ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВПЛИВУ МУЗИКОТЕРАПІЇ НА ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
Анотація
У статті розглянуто феномен емоційного інтелекту як інтегральної характеристики особистості, що поєднує здатність до розпізнавання, усвідомлення й керування власними та чужими емоціями. Проаналізовано основні підходи до розуміння емоційного інтелекту, зокрема модель здібностей Маєра, Селовея та Карузо, змішану модель Гоулмана й Бар- Она, а також модель рис Петрідеса та Фернхема. Показано, що юнацький вік є найбільш чутливим до формування складників емоційного інтелекту, оскільки саме у цей період відбуваються активні процеси рефлексії, становлення системи цінностей, підвищеної емоційної чутливості та формування міжособистісних навичок. Особливу увагу зосереджено на теоретичному обґрунтуванні впливу музикотерапії як одного з напрямів арттерапії на розвиток емоційного інтелекту. Висвітлено специфіку рецептивної, активної й інтеграційної музикотерапії та їхній потенціал у вдосконаленні перцептивного, емоційного, мотиваційного й ціннісного компонентів емоційного інтелекту. Узагальнено результати наукових досліджень, які підтверджують позитивний вплив музикотерапевтичних методів на здатність до розпізнавання та регуляції емоцій, підвищення стресостійкості, розвиток емпатії, а також формування здорових ціннісно- смислових орієнтацій у молоді. Зазначено, що музикотерапія у груповому форматі сприяє соціальній взаємодії та гармонізації міжособистісних стосунків, оскільки залучає різні форми емоційної комунікації та невербального самовираження. Обґрунтовано доцільність упровадження музикотерапії в освітній та корекційно-розвивальний процес для комплексного впливу на емоційну сферу особистості та підвищення рівня її емоційного інтелекту. Виокремлено низку невирішених питань, пов’язаних із дослідженням індивідуальних та гендерних особливостей впливу музикотерапевтичних утручань, а також із можливою інтеграцією музикотерапії з іншими психологічними методами задля максимальної ефективності психолого-педагогічного супроводу молоді.
Посилання
2. Носенко Е.Л., Коврига Н.В. Емоцiйний iнтелект: концептуалиiзацiя феномену, основнi функцii : монографія. Київ : Вища школа, 2003. 126 с.
3. Носенко Е.Л., Коврига Н.В. Емоційна розумність як детермінанта успішності життєдіяльності людини і шляхи її операціоналізації. Серія «Педагогіка і психологія». 2020. Вип. 6. С. 3–9.
4. Носенко Е.Л. Емоційний інтелект як інтегральна особистісна властивість. Практична психологія та соціальна робота. 2018. № 9. С. 22–27.
5. Bitko N. Formation of value orientations in students-vocalists. Academic Notes Series Pedagogical Science, 2021. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-192-225-230
6. Chen Y. et al. Treatments and regulatory mechanisms of acoustic stimuli on mood disorders and neurological diseases. Frontiers in Neuroscience, 2024. Vol. 17. URL: https://doi.org/10.3389/fnins.2023.1322486
7. Chernata T. The role of emotional intelligence in the personal boundaries formation. Personality and environmental issues, 2024. URL: https://doi.org/10.31652/2786-6033-2024-3(3)-59-66
8. Dźwigoł-Barosz M. The importance of emotional intelligence in the professional work of a contemporary manager. Scientific Papers of Silesian University of Technology Organization and Management Series, 2024. URL: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2024.212.6
9. Ezegbe B. et al. Effect of music therapy combined with cognitive restructuring therapy on emotional distress in a sample of Nigerian married couples. Medicine, 2018. Vol. 97. URL: https://doi.org/10.1097/MD.0000000000011637
10. Hamulić R. et al. The importance of emotional intelligence in the management of stress at work. Scripta Medica, 2024. URL: https://doi.org/10.5937/scriptamed55-53705
11. Hense C., Mcferran K. Promoting young people’s musical identities to facilitate recovery from mental illness. Journal of Youth Studies, 2017. Vol. 20, P. 1012–997. URL: https://doi.org/10.1080/13676261.2017.1287888
12. Hou X. The impact of mindfulness training in music education on students’ emotional regulation and mental health: An empirical study based on instrument sounds, rhythm, and movement. Advances in Humanities Research, 2024. URL: https://doi.org/10.54254/2753-7080/2024.18120
13. Igbokwe I.C. et al. Emotional intelligence: Practices to manage and develop it. European Journal of Theoretical and Applied Sciences, 2023. URL: https://doi.org/10.59324/ejtas.2023.1(4).05
14. Lang L. The role of emotional intelligence in the therapeutic process of counselling psychology. Communications in Humanities Research, 2024. URL: https://doi.org/10.54254/2753-7064/39/20242214
15. Li J., Peng J. Emotion recognition from sound events based on facial expression recognition. INTER- NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings, 2023. URL: https://doi.org/10.3397/in_2023_0138
16. Liu Y. Research on mental health intervention of college students based on music therapy. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 2021. URL: https://doi.org/10.1590/1517-8692202127012020_0106
17. Low B. et al. Music therapy for autism spectrum disorder: A comprehensive literature review on therapeutic efficacy, limitations, and AI integration. IEEE Ubiquitous Computing, Electronics & Mobile Communication Conference (UEMCON), 2024. P. 90–99. URL: https://doi.org/10.1109/UEMCON62879.2024.10754769
18. Mansouri A., Naseri A. Effects of music therapy on social skills of educable children with intellectual disability. International Journal of Science and Research Archive, 2023. URL: https://doi.org/10.30574/ijsra.2023.9.2.0650
19. Martínez-Vérez V. et al. Interventions through art therapy and music therapy in autism spectrum disorder, ADHD, language disorders, and learning disabilities in pediatric-aged children: A systematic review. Children, 2024. Vol. 11. URL: https://doi.org/10.3390/children11060706
20. Mazai L. The role and significance of emotional intelligence in providing future psychologists’ professional resourcefulness. Baltic Journal of Legal and Social Sciences, 2024. URL: https://doi.org/10.30525/2592-8813-2024-1-26
21. Mercier L. et al. Effects of music therapy on mood, pain, and satisfaction in the neurologic inpatient setting. Disability and Rehabilitation, 2022, vol. 45, pp. 2964–2975. DOI: 10.1080/09638288.2022.2117863.
22. Parker D. et al. Music therapy as a protection strategy against toxic stress for Palestinian refugee children in Lebanon: A pilot research study. Approaches: An Interdisciplinary Journal of Music Therapy, 2021. DOI: 10.56883/aijmt.2023.88.
23. Santos A. d., Tsiris G. Creativity and partnership. Approaches: An Interdisciplinary Journal of Music Therapy, 2022. DOI: 10.56883/aijmt.2022.121.
24. Schäfer K. et al. Music may reduce loneliness and act as social surrogate for a friend: Evidence from an experimental listening study. Music & Science, 2020, vol. 3. DOI: 10.1177/2059204320935709.
25. Shek N., Lee E. Investigating the impact of music therapy on cognitive and behavioral development in special education. Asian Journal of Multidisciplinary Research & Review, 2024. DOI: 10.55662/ajmrr.2024.5501.
26. Srivastava R., Kaushik D.P. Correlation of emotional and spiritual intelligence in musicians. International Journal for Multidisciplinary Research, 2024. DOI: 10.36948/ijfmr.2024.v06i02.18664.
27. Stupacher J. et al. Higher empathy is associated with stronger social bonding when moving together with music. Psychology of Music, 2021, vol. 50, pp. 1511–1526. DOI: 10.1177/03057356211050681.
28. Sularso S. et al. Utilizing music learning as emotional intelligence therapy for students with intellectual disabilities in special elementary schools. Virtuoso: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Musik, 2024. DOI: 10.26740/vt.v7n1.p64-76.
29. Sulistyawati Y. The effect of perceived father involvement on emotional intelligence in adolescents. Developmental and Clinical Psychology, 2024. DOI: 10.15294/dcp.v5i2.17097.
30. Thonse U. et al. Efficacy of a culturally adapted emotion recognition training program in improving facial emotion recognition in persons with schizophrenia. Indian Journal of Psychological Medicine, 2024. DOI: 10.1177/02537176241281451.
31. Uhlig S. et al. «Being a bully isn’t very cool…»: Rap & Sing music therapy for enhanced emotional self- regulation in an adolescent school setting – a randomized controlled trial. Psychology of Music, 2017, vol. 46, pp. 568–587. DOI: 10.1177/0305735617719154.
32. Váradi J. A review of the literature on the relationship of music education to the development of socio- emotional learning. SAGE Open, 2022, vol. 12. DOI: 10.1177/21582440211068501.
33. Wang W. CNN-based music emotion recognition. 2021 2nd International Conference on Artificial Intelligence and Computer Engineering (ICAICE), 2021, pp. 190–195. DOI: 10.1109/ICAICE54393.2021.00044.
34. Warowna M., Gorzel M. Music therapy as a therapeutic and supportive method. Fizjoterapia Polska, 2024. DOI: 10.56984/8zg2ef84l4.
35. Wu X., Lu X. Musical training in the development of empathy and prosocial behaviors. Frontiers in Psychology, 2021, vol. 12. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.661769.
36. Zhang S. 17 long-term effects of piano music therapy on the mental health of adolescents with anxiety disorders. Schizophrenia Bulletin, 2025. DOI: 10.1093/schbul/sbaf007.017.
37. Zheng J. Music sentiment analysis and its application in music therapy based on AI technology. International Journal of Maritime Engineering, 2024. DOI: 10.5750/ijme.v1i1.1358.
38. Zhou Y. et al. Advancing music therapy: Integrating Eastern five-element music theory and Western techniques with AI in the novel five-element harmony system. 2024 IEEE 14th International Symposium on Chinese Spoken Language Processing (ISCSLP), 2024, pp. 234–238. DOI: 10.1109/ISCSLP63861.2024.10800517.
ISSN 




