САМОВИЗНАЧЕННЯ ЛЮДИНИ В СУЧАСНОМУ СВІТІ: ПОСТНЕКЛАСИЧНА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ
Анотація
Статтю присвячено науковому обґрунтуванню феномену самовизначення людини крізь призму різних типів раціональності. У межах класичної науки самовизначення особи розглянуто як усвідомлений вольовий акт виконання морального обов’язку перед соціумом; некласичної – як результат глибокої рефлексії, внутрішньої боротьби та привласнення зовнішньо детермінованих цінностей; постнекласичної – як динамічний, діалогічний і активний процес означування і плекання себе, що розгортається у мінливому, фрагментарному, але відкритому до пізнання, осмислення і перетворення довкіллі. Обґрунтовано вчинковий принцип до трактування самовизначення людини, що розгортається в постнекласичному світі та вимагає від суб’єкта енергійного залучення у пошук або творення сенсу свого буття. Поглиблено розуміння вчинку самовизначення як послідовного розгортання ситуаційного, мотиваційного, дійового і рефлексивного етапів-компонентів. Доведено евристичну значущість учинкового погляду на самовизначення людини в контексті її безперервної адаптації до нових соціокультурних умов, викликів і здатностей, збереження унікальності, цілісності та стабільності ціннісно-смислових і сенсожиттєвих орієнтирів та можливості активного впливу на довкілля, його формування, конструювання і творення.Узмістовлено вчинок самовизначення у руслі циклічно-вчинкового підходу А.В. Фурмана як безперервний замкнутий ланцюг постійного переосмислення й переозначення себе у змінному довкіллі з опорою на внутрішні цінності і сенс життя. Акт самовизначення особи визначено в термінології циклічної динаміки, що уможливлює конструювання відповідей на ключові сенсожиттєві питання, спричинює активне творення своєї сутності через прагнення до істини, краси, добра і любові та вимагає конкретних дій на шляху до самоздійснення.
Посилання
2. Академік В.А. Роменець: творчість і праці / упоряд. П.А. М’ясоїд ; відп. ред. Л.О. Шатирко. Київ : Либідь, 2016. 272 с.
3. Бердяєв М. Особистість як творчий акт. Психологія і суспільство. 2024. № 1. C. 49–80. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2024.01.049.
4. Григор’єва Я. Свобода і відповідальність як чинники конструювання сенсу життя. Проблеми сучасної психології. 2019. Вип. 25. С. 98–112. DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p.
5. Гуляс І.А. Концепція аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості. Психологія і суспільство. 2020. № 4. С. 70–96. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2020.04.070.
6. Гусельцева М. Творчість В.А. Роменця в еволюції психологічних знань. Психологія і суспільство. 2016. № 2. С. 25–47.
7. Добронравова І.С. Постнекласичний синтез знання. Філософія освіти. 2019. № 2. С. 142–150. DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2019-25-2-8.
8. Карівець І. Деякі екзистенціальні рефлексії про самовизначення в умовах війни. Вісник НУ «Львівська політехніка». Серія «Філософські науки». 2022. Т. 8, ч. 2. С. 28–33. DOI: https://doi.org/10.23939/ shv2022. 02.028.
9. Карпенко З. Аксіологічна психологія особистості : монографія. Івано-Франківськ : Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2018. 720 с.
10. Коперльос Р.Ю. Розуміння нелінійності особистості в постнекласичній раціональності. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2022. Вип. 34. С. 9–12. DOI: https://doi.org/10.32837/apfs.v0i34.1068.
11. Крупельницька Л.Ф. Психотерапія у постнекласичній парадигмі : навчальний посібник. Київ : МНГ, 2023. 176 с.
12. Лазарук А. Феноменологія самовизначення особи: базові теоретичні підходи у психології. Психоло- гія і суспільство. 2024. № 1. С. 131–149. DOI : https://doi.org/10.35774/pis2024.01.2024.01.131.
13. Лазарук А. Цінності людини у науково-психологічному осмисленні. Психологія і суспільство. 2003. № 2. С. 19–37.
14. Мєлков Ю. Людина в постнекласичній науковій картині світу. Філософія освіти. 2015. № 2. С. 222–234. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhilEdu_2015_2_13.
15. Морщакова О. Самовизначення особистості у системі взаємовідносин «людина – світ» у рамках філософії вітакультури. Психологія і суспільство. 2008. № 1. С. 25–34.
16. Психологія вчинку: шляхами творчості В.А. Роменця : збірник статей / упоряд. П.А. М’ясоїд ; відп. ред. А.В. Фурман. Київ : Либідь, 2012. 296 с.
17. Роменець В.А. Історія психології. ХІХ – початок ХХ століття. Київ : Либідь, 2007. 832 с.
18. Тітов І.Г. Методологічні принципи постнекласичної психології. Психологія і особистість. 2019. Вип. 1(15). С. 9–40. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2559611.
19. Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі. Харків : КСД, 2017. 160 с.
20. Фурман А.А. Методологія психологічного пізнання смисложиттєвої сфери особистості. Психологія і суспільство. 2020. № 1. C. 5–34. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2020.01.005.
21. Фурман А.А., Фурман А.В. Вчинкова буттєвість особистості: від концепту до метатеорії. Психологія і суспільство. 2018. №№ 1–2. С. 5–26. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2018.01.005.
22. Фурман А.В. Ґенеза науки як глобальна дослідницька програма: циклічно-вчинкова перспектива. Психологія і суспільство. 2013. № 4. С. 18–36.
23. Фурман А.В. Ідея і зміст професійного методологування : монографія. Тернопіль : ТНЕУ, 2016. 378 с.
24. Фурман А.В. Категорійна матриця вітакультурної методології: від мислевчинення до канону. Психологія і суспільство. 2023. № 2. С. 6–50. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2023.02.006.
25. Фурман А.В. Методологічна оптика як інструмент мислевчинення. Психологія і суспільство. 2022. № 2. С. 6–48. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2022.02.006.
26. Фурман А.В. Парадигма як предмет методологічної рефлексії. Психологія і суспільство. 2013. № 3. С. 72–85.
27. Фурман А.В. (упоряд., відпов. ред., перекл.). Система сучасних методологій : хрестоматія : у 4-х т. Тернопіль : ЗУНУ, 2023. Т. 5 (додатковий). 605 с.
28. Вітакультурна методологія : антологія : колективна монографія : до 25-річчя наукової школи профе- сора А.В. Фурмана / А.В. Фурман та ін. Тернопіль : ТНЕУ, 2019. 980 с.
29. Методологія і психологія гуманітарного пізнання : колективна монографія / А.В. Фурман та ін. Тернопіль : ТНЕУ, 2019. 997 c.
30. Шандрук С.К. Рефлексивне обґрунтування методологічних підходів до пізнання особистості. Іnnovative solutions in modern science. 2017. № 5(14). С. 1–16.
31. Furman A.V., Furman A.A., Furman O. Object and subject of axiopsychology of personality: sources and prerequisites for the emergence. Наука і освіта. 2024. № 3. С. 114–128. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2024-3-16.
ISSN 




