КОМПЕТЕНТНІСТЬ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: НОРМАТИВНО-ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ АНАЛІЗ

  • Н. В. Шевченко Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця https://orcid.org/0009-0006-3147-071X
Ключові слова: стандарт, професійна діяльність, забезпечення якості освіти, керівник закладу загальної середньої освіти, оцінювання, ефективність, трудова функція, підвищення кваліфікації, компетентність

Анотація

Статтю присвячено аналізу компетентності керівника закладу загальної середньої освіти з огляду на нормативні вимоги законодавства України у сфері освіти та трудових функцій, визначених у професійному стандарті «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти». Перед освітою повсякчас постають значні виклики у досягненні її якості та у формуванні спільних вимог до діяльності закладів освіти, їх керівників та педагогічних працівників – як частини системи забезпечення якості освіти. Оскільки керівник закладу загальної середньої освіти, рівень його професійної компетентності є ключовим чинником у забезпеченні якості освіти, нові вимоги до результатів діяльності закладу зумовлюють необхідність встановлення чітких критеріїв і показників діяльності його керівника.Здійснено зіставлення трудових функцій та професійних компетентностей керівника закладу загальної середньої освіти, поданих у професійному стандарті, із переліком його прав та обов’язків, визначених у статті 38 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та встановлено, що нормативно-функціональний підхід до компетентності керівника закладу загальної середньої освіти відображає комплексні вимоги до діяльності керівника з точки зору когнітивної складової, діяльнісного, аксіологічного та комунікаційного підходів.Розглянуто потенційні можливості використання змісту професійного стандарту керівника закладу загальної середньої освіти для різних цільових аудиторій: засновника закладу, суб’єктів підвищення кваліфікації, самих керівників закладів загальної середньої освіти. Акцентовано на важливості змісту і процесу підвищення кваліфікації керівника закладу загальної середньої освіти, оскільки підвищення кваліфікації є єдиним обов’язковим майданчиком для формування необхідної для виконання трудової діяльності управлінця сукупності знань, умінь і навичок.

Посилання

1. Андрущенко В. Епістократія освіти. Вища освіта України. 2021. № 2. С. 5–12.
2. Дігтяренко Г. Трудова функція працівника за законодавством України: зміст та основні елементи. Юридичний вісник. 2018. № 2(47). С. 103–108.
3. Кодекс законів про працю України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text (дата звернення: 11.01.2025).
4. Кучинська І. Керівник у сфері освіти: інтелігент, інтелектуал, менеджер-новатор. Педагогічна освіта: теорія і практика. Кам’янець-Подільський, 2019. Вип. 27. С. 59–63.
5. Лукіна Т. Стандартизація професійної діяльності директора середньої школи як механізм управління якістю освіти: зарубіжні підходи. 2024. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/ view/742/889 (дата звернення: 21.01.2025).
6. Лунячек В. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників: десять кроків на виконання закону України «Про освіту». URL: http://education-ua.org/ru/articles/1101-pidvishchennya-kvalifikatsiji- pedagogichnikh-pratsivnikiv-desyat-krokiv-na-vikonannya-zakonu-ukrajini-pro-osvitu (дата звернення: 21.01.2025).
7. Маслов В. Наукові основи та функції процесу управління загальноосвітніми навчальними закладами : навч. посіб. / за ред. В. І. Маслова. Тернопіль : Астон, 2007. 150 с.
8. Освітній менеджмент : навч. посіб. / за ред. Л. Даниленко, Л. Карамушки. Київ : Шкільний світ, 2003. 400 с.
9. Поліщук С. Професіоналізм керівника закладу загальної середньої освіти як основа його високоефективної управлінської діяльності. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2021. Вип. 30(1-2021). С. 73–84.
10. Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників : Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. № 800. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/800-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 19.08.2024).
11. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ card/2145-19 (дата звернення: 21.01.2025).
12. Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16.01.2020 р. № 463-ІХ URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/463-20 (дата звернення: 21.01.2025).
13. Професійний стандарт «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти». URL: https://mon. gov.ua/storage/app/media/news/2021/09/22/ Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf (дата звернення: 21.01.2025).
14. Сорочан Т. Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія та практика : монографія. Луганськ : Знання, 2005. 384 с.
Опубліковано
2025-03-26
Як цитувати
Шевченко, Н. В. (2025). КОМПЕТЕНТНІСТЬ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: НОРМАТИВНО-ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ АНАЛІЗ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 112-120. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-1-15
Розділ
РОЗДІЛ V. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ