БЛАГОПОЛУЧЧЯ ПЕДАГОГІВ: ПРОБЛЕМИ ТА ПРАКТИКА ПІДТРИМКИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

  • С. В. Покрова Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної освіти» Запорізької обласної ради https://orcid.org/0000-0002-5208-4635
Ключові слова: благополуччя педагогів, психосоціальна підтримка, післядипломна освіта

Анотація

У статті здійснено теоретичний огляд проблеми благополуччя педагогів у професійній діяльності, проаналізовано результати опитування освітян щодо їхнього благополуччя та запропоновано практики психосоціальної підтримки у закладах загальної середньої освіти, закладах дошкільної освіти, у системі підвищення кваліфікації. З’ясовано, що педагоги у своїй професійній діяльності постійно зазнають впливу потужних нервово- психічних перевантажень, відтак необхідні такі умови для забезпечення комфортного психологічного клімату в колективі закладу освіти, повноцінна психосоціальна підтримка педагогам, безпечне освітнє середовище, що сприяли б плеканню їхнього особистого психологічного благополуччя. Автор окреслює численні виклики сучасності, через які стан благополуччя українських педагогічних працівників є дуже вразливим; зазначає, що для вирішення цієї проблеми як у закладах освіти, так і в системі післядипломної педагогічної освіти необхідна цілеспрямована екосистемна, практико-орієнтована, метапредметна підготовка.Отримані результати опитування дають підстави стверджувати про те, що підтримка благополуччя педагогів у їхній професійній діяльності, в першу чергу, має передбачати проведення спеціально організованих заходів, спрямованих на опанування різними техніками, їх «занурення» в практичні форми та методи професійної взаємодії, що забезпечить збереження та відновлення як власного благополуччя в усіх його сферах (духовне, культурне, матеріальне, соціальне, емоційне, когнітивне), так і підтримку комфортної психологічної атмосфери в колективах закладів освіти. Автором узагальнено й описано конкретні заходи в післядипломній педагогічній освіті, а саме практико-орієнтовані тренінги, мета яких – забезпечити неперервний професійний розвиток освітян з питань психосоціальної підтримки, благополуччя учасників освітнього процесу в умовах надзвичайних ситуацій. Зроблено висновок, що цілеспрямована психосоціальна підтримка педагогічних працівників набуває важливого значення та має стати одним із пріоритетів вітчизняної освіти.

Посилання

1. Богданов С, Залеська О. Психосоціальна підтримка в кризовій ситуації : методичний посібник для педагогів. Київ : Пульсари, 2018. 76 с.
2. Богучарова О.І. Про психологічне благополуччя педагогів дошкільних навчальних закладів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2017. Вип. 2(3). С. 20–25. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2017_2(3)__5 (дата звернення: 16.01.2025).
3. Сирцова Ольга, Шумада Роман. Курси підвищення кваліфікації як фактор психосоціальної підтримки педагогів в умовах збройного конфлікту міжнародного характеру. International Science Journal of Education & Linguistics. Vol. 1, No. 4, 2022, pp. 1–16. doi: 10.46299/j.isjel.20220104.05.
4. Як вчити та навчатися в умовах війни (2022). Інформаційно-методичні матеріали для дорослих (учителів, викладачів, психологів) зі створення сприятливих умов для навчання та розвитку в умовах воєнного часу. Автори-упорядники: З. Адамська, О. Нагула, К. Пуха, Т. Цюман. Заг. ред. Т. Цюман. URL: https://childfund.org.ua/Uploads/Files/books_pdf/How+to_teach_and_learn_ A4.pdf (дата звернення: 18.01.2025).
5. GCPEA (2016). Що можуть зробити школи, щоб захистити себе від нападів та від використання у військових цілях. Рекомендації Глобальної коаліції на захист освітніх установ від нападів. URL: https://www.unicef.org/ukraine (дата звернення: 18.01.2025).
6. IASC (2017). Керівництво МПК з психічного здоров’я та психосоціальної підтримки в умовах надзвичайної ситуації. URL: https://inee.org/resources/guidelines-mental-health-and-psychosocial-support- emergency-settings (дата звернення: 18.01.2025).
7. Falk D. et al (2019). Landscape Review: Teacher Well-being in Low Resource, Crisis, and Conflict-affected Settings. URL: https://inee.org/resources/landscape-review-teacher-well-being-low-resource-crisis-and- conflict-affected-settings (дата звернення: 17.01.2025).
8. Teachers in Crisis Contexts Peer Coaching Pack (2018). URL: https://inee.org/resources/teachers-crisis- contexts-peer-coaching-pack (дата звернення: 16.01.2025).
9. UNICEF (2022). How to recognize signs of distress in children. Common reactions to stress in children. URL: https://www.unicef.org/parenting/child-care/how-to-recognize-signs-of-distress (дата звернення: 16.01.2025).
10. Ryan, Richard & Deci, Edward. (2000). The Darker and Brighter Sides of Human Existence: Basic Psychological Needs as a Unifying Concept. Psychological Inquiry. 11. 319–338. URL: https://www. tandfonline.com/doi/abs/10.1207/S15327965PLI1104_03 (дата звернення: 17.01.2025).
Опубліковано
2025-03-26
Як цитувати
Покрова, С. В. (2025). БЛАГОПОЛУЧЧЯ ПЕДАГОГІВ: ПРОБЛЕМИ ТА ПРАКТИКА ПІДТРИМКИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 7-13. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-1-01
Розділ
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ