ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ У НАВЧАННІ ЗУБНИХ ТЕХНІКІВ: ЗНАЧУЩІСТЬ ВИВЧЕННЯ БІОСУМІСНИХ МАТЕРІАЛІВ

Ключові слова: навчальний процес, інноваційні підходи, стоматологія, зубний технік, протезування, компетенції, кераміка

Анотація

Стаття присвячена дослідженню значущості вивчення біосумісних матеріалів у підготовці зубних техніків. У статті розглядається важливість застосування сучасних матеріалів, які забезпечують оптимальну функціональність, довговічність і безпечність стоматологічних реставрацій. Проаналізовано сучасні підходи до навчання зубних техніків у різних країнах, що демонструють ефективність інтеграції біосумісних матеріалів у навчальний процес.Доведено, що використання діоксиду цирконію, склокераміки, полімерів та композитів значно покращує якість ортопедичних конструкцій, знижує ризики ускладнень, таких як алергічні реакції чи запальні процеси, а також сприяє підвищенню комфорту пацієнтів. Визначено ключові характеристики цих матеріалів, серед яких висока – механічна міцність, стійкість до стирання, біологічна інертність, естетична відповідність природним зубам. Підкреслено, що впровадження біосумісних матеріалів дозволяє значно підвищити довговічність стоматологічних реставрацій.Розглянуто сучасні освітні підходи, які включають вивчення фізико- хімічних властивостей біосумісних матеріалів, використання цифрових технологій, 3D-друку, CAD/CAM-систем. Визначено, що застосування симуляційних методів у навчальному процесі сприяє підвищенню рівня підготовки майбутніх фахівців. Обґрунтовано необхідність оновлення навчальних програм відповідно до сучасних вимог ринку стоматологічних послуг та інноваційних матеріалів.Проаналізовано основні виклики, що супроводжують впровадження біосумісних матеріалів у стоматологічну практику, серед яких – їхня висока вартість, необхідність використання складного обладнання та технологічна складність обробки. Наголошено на важливості безперервного професійного розвитку зубних техніків, що включає опанування сучасних методів моделювання, вдосконалення навичок роботи з інноваційними матеріалами, підвищення компетенцій у цифровому моделюванні стоматологічних конструкцій.Запропоновано перспективні підходи до підготовки зубних техніків, які базуються на міждисциплінарному підході, використанні практичних кейсів та інтеграції новітніх технологій у навчальний процес. Визначено, що така система освіти сприятиме формуванню висококваліфікованих фахівців, здатних працювати з інноваційними матеріалами та відповідати сучасним вимогам стоматологічної галузі.

Посилання

1. Lin G. S. S., Foo J. Y., Foong C. C. Curriculum mapping of a dental materials science course: a reality check and way forward. BMC Medical Education. 2023. Vol. 23, № 1. Article 716. DOI: 10.1186/ s12909-023-04717-z.
2. Takeuchi Y., Koizumi H., Imai H., Furuchi M., Takatsu M., Shimoe S. Education and licensure of dental technicians. Journal of Oral Science. Tokyo, 2022. – № 314.
3. Marin E., Boschetto F., Pezzotti G. Biomaterials and biocompatibility: An historical overview. Journal of biomedical materials research. Part A. 2020. Vol. 108, № 8. P. 1617–1633. DOI: 10.1002/jbm.a.36930.
4. Kongkiatkamon S., Rokaya D., Kengtanyakich S., Peampring C. Current classification of zirconia in dentistry: an updated review. PeerJ. 2023. Vol. 11. Article e15669. DOI: 10.7717/peerj.15669.
5. Ellakany P., AlGhamdi M. A., Alshehri T., Abdelrahman Z. Cytotoxicity of commercially pure titanium (cpTi), silver-palladium (Ag-Pd), and nickel-chromium (Ni-Cr) alloys commonly used in the fabrication of dental prosthetic restorations. Cureus. 2022. Vol. 14, № 11. Article e31679. DOI: 10.7759/cureus.31679.
6. Кіндій В. Д. Сучасні стоматологічні сплави: стан питання. Український стоматологічний альма- нах. 2024. № 4. С. 44–48. DOI: 10.31718/2409-0255.4.2024.08. URL: https://www.researchgate.net/ publication/387411113_MODERN_DENTAL_ALLOYS_STATUS_OF_THE_ISSUE (дата звернення: 09.01.2025).
7. Agop-Forna D., Popa P. S., Popa G. V. PMMA in dentistry: A modern solution for sustainable dental restoration. Medicine and Materials. 2024. Vol. 4, № 2. P. 77–84. DOI: 10.36868/MEDMATER.2024.04.02.077.
8. Ionescu R. N., Totan A. R., Imre M. M., Țâncu A. M. C., Pantea M., Butucescu M., Farcașiu A. T. Prosthetic materials used for implant-supported restorations and their biochemical oral interactions: A narrative review. Materials (Basel, Switzerland). 2022. Vol. 15, № 3. Article 1016. DOI: 10.3390/ma15031016.
9. Yigit B. S., Al-Akkad M., Mounajjed R. Zirconia ceramics. Acta Medica (Hradec Králové). 2024. Vol. 67, № 2. P. 39–45. DOI: 10.14712/18059694.2024.18.
10. Forna N. C., Uleanu R., Lungu I., Dimofte A.-R. Dental ceramics: Advantages and benefits Medicine and Materials. 2024. Vol. 4, № 2. P. 69–76. DOI: 10.36868/MEDMATER.2024.04.02.069.
11. Alfawaz Y. Zirconia crown as single unit tooth restoration: A literature review. The Journal of Contemporary Dental Practice. 2016. Vol. 17, № 5. P. 418–422. DOI: 10.5005/jp-journals-10024-1865.
12. Kui A., Manziuc M., Petruțiu A., Buduru S., Labuneț A., Negucioiu M., Chisnoiu A. Translucent zirconia in fixed prosthodontics-An integrative overview. Biomedicines. 2023. Vol. 11, № 12. Article 3116. DOI: 10.3390/biomedicines11123116.
Опубліковано
2025-03-26
Як цитувати
Нелюба, Р. О., & Мазін, В. М. (2025). ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ У НАВЧАННІ ЗУБНИХ ТЕХНІКІВ: ЗНАЧУЩІСТЬ ВИВЧЕННЯ БІОСУМІСНИХ МАТЕРІАЛІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 90-96. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-1-12
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ