ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТА ВИХОВАТЕЛІВ В КОНТЕКСТІ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ «ПЕДАГОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ»

Ключові слова: студентоцентризм, компетентнісний підхід, розвиток особистості, критичне мислення, зворотній зв’язок, навчальне середовище

Анотація

У статті розглядається важливість створення умов для розвитку індивідуальних якостей студентів, таких як здатність до самостійного прийняття рішень і критичної рефлексії, що відповідає вимогам сучасної педагогічної практики. Зокрема, підкреслюється застосування студентоцентрованого та компетентнісного підходу в процесі навчання, що сприяє формуванню професійних компетентностей майбутніх вихователів та вчителів. Акцентується увага на інтеграції теоретичних знань і практичних навичок через інтегративний підхід, який передбачає логічне поєднання теоретичних і практичних занять. У статті розглядається структура дисципліни, яка включає теоретичні та практичні заняття, самостійну роботу та контроль результатів навчання, що забезпечує системний підхід до навчального процесу. Окремо підкреслюється важливість концепції суб’єктності, яка є основою педагогіки Нової української школи, орієнтуючи на взаємодію учасників освітнього процесу як суб’єктів. Особливу увагу приділено процесам розвитку особистості, зокрема соціалізації та саморозвитку, що відбуваються під впливом біологічних і соціальних чинників. Стаття описує залучення студентів до активного аналізу педагогічних ситуацій та вирішення завдань із використанням психологічних підходів, що сприяє розвитку критичного мислення та застосуванню теоретичних знань на практиці.Також вивчення інтерв’ю Б. Ф. Скіннера дозволяє студентам порівняти теоретичні підходи до контролю поведінки з практичними аспектами освітньої діяльності, зокрема з проблеми розвитку самостійності учнів у контексті Нової української школи. Вивчення взаємодії компонентів дисципліни включає аналіз того, як елементи навчального процесу сприяють формуванню ефективного середовища. Силабус є одним із основних інструментів для організації навчання, визначаючи завдання для самостійної роботи, критерії оцінки та систему зворотного зв’язку, що сприяє моніторингу прогресу та розвитку професійних компетентностей майбутніх педагогів.

Посилання

1. Галузяк В. М. Сутність і структура педагогічної компетентності вчителя. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія : Педагогіка і психологія. 2016. № 48. С. 37–46. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_pp_2016_48_10. (дата звернення 11.03.2025).
2. Гула Л. Освітня концепція студентоцентризму – основний вектор сучасної вищої освіти. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ. 2021. URL: https://doi.org/10.36074/logos-14.05.2021.v2.20 (дата звернення 11.03.2025).
3. Дубасенюк О. А., Вознюк О. В. Професійна педагогічна освіта : компетентнісний підхід : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. URL: https://surl.gd/gmlayt (дата звернення 11.03.2025).
4. Ліба О. М., Хома О. М. Практична підготовка майбутніх учителів початкової школи в контексті освітніх реформ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Видавничий дім «Гельветика», 2021 р. № 75, Т. 2. С. 118–121. URL: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/ handle/123456789/8213 (дата звернення 11.03.2025).
5. Макар Л. М. Сутність освітнього середовища в педагогічному процесі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. Вип. 30. С. 229–236. URL: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2013_30_37. (дата звернення 11.03.2025).
6. Нова українська школа. URL: https://surl.lu/ihzxfc(дата звернення 11.03.2025).
7. Скіннер Б.Ф. (B. F. Skinner) Контроль поведінки, свобода та мораль . 1972. URL: https://surli.cc/ bceefa (дата звернення 11.03.2025).
8. Шанскова Т. Розвиток критичного мислення майбутніх вчителів початкових класів Нової української школи у процесі професійної підготовки в ЗВО. Специфіка фахової підготовки майбутніх учителів на засадах компетентнісного підходу: досвід, реалії, перспективи. Зб. матеріалів Всеукраїнської з міжн. участю наук.- практ. конференції (29листопада 2022 року) / за заг. ред. І.В. Голубовська. Житомир: ФО-П «Н.М.Левковець», 2022. С. 142–146. URL: https://surl.li/brsfzr (дата звернення 11.03.2025).
Опубліковано
2025-03-26
Як цитувати
Голованова, Т. П. (2025). ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТА ВИХОВАТЕЛІВ В КОНТЕКСТІ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ «ПЕДАГОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ». Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 63-68. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-1-08
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ