ОСНОВНІ АСПЕКТИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАННЯ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ШЛЯХОМ АДАПТАЦІЇ ТА МОДИФІКАЦІЇ
Анотація
Стаття присвячена одній з актуальних проблем основних аспектів підвищення ефективності навчання учнів з особливими освітніми потребами шляхом адаптації та модифікації. Зокрема, розкривається сутність таких понять, як адаптація та модифікація освітнього процесу та навчальних матеріалів для дітей з особливими освітніми потребами.Основна увага зосереджується на основній ідеї інклюзивного навчання, це повна інтеграція дітей з особливими освітніми потребами у шкільний процес за допомогою створення оптимального освітнього середовища для всіх учнів. Зазначається, що інклюзивна форма навчання дозволяє дітям з особливими освітніми потребами навчатися в закладах загальної середньої освіти поряд однолітками. Висвітлюються адаптації, які змінюють характер навчання, не змінюючи при цьому навчальний зміст та понятійну складність навчальних матеріалів, завдань та основні аспекти, до яких застосовується адаптація: освітнє середовище, навчальний процес, матеріали. Розкриваються основні принципи модифікації: спрощення, зменшення складності цілей або змісту; виключення, скорочення кількості дисциплін, що вивчаються, або зменшення вимог до кінцевих цілей вивчення предмету та виключення певного змісту; поєднання або ущільнення, тобто інтеграція деяких предметів в один курс або інтеграція кінцевих цілей, змісту. Акцентовано увагу на ключових аспектах облаштування середовища, застосування відповідних методів викладання, використання навчальних матеріалів та обладнання, а також врахування сенсорних та інших потреб дитини.На основі аналізу психолого-педагогічної літератури визначено основні аспекти підвищення ефективності навчання учнів з особливими освітніми потребами шляхом адаптації та модифікації. Зазначається також, що індивідуалізований підхід до навчання є ключовим елементом успішного впорядкування освітнього процесу для учнів з особливими освітніми потребами. Розглядається адаптація та модифікація навчальних матеріалів та методів навчання, які дозволяють створити оптимальне навчальне середовище та враховує індивідуальні особливості кожного учня з особливими освітніми потребами.
Посилання
2. Колупаєва А.А. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 304 с.
3. Нова українська школа (дата звернення: 08.02.2022). URL: https://nus.org.ua/2020/12/18/navchannya- ditej-z-oop-adaptatsiya-ta-modyfikatsiya-navchalnyh-program/.
4. Постанова від 15 вересня 2021 р. № 957 Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти(дата звернення: 10.02.2025). URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text.
5. Примірне Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти, Затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 609 (дата звернення: 09.02.2025). URL: https://zakon. rada.gov.ua/rada/show/v0609729-18#Text.
6. Слободянюк Н.Г., Софій Н.З., Найда Ю.М. Пристосування шкільних приміщень до потреб дітей з особливостями психофізичного розвитку. Інклюзивна школа: особливості організації та управління: Навчально – методичний посібник / Кол. авторів: Колупаєва А.А., Найда Ю.М., Софій Н.З. та ін. За заг .ред. Даниленко Л.І. Київ, 2007. 128с.
7. Таранченко О.М., Найда Ю.М. Загальні принципи здійснення адаптацій та модифікацій навчально-виховного процесу. Інклюзивна школа: особливості організації та управління: Навчально-методичний посібник / Кол. авторів: Колупаєва А.А., Найда Ю.М., Софій Н.З. та ін. За заг. ред. Даниленко Л.І. Київ, 2007. 128 с.
8. T. Loreman, J. Deppeler, D. Harvey. Crows Nest, N.S.W. : Allen & Unwin, 2011. 301 p.