МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ЛІНГВОСОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УСНОМУ СПІЛКУВАННІ НІМЕЦЬКОЮ МОВОЮ СТАРШОКЛАСНИКІВ

  • Л. І. Кодлюк Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0001-8386-9139
Ключові слова: лінгвосоціокультурна компетентність в усному спілкуванні німецькою мовою старшокласників; модель організації навчання; змістово-процесуальне забезпечення формування лінгвосоціокультурної компетентності в усному спілкуванні німецькою мовою старшокласників; критерії і рівні сформованості лінгвосоціокультурної компетентності в усному спілкуванні німецькою мовою старшокласників»; очікуваний результат

Анотація

У статті представлено модель формування лінгвосоціокультурної компетентності в усному спілкуванні німецькою мовою старшокласників.З цією метою досліджено суть поняття «модель організації навчання».Розроблено структуру моделі формування лінгвосоціокультурної компетентності в усному спілкуванні німецькою мовою, яка інтегрує такі блоки: цільовий, змістово-процесуальний та критеріально-рівневий.Як результат у межах цільового блоку визначено мету, об’єкт та суб’єкт запропонованої моделі. Розглянуто навчальний предмет, на основі якого відбувається моделювання, – німецька мова як перша іноземна у закладах загальної середньої освіти рівня стандарту. Обґрунтовано теоретичні підходи до навчання іноземних мов і культур: комунікативно-діяльнісний, діяльнісно-орієнтований, компетентнісний, культурологічний та рівневий. Виокремлено ключові загальнодидактичні (наочності, міцності, свідомості, науковості й доступності, активності, послідовності й систематичності та ін.) і методичні (комунікативності, комунікативно спрямованого формування мовних навичок, інтегрованого навчання видів мовленнєвої діяльності та аспектів мови, взаємопов’язаного навчання мови і культури, урахування рідної мови і культури, автентичності навчальних матеріалів) принципи. У змістово-процесуальному блоці окреслено етапи формування лінгвосоціокультурної компетентності в усному спілкуванні німецькою мовою старшокласників: «реплікування»; укладання діалогічних єдностей; укладення мікродіалогів; укладення діалогів певних функціональних типів. Розкрито питання використання ефективних методів навчання лінгвосоціокультурної компетентності в усному спілкуванні німецькою мовою старшокласників (інтерактивних, методу проектів, кейс-методу) та дієвих засобів навчання (нетехнічних, технічних). У критеріально-рівневому блоці обґрунтовано рівень сформованості лінгвосоціокультурної компетентності в усному спілкуванні німецькою мовою старшокласників (В1 − Threshold / Рубіжний) та критерії контролю. Окреслено очікуваний результат у контексті такого навчання.

Посилання

1. Бігич О. Б. Сучасні засоби навчання іноземної мови й культури. Сучасні методики навчання іноземних мов і перекладу в Україні та за її межами: збірник матеріалів IV Міжнародної науково-практичної конференції (м. Переяслав, 30 листопада 2022 року). Переяслав, 2022. С. 12−15.
2. Білоус О. С., Паламарчук О. Л. Формування соціальної компетентності засобом «кейс-методу» на уроках англійської мови. Педагогічне Криворіжжя: педагогічний альманах: зб. науково-педагогічних праць. Кривий Ріг, 2017. Вип. 3. С. 109−112.
3. Бронетко І. А. Аутентичні матеріали як засіб формування лінгвосоціокультурної компетенції учнів cтарших класів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 52. С. 48−50.
4. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / автор-укладач Н. П. Наволокова. Харків: Вид. група «Основа», 2009. 176 с.
5. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / пер. з англ. О. М. Шерстюк; наук. ред. укр. видання д-р пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.
6. Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник / В. Г. Редько, Т. К. Полонська, Н. П. Басай та ін.; за наук. ред. В. Г. Редька. Київ : Педагогічна думка, 2013. 360 с.
7. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. лінгв. ун-тів і фак. ін. мов вищ. навч. закладів / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін.; за заг. ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 2013. 590 с.
8. Методика навчання іноземних мов у загальноосвітніх навчальних закладах: підручник для студ. вищ. навч. закл. / Л. С. Панова, І. Ф. Андрійко, С. В. Тезікова та ін. Київ : Академія, 2010. 328 с.
9. Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції: курс лекцій / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін.; за ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ: Ленвіт, 2011. 344 с.
10. Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 10–11 класи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/inozemni-movi-10-11-19.09.2017.pdf.
11. Пасічник О. С. Компонентний склад змісту навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти – сучасна інтерпретація. Український педагогічний журнал. 2018. № 1. С. 93–103.
12. Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text.
13. Про типові навчальні плани для 10−11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0995729-17#Text.
14. Редько В. Г. Засоби формування комунікативної компетентності у змісті шкільних підручників з іноземних мов. Теорія і практика: монографія. Київ : Генеза, 2012. 224 с.
15. Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх та вищих навчальних закладах: колективна монографія / С. Ю. Ніколаєва, Г. Е. Борецька, Н. В. Майєр, О. М. Устименко, В. В. Черниш та інші; за ред. С. Ю. Ніколаєвої; техн. ред. І. Ф. Соболєвої. Київ : Ленвіт, 2015. 444 с.
16. Черниш В. В. Засоби формування іншомовної компетенції у діалогічному мовленні. Іноземні мови. 2011. № 3. С. 15–22.
17. Черниш В. В. Теоретична структурно-функціональна модель формування у майбутніх учителів англомовної професійно орієнтованої компетентності в говорінні. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Педагогіка і психологія. 2011. № 19. C. 149–161.
18. Neuner G. The Role of Sociocultural Competence in Foreign Language Teaching and Learning. Strasbourg: Council of Europe; Council for Cultural Cooperation (Education Committee), CC LANG, 1994. 278 p.
Опубліковано
2025-03-26
Як цитувати
Кодлюк, Л. І. (2025). МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ЛІНГВОСОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УСНОМУ СПІЛКУВАННІ НІМЕЦЬКОЮ МОВОЮ СТАРШОКЛАСНИКІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 34-42. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-1-04
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)