ІГРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Анотація
У статті розглянуто роль ігрових технологій у формуванні лексичної компетентності учнів 5–6 класів на уроках української мови.Проаналізовано сучасні методичні підходи до використання мовних ігор, освітніх квестів та інтерактивних вправ як ефективного засобу засвоєння лексичного матеріалу. Обґрунтовано важливість ігрових методик у розвитку мовленнєвих навичок школярів, зокрема в аспектах розширення словникового запасу, формування комунікативних умінь, збагачення граматичних структур та підвищення навчальної мотивації. Визначено, що застосування ігрових технологій сприяє активному залученню учнів у навчальний процес, стимулює їхню пізнавальну активність, забезпечує глибше засвоєння мовного матеріалу, сприяє розвитку критичного мислення та творчих здібностей.Окреслено ключові принципи впровадження ігрових технологій у навчальну діяльність, що включають адаптацію до вікових особливостей школярів, поступове ускладнення завдань, інтеграцію цифрових ресурсів та міжпредметних зв’язків. Підкреслено важливість врахування індивідуальних особливостей учнів для ефективного застосування ігрових методів.Особливу увагу приділено інтерактивним завданням, таким як «Таємний лист», що формує навички зв’язного мовлення, та рольовим іграм, наприклад, «Інтерв’ю з письменником», які розвивають діалогічне мовлення.Автори наголошують на важливості цифрових технологій у навчальному процесі, зокрема використанні мобільних додатків та інтерактивних платформ (Google My Maps, Kahoot!, Quizizz). Ці методи дозволяють урізноманітнити освітній процес, зробити його більш цікавим та адаптованим до потреб сучасних учнів. Отже, застосування мовних ігор, інтерактивних завдань і цифрових технологій у навчанні української мови відповідає сучасним підходам НУШ, сприяє формуванню лексичної компетентності, мотивації до навчання та розвитку комунікативних навичок.
Посилання
2. Бойко І. М. Психолого-педагогічні засади впровадження ігрових технологій у мовну освіту. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 6. С. 65–70.
3. Гнатюк О. Інтерактивні вправи як засіб розвитку лексичних навичок учнів. Освіта і суспільство. 2022. № 2. С. 57–63.
4. Іваненко О. С. Ігрові технології у навчанні: сучасні підходи та методики. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2020. № 9. С. 80–88.
5. Коваленко Р. І. Інтеграція ігрових технологій у навчальний процес: досвід та перспективи. Науковий вісник освіти. 2021. № 2. С. 110–115.
6. Коваленко Т. П. Ігрові технології у сучасному освітньому процесі: теоретичні аспекти. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2020. № 7. С. 110–115.
7. Олійник С. В. Цифрові технології у мовній освіті: сучасні можливості та перспективи. Інформаційні технології в освіті. 2022. № 5. С. 117–122.
8. Омельчук С. Використання ігрових методик у навчанні молодших школярів. Українська мова і література в школі. 2021. № 4. С. 21–28.
9. Петренко Л. В. Методичні аспекти застосування ігрових технологій у навчальному процесі. Освітні технології. 2021. № 5. – С. 42–47
10. Савченко О. Я. Концептуальні засади розвитку мовної освіти в Україні. Педагогічний дискурс. 2019. № 26. С. 34–40.
11. Семенюк О. М. Ігрові методи навчання у формуванні лексичної компетентності. Педагогічні науки: теорія та практика. 2020. № 8. С. 100–105.
12. Чередниченко Л. О. Ігрові технології в педагогічному процесі. Харків: Прапор, 2015. С. 132–135.
13. Шевченко Л. А. Теоретичні основи ігрового навчання у мовній освіті. Наукові записки НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2021. № 4. С. 99–105.
14. Cameron L. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge University Press, 2020. 256 p.
15. Ellis R. Understanding Second Language Acquisition. Oxford University Press, 2021. 312 p.
16. Krashen S. The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Pergamon, 2021. 192 p.
17. Nation P. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge University Press, 2020. 480 p.
18. Sweller J. Cognitive Load Theory and Educational Practice. Springer, 2019. 210 p.