FEATURES OF POST-TRAUMATIC GROWTH OF SOCIONOMIC SPECIALTIES STUDENTS IN THE CONDITIONS OF WAR

Keywords: post-traumatic growth, socionomic specialties, spiritual changes, strength of personality, attitude to others, value of life, new opportunities

Abstract

The results of an empirical study of the features of post-traumatic growth of socionomic specialties students are presented in the article. The main requirements for specialists in helping professions are revealed: the ability to understand clients, provide emotional support, actively cooperate, help others in self-realization and make optimal decisions, etc. The emotional overload of specialists with such profiles in the conditions of war, as well as a decrease in the emotional state of higher education seekers, are shown. The importance of socionomic specialties students’ post-traumatic growth as a condition of personal readiness for future professional activity is explained. The results of the empirical research are summarized. Established such transformations related to the students’ experience of war events as a high level of growth in the value of life, low levels of changes in spiritual development, and attitude toward others. It is found that only a small number of students began to feel the inner strength and ability to overcome difficulties. The obtained data proved the insufficient personal readiness of higher education seekers to provide support to future clients. The hypothesis regarding a statistically significant relationship between indicators of post-traumatic growth (spiritual changes, index of post-traumatic growth, strength of personality, attitude towards others, and value of life) and the age of the interviewees is confirmed. The connection of age with the feeling of new opportunities and interests is not revealed. Hypotheses regarding a statistically significant relationship between the post-traumatic growth index and the chosen specialty, the post-traumatic growth index and the course of study are refuted. This emphasizes the need to clarify the internal factors of post-traumatic growth of socionomic specialties students.

References

1. LaRocca M. A., Scogin F. R., Hilgeman M. M., Smith A. J., Chaplin W. F. The impact of posttraumatic growth, transformational leadership, and self-efficacy on PTSD and depression symptom severity among combat Veterans. Military Psychology. 2018. Vol. 30. No 2. P. 162–173.
2. Martz E., Livneh H., Southwick S. M., Pietrzak R. H. Posttraumatic growth moderates the effect of posttraumatic stress on quality of life in US military veterans with life-threatening illness or injury. Journal оf Psychosomatic Research. 2018. Vol. 109. P. 1–8.
3. Зубовський Д.С. Особистісне зростання учасників АТО у посттравматичний період : дис.... канд. психол. наук ; Національний університет оборони України імені Івана Черняховського. Київ, 2019. 285 с.
4. Маркова М.В., Росіньский Г.С. Порушення здоров’я сім’ї демобілізованих військовослужбовців – учасників АТО: психопатологічний, психологічний, психосоціальний і сімейний виміри проблеми. Український вісник психоневрології. 2018. Том 26, випуск 1(94). С. 78–82.
5. Харченко В.Є., Шугай М.А. Психологічна діагностика та корекція посттравматичного стресового розладу особистості : методичний посібник. Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2015. 160 с.
6. Кутішенко В.П., Власенко І.А., Вінник Н.Д. Трансформація цінностей студентів в умовах реконструкції ними травматичних подій початку війни в Україні. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», «Психологія», «Медицина»). 2022. № 9(14). С. 616–633.
7. Панькевич О.О. Підготовка майбутніх фахівців соціономічної сфери до професійної взаємодії. Інноваційна педагогіка. 2018. Вип. 7. Т. 2. С. 190–193.
8. Бреус Ю.В. Емоційна готовність до професійної діяльності як інтегративна властивість особистості майбутніх фахівців соціономічних професій. Психологія розвитку особистості в системі сучасної фахової підготовки : монографія / за ред. В.В. Зарицької. Запоріжжя : КПУ, 2017. С. 27–48.
9. Мельничук А.Ю., Комар Т.В. П’ятикроковий алгоритм проведення супервізії фахівців соціономічного профілю засобами позитивної психотерапії Н. Пезешкіана. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Т. 33(72). № 3. С. 65–70.
10. Ситнік С.В., Мірошніченко О.М., Свіденська Г.М. Особливості емоційних станів здобувачів вищої освіти під час війни в Україні. Габітус. 2022. Вип. 3. С. 48–51.
11. Титаренко Т.М. Особистість перед викликами війни: психологічні наслідки травматизації. Проблеми політичної психології : Зб. наук. праць. 2017. Вип. 5. С. 3–10.
12. Tedeshi R.G., Calhoun, L.G. The Posttraumatic Growth Inventory: Measuring the Positive Legacy of Trauma. Journal of Traumatic Stress. 1996. Vol. 9. P. 455–471.
13. Титаренко Т.М. Посттравматичне життєтворення: способи досягнення психологічного благополуччя : монографія. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 160 c.
14. Климчук В.О. Психологія посттравматичного зростання : монографія. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 125 с.
15. Зливков В.Л., Лукомська С.О., Федан О.В. Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. Київ : Педагогічна думка, 2016. 219 с.
Published
2023-01-26
How to Cite
Ketler-Mytnytska, T. S. (2023). FEATURES OF POST-TRAUMATIC GROWTH OF SOCIONOMIC SPECIALTIES STUDENTS IN THE CONDITIONS OF WAR. Journal of Modern Psychology, (4), 41-47. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2022-4-5