуалізація як засіб навчання в закладах освіти України. Інноваційна педагогіка. 2023. Т. 1 Вип. 58. С. 215–218.
5. Кивлюк О.П., Губська Г.В., Франц Й.С. Еклектизм віртуалізації освітнього середовища: управлінський контекст. Освітній дискурс : зб. наук. пр. Київ, 2021. № 38 (11–12). С. 7–16.
6. Лукащук С. Віртуалізація як феномен освітнього простору. Психологічні перспективи. Луцьк, 2021.№ 38. С. 163–176.
7. Розлуцька Г.М., Назаров В.С., Іваськевич В.З. Віртуалізація освітнього середовища. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. Ужгород, 2024. Вип. 1 (54). С. 178–183.
8. Худоба В.А., Нікітенко А.С. Використання доповненої реальності при виконанні домашніх завдань. V Міжнародна студентська наукова конференція «Пріоритетні напрямки та вектори розвитку світової науки», 8 березня 2024 р. Одеса, 2024. С. 52–54.
9. Шевчук Б.В., Шпильовий Ю.В. Інструменти віртуального освітнього середовища у фаховій підготовці педагогічних кадрів. Модернізація педагогічної освіти у глобальному вимірі безпеки соціально-турбулентного світу : зб. мат. міжнар. форуму / за заг. ред. акад. В.П. Андрущенка. Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. С. 331–332.
10. Шевчук Б. Основні ознаки віртуального середовища професійної освіти та шляхи його формування. Вісник науки та освіти. 2024. № 4 (22). С. 1636–1649.
11. Шевчук Б. Віртуальність у сучасному світі: вплив на суспільство, культуру та технології. Суспільство та національні інтереси. 2024. № 4 (4). С. 704–715.
12 Klement M. Models of integration of virtualization in education: Virtualization technology and possibilities of its use in education. Computers & Education. 2017. № 105. Р. 31–43.
13. Vakaliuk T.A., Shevchuk L.D., Shevchuk B.V. Possibilities of Using AR and VR Technologies in Teaching Mathematics to High School Students. Universal Journal of Educational Research. 2020. № 8 (11B). P. 6280–6288.