СПЕЦИФІКА РОЗВИТКУ ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ СФЕРИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: ціннісно- смислова сфера, професіоналізація, особистісні цінності, смисли, професійна мотивація, професійні інтереси

Анотація

У статті представлено результати емпіричного дослідження специфіки розвитку ціннісно-смислової сфери здобувачів вищої педагогічної освіти.Актуальність дослідження зумовлена необхідністю оновлення підходів до професійної підготовки майбутніх педагогів в умовах змін в освітній системі України, її інтеграції у світовий освітній простір, збереження національних цінностей та розвитку соціально орієнтованої системи цінностей і смислів. Це вимагає більш глибокого аналізу формування ціннісно-смислової сфери здобувачів вищої педагогічної освіти в контексті їхньої професіоналізації. Ціннісно-смислову сферу здобувача вищої педагогічної освіти визначено як багаторівневе структурне утворення, що включає комплекс особистісних цінностей, мотиваційних детермінант професійної діяльності та професійних інтересів. Ціннісно- смислова сфера майбутніх фахівців формується під впливом процесу професіоналізації, що супроводжується глибоким усвідомленням і прийняттям цінностей та життєвих смислів, пов’язаних із майбутньою професійною діяльністю та особистісним становленням. За результатами проведеного дослідження встановлено, що найбільш значущими для респондентів виявилися цінності доброти, універсалізму та досягнень, що свідчить про орієнтацію на гуманістичні ідеали, відкритість до різноманітності та прагнення до самореалізації. Професійна мотивація майбутніх педагогів характеризується високим рівнем усвідомленої професійної потреби, високою допитливістю, а також позитивним ставленням до педагогічної діяльності загалом. Водночас функціональний інтерес і епізодична цікавість мають середні показники, що може свідчити про необхідність подальшого педагогічного впливу та практичного занурення у професію. Структура професійних інтересів також виявилася ієрархізованою: домінує особистісно орієнтований «Я-інтерес», далі – зацікавленість у предметно-дисциплінарному аспекті та меншою мірою – інтерес до виховання та розвитку особистості. Таким чином, результати дослідження підтверджують, що становлення майбутнього педагога відбувається у складній взаємодії особистісних цінностей, мотиваційних установок та професійних інтересів, що зумовлює необхідність цілеспрямованої психолого-педагогічної підтримки цього процесу.

Посилання

1. Бадер С.О. Фактори формування ціннісно-смислових орієнтацій майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 72. Т. 1. С. 42–45. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.72-1.09
2. Вірна Ж.П. Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога : монографія. Луцьк : Вежа, 2003. 220 с.
3. Горбань Г.О., Шевченко Н.Ф. Професійна свідомість психолога: структурно-функціональний аналіз. Проблеми сучасної психології. 2022. № 1. C. 16–26. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2022-1-2
4. Дорожко І.І., Малихіна О.Є., Абаньшина С.Є. Вивчення структурних компонентів ціннісно-смислової сфери особистості. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2023. № 3. С. 103–108. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.21
5. Зязюн I.A., Крамущенко Л.В., Кривонос І.Ф. Педагогічна майстерність. Київ : СПД Богданова A.M.,2008. 376 с.
6. Максименко С.Д., Заброцький М.М. Технологія спілкування (комунікативна компетентність учителя: сутність і шляхи формування) : посібник. Київ : Главник, 2005. 112 с.
7. Пов’якель Н.І. Професіогенез саморегуляції професійного мислення в системі фахової підготовки практичних психологів : монографія. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2003. 295 с.
8. Садова М.А. Психологічні особливості впливу ціннісно-смислової сфери на професійне самовизначення обдарованої молоді. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. 2020. Т. 31(70). № 3. С. 33–38. https://doi.org/10.32838/2709-3093/2020.3/06
9. Семків І.І. Адаптація методики Ш. Шварца «Портрет цінностей» українською мовою. Практична психологія та соціальна робота. 2013. № 1. С. 12–28.
10. Чепішко О.І. Психологічні умови розвитку професійної свідомості майбутніх вчителів соціогуманітарного профілю : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2015. 250 с.
11. Шевченко Н., Гмиріна О., Алейкіна В. Психологічні особливості розвитку ціннісно-смислової сфери майбутніх вчителів. Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». 2024. Вип. 20. С. 39–45. DOI: https://doi.org/10.30970/PS.2024.20.6
12. Щербан Т., Щербан Г. Навчальні задачі у фаховій підготовці майбутнього вчителя початкових класів. Професійна підготовка фахівців у системі дошкільної та початкової освіти в умовах полікультурного середовища: теоретико-практичний аспект : колективна монографія / за заг. ред. В.І. Кобаля. Мукачево : РВВ МДУ, 2021. С. 374–398.
13. Shevchenko N. Features of future teachers’ professional consciousness development in the process of professional education. Journal of psychology research. 2021. № 27(10). C. 84–91. DOI: http://doi.org/10.15421/102108
Опубліковано
2025-05-28
Як цитувати
Шевченко, Н. Ф., & Деревянченко, Р. В. (2025). СПЕЦИФІКА РОЗВИТКУ ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ СФЕРИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ. Журнал сучасної психології, (2), 154-161. https://doi.org/10.26661/2786-7471/2025-2-17