ДИДАКТИЧНА ВЗАЄМОДІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ Й ДІАГНОСТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЯК РЕСУРС ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

  • М. О. Чувасов Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2024-9095
Ключові слова: професійна підготовка, освітній процес, діагностична діяльність, дидактична взаємодія, структурні компоненти взаємодії освітньої та діагностичної діяльності, принципи, функції взаємодії

Анотація

У статті теоретично обґрунтована дидактична взаємодія освітньої та діагностичної діяльності як важливих складників підготовки майбутніх педагогів до творчої педагогічної праці. Ця взаємодія передбачає з’ясування: а) функційної сутності освітнього процесу та діагностичної діяльності, їх мети, змісту та шляхів реалізації взаємозалежності та взаємозв’язку у педагогічній практиці; б) широти й глибини професійного багажу, освітніх та діагностичних компетенцій, які є показниками педагогічного професіоналізму; в) освітніх та діагностичних технологій; г) моніторингу й видів контролю під час опановування студентами основами обраної спеціальності; д) експертних оцінок й прогнозів підготовленості студентів до творчої праці на найближчу та віддалену перспективи з огляду на взаємодію освітнього процесу і діагностичної діяльності в системі професійної підготовки; е) досягнутого результату з запланованим. Конкретизовані основні напрямки та функції дидактичної взаємодії як системи теоретико-методологічних положень, що зумовлюють мету, зміст та завдання, планування, організацію, функціонування професійної підготовки, механізмів суб’єкт-суб’єктної взаємодії, з урахуванням впливу діагностичних дій на якість освітнього процесу. Визначені чинники дидактичної взаємодії забезпечують їх вплив на професійне зростання студентів і доповнюють базою даних про якість освіти, до яких віднесені: професійна компетентність викладача в освітній та діагностичній сферах діяльності; сприйняття й розуміння ним ролі діагностування в забезпеченні якості освітнього процесу; здатність будувати освітній процес на основі обліку даних, які є результатом діагностування його ефективності.

Посилання

1. Кондрашов М.М. Управління якістю підготовки майбутніх учителів до успішної професійної діяльності: теоретико-методичний аспект: монографія. Черкаси, 2019. 354 с.
2. Мартиненко С.М. Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи : навч. метод.посіб. Київ : Сім кольорів, 2010. 262 с.
3. Шапран Ю. Діагностика професійної компетентності студентів педагогічного університету методом аналізу поведінкових індикаторів. Вісник Черкаського ун-ту. Сер. Педагогічні науки. Черкаси, 2015. С. 141–148.
4. Chuvasov M.O., Kondrashova L.V., Kondrashov M.M, Chuvasova N.O., Krasiuk I.O. The Philosophy Of Success Learning As Quality Assurance Methodology Of Higher Pedagogical Education. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 13(1). 2022. Р. 262–275.
5. Lunney M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Processijnt.
6.  Inernational Journal of Nursing Terminologies and Classifications. 2010. Vol. 21. № 2. P. 82–88.
7. Maaranen K. Teacher Studets’ MA Theses – A Gateway to Analitic Thinking About Teaching? A Case studu of Finnish Primary School Teachers. Scandinavian Journal of Educational Research. 2010. Vol. 54. № 5. P. 487–500.
8. Manzoor S., Shah Imtiaz Ali Effect H., Muhammad Latif Javed, Muhammad Nadeem Javed. Effect of in ervice teachers education on the competencies and performance f primary school teachers. International Journal of academic research. 2011. Vol. 3. № 6. November, 11 Part. P. 460–464.
Опубліковано
2025-03-26
Як цитувати
Чувасов, М. О. (2025). ДИДАКТИЧНА ВЗАЄМОДІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ Й ДІАГНОСТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЯК РЕСУРС ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 105-111. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-1-14
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ