ПРОФЕСІЙНІ ІНТЕРЕСИ ТА ПРОЦВІТАННЯ: ЯК RIASEC-ПРОФІЛЬ ПЕРЕДБАЧАЄ PERMA-БЛАГОПОЛУЧЧЯ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ
Анотація
У статті досліджується взаємозв’язок між професійними інтересами за моделлю RIASEC Джона Холланда та багатовимірним психологічним благополуччям за моделлю PERMA серед студентів-психологів. Теоретичним підґрунтям роботи є підхід відповідності людини і професійного середовища, згідно з яким відповідність між інтересами особистості та характеристиками професійного середовища сприяє суб’єктивному процвітанню. Дослідження проведено на вибірці зі 151 студента другого курсу спеціальності «Психологія» з використанням українських адаптацій опитувальників RIASEC та PERMA-Profiler. Результати показали, що найвищу кореляцію з показником загального благополуччя продемонстрував Соціальний тип (r = .38; p < .001), а також Артистичний (r = .31; p = .004) і Дослідницький (r = .28; p = .009) типи інтересів. Водночас Реалістичний (r = –.05), Конвенційний (r = –.09) і Підприємницький (r = .12) типи не показали статистично значущих зв’язків із PERMA-показником процвітання. Багатокрокова регресія засвідчила, що саме поєднання S–A–I інтересів унікально пояснює 48% дисперсії інтегрального індексу PERMA. Отримані дані вказують на доцільність інтеграції творчих, дослідницьких і соціально орієнтованих модулів у освітні програми для підвищення відповідності людини і професійного середовища. Окрім того, визначення RIASEC-профілів може стати корисним інструментом відбору або підтримки абітурієнтів, допомагаючи знизити ризик емоційного вигорання. З огляду на воєнний контекст, результати підкреслюють значення соціальних і творчих ресурсів як чинників стійкості студентської молоді. Подальші лонгітюдні дослідження покликані перевірити причинний характер виявлених зв’язків та їх узагальнюваність на інші академічні спеціальності.
Посилання
2. Butler, J., & Kern, M.L. (2016). The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. International journal of wellbeing, 6(3).
3. Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Routledge.
4. Cotter, E.W., & Fouad, N.A. (2011). The relationship between subjective well-being and vocational personality type. Journal of Career Assessment, 19(1), 51–60.
5. Diener, E., Oishi, S., & Tay, L. (2018). Advances in subjective well-being research. Nature human behaviour, 2(4), 253–260.
6. Holland, J.L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. Psychological Assessment Resources.
7. Holm, S. (1979). A simple sequentially rejective multiple test procedure. Scandinavian journal of statistics, 65–70.
8. Kristof‐Brown, A.L., Zimmerman, R.D., & Johnson, E.C. (2005). Consequences OF INDIVIDUALS’FIT at work: A meta‐analysis OF person–job, person–organization, person–group, and person–supervisor fit. Personnel psychology, 58(2), 281–342.
9. Nye, C.D., Su, R., Rounds, J., & Drasgow, F. (2012). Vocational interests and performance: A quantitative summary of over 60 years of research. Perspectives on Psychological Science, 7(4), 384–403.
10. Rounds, J., & Su, R. (2014). The nature and power of interests. Current Directions in Psychological Science, 23(2), 98–103.
11. Ryff, C.D., & Singer, B.H. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of happiness studies, 9, 13–39.
12. Seligman, M.E. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster.
13. Shapiro, S.S., & Wilk, M.B. (1965). An analysis of variance test for normality (complete samples). Biometrika, 52(3–4), 591–611.
ISSN 




