БЛАГОПОЛУЧЧЯ ПЕДАГОГІВ: ПРОБЛЕМИ ТА ПРАКТИКА ПІДТРИМКИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
У статті здійснено теоретичний огляд проблеми благополуччя педагогів у професійній діяльності, проаналізовано результати опитування освітян щодо їхнього благополуччя та запропоновано практики психосоціальної підтримки у закладах загальної середньої освіти, закладах дошкільної освіти, у системі підвищення кваліфікації. З’ясовано, що педагоги у своїй професійній діяльності постійно зазнають впливу потужних нервово- психічних перевантажень, відтак необхідні такі умови для забезпечення комфортного психологічного клімату в колективі закладу освіти, повноцінна психосоціальна підтримка педагогам, безпечне освітнє середовище, що сприяли б плеканню їхнього особистого психологічного благополуччя. Автор окреслює численні виклики сучасності, через які стан благополуччя українських педагогічних працівників є дуже вразливим; зазначає, що для вирішення цієї проблеми як у закладах освіти, так і в системі післядипломної педагогічної освіти необхідна цілеспрямована екосистемна, практико-орієнтована, метапредметна підготовка.Отримані результати опитування дають підстави стверджувати про те, що підтримка благополуччя педагогів у їхній професійній діяльності, в першу чергу, має передбачати проведення спеціально організованих заходів, спрямованих на опанування різними техніками, їх «занурення» в практичні форми та методи професійної взаємодії, що забезпечить збереження та відновлення як власного благополуччя в усіх його сферах (духовне, культурне, матеріальне, соціальне, емоційне, когнітивне), так і підтримку комфортної психологічної атмосфери в колективах закладів освіти. Автором узагальнено й описано конкретні заходи в післядипломній педагогічній освіті, а саме практико-орієнтовані тренінги, мета яких – забезпечити неперервний професійний розвиток освітян з питань психосоціальної підтримки, благополуччя учасників освітнього процесу в умовах надзвичайних ситуацій. Зроблено висновок, що цілеспрямована психосоціальна підтримка педагогічних працівників набуває важливого значення та має стати одним із пріоритетів вітчизняної освіти.
Посилання
2. Богучарова О.І. Про психологічне благополуччя педагогів дошкільних навчальних закладів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2017. Вип. 2(3). С. 20–25. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2017_2(3)__5 (дата звернення: 16.01.2025).
3. Сирцова Ольга, Шумада Роман. Курси підвищення кваліфікації як фактор психосоціальної підтримки педагогів в умовах збройного конфлікту міжнародного характеру. International Science Journal of Education & Linguistics. Vol. 1, No. 4, 2022, pp. 1–16. doi: 10.46299/j.isjel.20220104.05.
4. Як вчити та навчатися в умовах війни (2022). Інформаційно-методичні матеріали для дорослих (учителів, викладачів, психологів) зі створення сприятливих умов для навчання та розвитку в умовах воєнного часу. Автори-упорядники: З. Адамська, О. Нагула, К. Пуха, Т. Цюман. Заг. ред. Т. Цюман. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/How+to_teach_and_learn_ A4.pdf (дата звернення: 18.01.2025).
5. GCPEA (2016). Що можуть зробити школи, щоб захистити себе від нападів та від використання у військових цілях. Рекомендації Глобальної коаліції на захист освітніх установ від нападів. URL: https://www.unicef.org/ukraine (дата звернення: 18.01.2025).
6. IASC (2017). Керівництво МПК з психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в умовах надзвичайної ситуації. URL: https://inee.org/resources/guidelines-mental-health-and-psychosocial-support- emergency-settings (дата звернення: 18.01.2025).
7. Falk D. et al (2019). Landscape Review: Teacher Well-being in Low Resource, Crisis, and Conflict-affected Settings. URL: https://inee.org/resources/landscape-review-teacher-well-being-low-resource-crisis-and- conflict-affected-settings (дата звернення: 17.01.2025).
8. Teachers in Crisis Contexts Peer Coaching Pack (2018). URL: https://inee.org/resources/teachers-crisis- contexts-peer-coaching-pack (дата звернення: 16.01.2025).
9. UNICEF (2022). How to recognize signs of distress in children. Common reactions to stress in children. URL: https://www.unicef.org/parenting/child-care/how-to-recognize-signs-of-distress (дата звернення: 16.01.2025).
10. Ryan, Richard & Deci, Edward. (2000). The Darker and Brighter Sides of Human Existence: Basic Psychological Needs as a Unifying Concept. Psychological Inquiry. 11. 319–338. URL: https://www. tandfonline.com/doi/abs/10.1207/S15327965PLI1104_03 (дата звернення: 17.01.2025).