МЕТОД АСОЦІАЦІЙ У РОЗВИТКУ АБСТРАКТНО-ЛОГІЧНОГО ТА КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ ПРИ НАВЧАННІ ІНОЗЕМНІЙ МОВІ

  • Н. Г. Сіденко Відокремлений структурний підрозділ «Херсонський політехнічний фаховий коледж» Національного університету «Одеська політехніка» https://orcid.org/0000-0001-7167-7930
Ключові слова: викладання іноземної мови, вирішувати комплексні цілі, критерії класифікації асоціацій, мовні та позамовні асоціації, моделювати нестандартні ідеї

Анотація

У статті розглянуто актуальність методу асоціацій у формуванні креативного та абстрактно-логічного мислення при навчанні іноземній мові. Підіймається питання про нові, нестандартні підходи в освітньому процесі, зокрема навчанні іноземній мові як складовій професійної підготовки. У світлі окресленої проблеми важливим постає формування креативного та абстрактно-логічного мислення методом асоціацій. На основі узагальненого досвіду у цій ділянці проблему ширшого розуміння та застосування методу асоціацій як засобу розвитку креативного мислення окреслено як головну. За мету дослідження визначено доведення ефективності методу асоціацій у розвитку креативності та логічності мислення. Наголошено на важливості визначення самого поняття асоціацій та встановлення критеріїв їх класифікації. Асоціації формуються за подібністю, контрастом і суміжністю у просторі та часі, складаючи підклас простих або механічних. Інший підклас – це логічні асоціації, які відображують родовидові та причинно- наслідкові відношення. Ті асоціації, що з’являються у людей в силу набутого загальнолюдського або соціального досвіду, визначаються суб’єктивними. Окрім зазначених критеріїв класифікації асоціацій, таких як принцип формування, ґенеза розвитку, наявність абстрагування, пропонується додати критерій відношення до мови з огляду на предмет вивчення. Зазначено, що за цим критерієм асоціації групуються на мовні та позамовні. Для ілюстрації гнучкості методу асоціацій у розвитку абстрактно-логічного та креативного мислення наведені приклади з навчально-методичних розробок. Особливу увагу зосереджено на тому факті, що основною ознакою креативного мислення є нестандартність рішень, у прийнятті яких асоціації відіграють значну роль. Наголошено на суть методу асоціацій як стимулювання різного роду асоціацій.Результатом дослідження став висновок про те, що метод асоціацій вирішує комплексні цілі у викладанні іноземної мови. Він тренує студентів сприймати і моделювати креативні нестандартні ідеї.

Посилання

1. Асоціація. Її види. URL: https://studfile.net/preview/5128351/page:9/ (дата звернення 20.02.2025).
2. Валігура О., Давиденко Л. Англійська мова. Комплексна підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання. Тернопіль : Підручники та посібники, 2017. 544 с.
3. Гусак Л. Є. Застосування методу асоціативних символів у процесі вивчення англійського лексичного матеріалу. URL: https://studfile.net/preview/4543957/ (дата звернення 20.02.2025).
4. Інноваційні технології навчання учнів початкових класів: монографія / за ред. Петра Гусака. Луцьк : ВежаДрук, 2016. 276 с.
5. Марчук У. Б. Вербальні асоціації у психолінгвістичних дослідженнях. Лінгвісти студії. 2008. Вип. 16. URL: http://litmisto.org.ua/?p=7848 (дата звернення 15.02.2025).
6. Новіцька О. І. Лінгвістичні та психологічні компоненти вивчення української мови як іноземної студентами-іноземцями. Актуальні питання гуманітарних наук. Мовознавство. Літературознавство. Ніжин, 2021. Вип. 37. С. 279–283.
7. Осіріс – Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia/org (дата звернення 15.02.2025).
8. Саврасов М.В. Психологія креативності особистості студента: психологічна структура та зміст. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. Миколаїв: МНУ, 2015. № 2. С. 116–120.
9. Сіденко Н. Г., Гречана А. С. Basics of Engineering and Materials Science: навчальний посібник. Херсон : Нaукa і технікa, 2024. 213 с.
10. Сітнікова Д. Р., Холоденко О. В. Використання асоціативного методу навчання англійської мови у закладов дошкільної освіти. Актуальні проблеми педагогічної науки: досвід та перспективи: матеріали науково-практичної конференції, м. Одеса, 26-27 березня. 2021 р. Херсон : Вид-во «Молодий вчений», 2021. С. 30–34.
11. Фролова Є.В. Креативність як чинник успішності навчальної діяльності. Вісник ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Психологія. Харків : ХНПУ, 2009. Вип. 32. С. 204–214.
12. Харцій О. М. Креативність у майбутніх менеджерів організацій. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Харків : ХНУ, 2008. Вип. 41. № 842. С. 347–352.
13. Чжоу Ян. Психологічні особливості розвитку творчих здібностей у студентів музичних факультетів : автореф. дис. ... канд. психол. Наук : 19.00.07. Одеса, 2010. 21 с.
14. Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків : Прапор, 2007. 640 с.
15. Шило О. С. Проблема ціннісних орієнтацій в контексті творчої діяльності особистості. Актуальні проблеми психології: Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. Київ : ДП «Інфомаційно-аналітичне агентство», 2008. Т. 10. Вип. 7. С. 580–591.
Опубліковано
2025-03-26
Як цитувати
Сіденко, Н. Г. (2025). МЕТОД АСОЦІАЦІЙ У РОЗВИТКУ АБСТРАКТНО-ЛОГІЧНОГО ТА КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ ПРИ НАВЧАННІ ІНОЗЕМНІЙ МОВІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 43-49. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-1-05
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)