РОБОТА НАД ВИСТАВОЮ У ЖАНРІ КАЗКИ ЯК СПОСІБ НАПРАЦЮВАННЯ ВЕРБАЛЬНИХ І НЕВЕРБАЛЬНИХ НАВИЧОК ПРОФЕСІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ МАЙБУТНЬОГО АКТОРА

Ключові слова: сценічна взаємодія, професійне спілкування, фахові компетентності, освітньо-професійна програма, виробнича практика, вистава, комунікація

Анотація

У статті науково обгрунтовано сутність професійної діяльності актора як однієї з форм спілкування у соціумі. Автори зосереджують увагу на важливості оволодіння майбутнім актором вербальними і невербальними засобами професійного спілкування. Також у статті підкреслюється необхідність налагодження взаємодії актора з глядачем як головним об’єктом уваги упродовж демонстрації твору театрального мистецтва – вистави. Автори доводять, що в процесі фахової підготовки здобувач вищої освіти – майбутній актор – має опанувати навички комунікації з будь-якими соціальними та віковими групами. Аналізуючи систему підготовки майбутнього актора до професійної діяльності, автори статті доводять необхідність уточнення методів і засобів професійної підготовки, узгодження її змісту і форми шляхом здійснення постановки вистави у жанрі казки. Робота над створенням вистави для дітей на третьому році навчання сприяє об’єднанню педагогічних і творчих зусиль викладачів фахових дисциплін «Майстерність актора», «Сценічна мова», «Сценічний рух». Спільна робота над виставою надає можливість уточнити продуктивність використання у процесі професійної підготовки тих чи інших прийомів для розкриття творчого потенціалу майбутнього актора. Колективна робота, на думку авторів, забезпечує можливість застосування більш широкого спектру педагогічних і творчих прийомів у процесі фахової підготовки. Майбутній актор завдяки участі у створенні вистави в якості виконавця та учасника постановчого процесу має змогу перевірити на практиці власний рівень оволодіння вербальними і невербальними засобами сценічної взаємодії. Автори статті висловлюють переконання, що робота над виставою у жанрі казки в процесі фахової підготовки актора позитивно впливає на формування необхідних фахових компетентностей.

Посилання

1. Башманівська Л. А., Башманівський В. І. Дикція й емісія голосу. Виразність професійного мовлення журналіста : навчально-методичний посібник для самостійної роботи студентів і дистанційного навчання. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2022. 108 с.
2. Гончаров В. М., Гончаренко Ю. В., Білозуб Л. Основи сценічного руху, бою та фехтування : навч. посіб. для здобувачів ступеня вищої освіти бакалавра спеціальності «Сценічне мистецтво» освітньо-професійної програми «Театральне мистецтво» Запоріжжя : ЗНУ, 2019. 78 с. Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2019. 78 с.
3. Грицан Н. В. Техніка сценічного мовлення: навч.-метод. посіб. 2-ге вид., переробл. і доповн. Івано-Франківськ, 2020. 286 с.
4. Донченко Н.П., Винар О.Б. Складові системи сценічного мовлення як основа художньо-творчої діяльності майстра театрального мистецтва. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. No2. Київ : ІДЕЯ ПРИНТ, 2020. С. 291–295.
5. Лобанов А.П. Методика викладання фахових дисциплін. Майстерність актора. Навчально-методичний посібник. Для студентів спеціалізації «Актор драматичного театру та кіно». Харківський університет мистецтв ім. І.П. Котляревського. 2022. 220 с.
6. Локарєва Г. В., Стадніченко Н. В. Підготовка майбутнього актора до професійного спілкування: теорія, практика, перспективи: монографія. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2019. 416 с.
7. Людова-Романова К., Стрельчук В., Чубукова І. Режисерські інновації у використанні технічних засобів і технологій у сценічному мистецтві. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: сценічне мистецтво : наук. журнал. Київ : Видавничий центр КНУКіМ, 2019. Том 2. № 1. С. 52–72. URL: https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.1.2019.170749 (дата звернення: 09.11.2024).
8. Стандарт вищої освіти. Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти. Ступінь бакалавр. Галузь знань 02 Культура і мистецтво, спеціальність 026 «Сценічне мистецтво». Затверджено та введено в дію Наказом Міністерства освіти і науки України від 30.06.2021 р. № 741.
9. Стадніченко Н. Етапи формування вмінь і навичок професійного спілкування актора у процесі створення дипломної вистави. Педагогічні науки: теорія та практика. 2022. Т. 44. № 4 . C. 134–141.
10. Berry C.Voice and the Actor. New York: Applause Books, 1991. 160 p.
Опубліковано
2025-03-26
Як цитувати
Стадніченко, Н. В., Соколовська, Н. П., Гончаров, В. М., & Квєтков, М. М. (2025). РОБОТА НАД ВИСТАВОЮ У ЖАНРІ КАЗКИ ЯК СПОСІБ НАПРАЦЮВАННЯ ВЕРБАЛЬНИХ І НЕВЕРБАЛЬНИХ НАВИЧОК ПРОФЕСІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ МАЙБУТНЬОГО АКТОРА. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 97-104. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-1-13
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ