ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГІВ ДО УПРОВАДЖЕННЯ АРТПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ СУСПІЛЬНО-ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН

Ключові слова: артпедагогіка, артпедагогічні методи, мистецтво, суспільно-гуманітарна освіта, післядипломна освіта

Анотація

У статті досліджується питання підготовки педагогів до впровадження артпедагогічних технологій у викладання суспільно-гуманітарних дисциплін. Розглядаються сутність, витоки, сучасне розуміння артпедагогіки, її потенціал для розвитку креативного мислення, емоційної стійкості й творчого самовираження учнів. Наголошується, що артпедагогіка – міждисциплінарна наука, що поєднує психолого- педагогічні, філософські, методичні та терапевтичні підходи в освітній діяльності. Автор підкреслює значення мистецького контенту як інструменту формування всебічно розвиненої особистості учня й підвищення якості освітнього процесу. Специфікою артпедагогічних технологій в умовах війни стає те, що вони виступають не лише інструментом освіти, а й засобом психоемоційної підтримки, допомагаючи учням долати стрес і зберігати внутрішню рівновагу.Особливу увагу приділено формуванню професійних компетентностей педагогів, необхідних для інтеграції мистецтва в освітній процес.Запропоновано підхід до підготовки вчителів до впровадження артпедагогічних технологій, який передбачає використання інтерактивних і творчих підходів для опанування різноманітними методами, такими як театралізація, рольові ігри, візуалізація історичних подій, створення проєктів і літературно-мистецьких композицій тощо.Розглядається питання підготовки педагогів до впровадження артпедагогічних технологій для адаптації навчального процесу до сучасних викликів, для формування стійкої, креативної та свідомої молоді.Зміст програми підготовки педагогів представлено як комплекс, що охоплює теоретичні, методичні, практичні та психологічно-педагогічні аспекти, зокрема із залученням цифрових технологій.Значна увага приділяється формуванню компетентностей учителів, необхідних для творчої організації уроків, розкриття потенціалу учнів та забезпечення їхньої психоемоційної підтримки. Підкреслено значення урізноманітнення форм і методів підготовки педагогів для ефективного впровадження артпедагогічних технологій у навчальний процес.

Посилання

1. Брюховецька О. Арт-терапевтичні технології у процесі особистісно орієнтованої підготовки майбутніх психологів, які отримують другу вищу освіту Післядипломна освіта в Україні. 2014. № 1. С. 25–30.
2. Дмитрієва І., Іваненко А., Одинченко Л. Артпедагогіка як сучасний педагогічний напрям у спеціальній освіті. Гуманізація навчально-виховного процесу. Розділ спеціальна педагогіка. 2023. №. 1 (103). С. 242–250.
3. Моляко В.О. Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності людини. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 8. С. 1–4.
4. Павлюк Р. О. Артпедагогіка як наука: зміст, суть, значення та форми впровадження Педагогічний альманах : зб. наук. пр. / редкол. В.В. Кульменко (голова) та ін. 2013. Вип. 17. С. 67–73.
5. Пріма Р.М., Алексінцева Т.В. Артпедагогіка як наукове поняття: аспекти сутнісної характеристики. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2016. № 1. С. 6–9.
6. Руденька Т.М. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців мистецьких спеціальностей засобами артпедагогіки : дис. … канд. пед. Наук : 13.00.04. Житомир, 2017. 237 с.
7. Фірсова Л. С. Арт-терапія в педагогічній роботі. Київ, 2011. 98 с.
Опубліковано
2025-03-26
Як цитувати
Хаустова, О. В. (2025). ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГІВ ДО УПРОВАДЖЕННЯ АРТПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ СУСПІЛЬНО-ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 14-20. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-1-02
Розділ
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ