ПУБЛІЧНА ДИПЛОМАТІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ МІЖНАРОДНОЇ СПІВПРАЦІ ТА ЗМІЦНЕННЯ ЗОВНІШНЬОПОЛІТИЧНОГО ІМІДЖУ УКРАЇНИ
Анотація
У статті проаналізовано сутність та еволюцію становлення публічної дипломатії в практиці міжнародного співробітництва. Авторки досліджують історію появи й розвитку концепції публічної дипломатії в науковому дискурсі, визначають етапи еволюції практики публічної дипломатії в сучасному розумінні. Оскільки публічна дипломатія істотно відрізняється від традиційної дипломатії, особливий фокус дослідницької уваги здійснено на з’ясуванні сутності й ролі інституту публічної дипломатії в розвитку стратегічних комунікацій держави. Метою наукової розвідки є визначення специфіки, функціональної спроможності та потенціалу публічної дипломатії як важливого інструменту міжнародної співпраці і стратегічних комунікацій держави. При цьому підкреслюється змістова особливість «нової публічної дипломатії», відлік якої умовно починають після подій 11 вересня 2001 р. І також особлива увага приділяється питанням становлення й розвитку публічної дипломатії в незалежній Україні, зміцнення зовнішньо-політичних позицій України та просування її позитивного іміджу засобом публічної дипломатії. Наголошується на тому, що актуалізація української публічної дипломатії та активізація застосування її ресурсів набирали потужних обертів уже від початку загарбницької війни Російської Федерації проти України, що додає сил нашій державі вистояти й чинити спротив агресору. У світі паралельно розгортаються й інші конфлікти, увага розосереджується на допомозі й іншим країнам, тож актуалізується питання утримання фокусу прихильності ставлення до України й залучення ще більших ресурсів. Водночас у статті простежується вплив публічної дипломатії на формування зовнішньополітичного іміджу України. Надається огляд інструментарію публічної дипломатії вищого військово-політичного керівництва, територіальних громад, органів місцевого самоврядування в позиціонуванні України як держави-лідера, борця за свободу та демократію. Визначаються особливості української публічної дипломатії в період воєнного стану й перспективи її розвитку в повоєнний час. Нормативний складник публічної дипломатії України проаналізовано через документи (Стратегія публічної дипломатії Міністерства закордонних справ України 2021–2025, Концепція популяризації України у світі та просування інтересів у світовому інформаційному просторі (2016 р.)), у яких чітко визначено напрями й цілі української публічної дипломатії, шляхи вирішення проблем відсутності об’єктивної та актуальної інформації про Україну. У підсумку доводиться, що публічна дипломатія на рівні горизонтальних комунікацій відіграє вагому роль у формуванні позитивного іміджу нашої держави, просуванні її національного бренду й захисту національних інтересів.
Посилання
2. Ayer C., Srugies A. Public Diplomacy in Germany. ICPD: Reserch and Training. Los Angeles, 2013. 57 p.
3. Bernard L. Simonin. Nation Branding and Public Diplomacy: Challenges and Opportunities. The Fletcher forum of world affairs. VOL. 32:3 Special Edition. 2008. Р. 19–34.
4. Nye J.S. Soft Power: The Means To Success In World Politics. New York : Public Affairs. 2004. 191 p.
5. Glassman J. Public Diplomacy 2.0: A New Approach to Global Engagement. 2008. URL: https://2001-2009.state.gov/r/us/2008/112605.htm.
6. Cull N. The Long Road to Public Diplomacy 2.0: The Internet in U.S. Public Diplomacy. 2013. URL: https://ash.harvard.edu/files/cull.pdf.
7. Gilboa E. Searching for a Theory of Public Diplomacy. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science. 2008. Vol. 616. Issue 1. P. 55–77. URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0002716207312142.
8. Leonard M., Stead C., Smewing C. Public Diplomacy. London : Foreign Policy Centre, 2002. 183 p. URL: https://www.files.ethz.ch/isn/20958/Public_Diplomacy.pdf.
9. White C., Radic D. Comparative public diplomacy: Message strategies of countries in transition. Public Relations Review. 2014. Vol. 40. № 3. P. 459–465. URL: https://www.researchgate.net/publication/260483126_Comparative_public_diplomacy_Message_strategies_of_countries_in_transition.
10. Zhang Ju., Swartz B.C. Public Diplomacy to Promote Global Public Goods (GPG: Conceptual Expansion, Ethical Grounds, and Rhetoric. Public Relations Review. 2009. Vol. 35. № 4. P. 382–387. URL: https://www.researchgate.net/publication/229404175_Public_diplomacy_to_promote_Global_Public_Goods_GPG_Conceptual_expansion_ethical_grounds_and_rhetoric.
11. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2016 року «Про Доктрину інформаційної безпеки України» : Указ Президента України від 25 лютого 2017 року № 47/2017. Офіційне інтернет-представництво Президента України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/472017-21374.
12. Публічна дипломатія в українському контексті: як освоювали “terra incognita” : аналітична записка. URL: http://prismua.org.tilda.ws/publicdiplomacyukraine#rec238704616.
13. Ukraine NOW. Новий брендинг України. URL: https://banda.agency/ukrainenow/.
14. Стратегія публічної дипломатії Міністерства закордонних справ України 2021–2025 : затв. Наказом Міністерства зовнішніх справ від 24.03.2021. URL: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/% /public-diplomacystrategy.pdf.
15. Міжнародне і міжмуніципальне співробітництво громад: дані Моніторингу реформи від Міністерства інфраструктури. Децентралізація. URL: https://decentralization.gov.ua/news/16923.
16. Німеччина надала Україні допомоги на 32 млрд євро від початку вторгнення рф. URL: https://armyinform.com.ua/2024/05/04/nimechchyna-nadala-ukrayini-dopomogy-na-32-mlrd-yevro-vid-pochatku-vtorgnennya-rf/.