ІНФОРМАЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
Для покращення якості освіти переглянуто шляхи організації освітнього середовища у закладах вищої освіти. Виклики сьогодення показують, що саме інформаційне середовище лежить в основі підготовки сучасних фахівців. Для покращення якості освітнього процесу у закладах вищої освіти пропонується враховувати дидактичні вимоги до сучасного ІТ навчання. Інформаційне середовище – одна із умов організації освітнього процесу, мета якого – задоволення власних навчальних потреб студентів та досягнення відповідних навчальних цілей, має назву персонального навчального середовища. Такий підхід забезпечить кожному студенту можливість навчання за індивідуальною траєкторією. Ми брали до уваги особливості, мотиви та інші особисті якості студентів. Зміст навчальних дисциплін має збагачувати знання студентів; дотримання оптимального співвідношення теоретичної і практичної підготовки майбутніх фахівців, що інтенсифікує процес навчання, зменшує психічне і фізіологічне навантаження на студента.Розглянуто процес підготовки фахівців, який вимагає якісної організації надання інформації, враховуючи різні способи та підходи: створення платформ для навчання (Google Classroom, Zoom та інші) призначене для використання студентів і викладачів, для здійснення зворотнього зв’язку. Також ефективними засобами навчання є: електронна дошка; електронний навчальний курс; електронний навчальний посібник; електронний підручник (посібник). Для покращення якості освіти студентів було використано сучасні засоби і системи інформаційного обміну: інтерактивна дошка; інтерактивні комп’ютерні технології для навчання.Результатом підготовки фахівців у ЗВО є рівень сформованості таких компетентностей, як: здатність використовувати цифрові пристрої та їхнє базове програмне забезпечення; оцінювати достовірність та надійність інформаційних джерел, вплив інформації на свідомість та розвиток здобувачів освіти; використовувати електронні освітні ресурси педагогічного спрямування для професійного розвитку та обміну педагогічним досвідом, створювати й наповнювати власне порт фоліо; уникати ризику та небезпеки в інформаційному просторі; забезпечувати захист і збереження персональних даних; добирати електронні освітні ресурси та оцінювати їхню ефективність для досягнення навчальних цілей; модифікувати, редагувати, комбінувати наявні електронні освітні ресурси; упорядковувати ресурси й надавати до них доступ учасникам освітнього процесу;використовувати безпечне електронне освітнє середовище для організації та управління освітнім процесом, організації групової взаємодії Показано, що інформатизація освіти сприяє особистісно-орієнтованому навчанню студентів в університеті, допомагає формувати індивідуальну освітню траєкторію. Розширює можливості майбутнього фахівця у засвоєнні педагогічних методик та технологій. Тому для покращення якості вищої освіти створюються умови, що дають можливість перебудови пізнавальної та дослідницької діяльність студентів. Такий підхід також сприяє розвитку інтелектуальних можливостей та культурних цінностей майбутніх фахівців. Досягнутий рівень сформованих інформаційно- комунікаційних компетентностей розширить можливості швидкої адаптації та працевлаштування випускників закладів вищої освіти.
Посилання
2. Гуревич, Р. С., Кадемія, М. Ю. та Шевченко, Л. С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід. Вінниця: ТОВ «Планер». 2012. 348 с.
3. Гуржій, А. М. та ін. Розроблення та використання мережевих навчально-методичних комплексів для підготовки кваліфікованих робітників. Житомир : Полісся. 2020. 214 с.
4. Кадемія, М. Ю., Шахіна, І. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі. Вінниця : ТОВ «Планер». 2011. 220 с.
5. Міністерство освіти і науки України затвердило професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Відповідний наказ №1225 від 29 серпня 2024 року.
6. Спірін, О. М., Іванова, С. М. та Яцишин, А. В. (упоряд.). Використання електронних відкритих систем для інформаційно-аналітичної підтримки педагогічних досліджень. Київ : ЦП Компринт. 2019. 76 с.
7. Поясок, Т. Б., Беспарточна, О. І. та Костенко, О. В. Сучасні технології освітнього процесу. Кременчук: ПП Щербатих О. В., 2020. 228 с.
8. Тарнавська, Т. В. (2013). Сутність інформаційних технологій в освіті. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки, [online] вип. 108.1. Available at: http://nbuv. gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_1_108_31.
9. Фесенко, В. (2013). Сучасні інформаційні технології у школі [online]. Available at: https://osvita.ua/ school/method/34855/.
10. Rada.gov.ua, (2013). Про затвердження Положення про дистанційне навчання [online]. Київ, Україна. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text.
11. Rada.gov.ua, (2013). Положення про дистанційне навчання [online]. Київ, Україна. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13.
12. Кадемія, М. Ю., Шахіна, І. Ю. (2011). Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі. Вінниця : ТОВ «Планер», 220 с.
13. Якість освіти. Словник методиста [online]. Available at http://yakistosviti.com.ua/uk/Slovnik_ metodista.
14. Ali, М., Zaid, Kh. M. and Shegunshi, S. A. (2021). Effective Online Teaching Tools and Comparison (MS Teams, Cisco WebEx Meetings, Zoom & Google Meet). International Journal of Engineering Science and Computing IJESC [online]. Available at: https://ijesc.org/upload/d2f221d9573474f965819e927d22ef7d. Effective%20Online%20Teaching%20Tools%20and%20Comparison%20(MS%20Teams,%20Cisco%20 WebEx%20Meetings,%20Zoom%20&%20Google%20Meet)%20(4).pdf.
15. Butler, S. (2022). Best Online Tools for Distance Learning [online]. Available at: https://www.online-tech- tips.com/software-reviews/best-online-tools-for-distance-learning/.