USE OF PHYSICAL AND HEALTH TECHNOLOGIES IN PROFESSIONAL ACTIVITIES OF TEACHERS OF HIGHER EDUCATION UNITS

  • O. L. Terokhina “Zaporizhzhia Polytechnic” National University
  • E. V. Kirichenko “Zaporizhzhia Polytechnic” National University
  • Yu. I. Dudnyk “Zaporizhzhia Polytechnic” National University
Keywords: physical culture and health technologies, criterion, indicator, level, physical education

Abstract

Any discipline requires constant development, finding new ways of implementation, submission and more. All-round personality development is realized through the formation of a healthy way life. This article describes the indicators, criteria and levels of readiness of a teacher of physical education of a higher education institution to use physical education and health technologies in professional activity. Nowadays, in modern education, the movement of teachers of physical education towards the use of physical and recreational technologies in practical classes of physical education, the change of the concept of sports orientation of physical culture on health, which is directed to creation of variational forms, development and approbation of new technologies, is natural. Modernization of the system of training of pedagogical specialists in higher education in the field of physical culture and sports is an important element of higher education pedagogy. After discussing a wide range of issues related to the further development of international cooperation in the fields of education, science, culture, information and communication, the following strategic approaches were recognized: improving the quality of education through improved teaching, learning, relevance and effectiveness; education in the spirit of values, democratic citizenship, human rights, tolerance and dialogue for reconciliation and peace; increasing attention to higher education because of its importance for innovation and the formation of stronger societies and economies, as well as the difficulty of entering this level of education; the creation of a global platform for discussing educational innovations and reforms with a view to future education; giving new impetus to education efforts for all through the formation of new partnerships. Physical education and health technologies do not change the logic of the educational process, but abolish rigid normativity and authoritarianism of curricula on physical education, form a positive motivation for the subject of “physical education”, contribute to the health effect, correct the health status of all participants of this process.

References

1. Верблюдов І.Б. Порівняльне дослідження дії вправ аеробної спрямованості в індивідуальних тренувально-оздоровчих програмах студентів педагогічних ВНЗ. Молода спортивна наука України. Луганськ, 2003. № 7. Т. 2. С. 321–323.
2. Баль Л.В. Новое направление детских профилактических программ – детское движение в защиту здоровья. Школа здоровья. 1998. № 1. С. 17–22.
3. Бальсевич В.К. Корунец А.И., Марков Ю.Н. Спортизация общеобразовательной школы как новый вектор взаимодействия олимпийского массового и юношеского спорта. Молодёжь – Наука – Олимпизм : матер. межд. форума. Москва: 1998. С. 46–48.
4. Вільчковський Е.С., Курок О.І. Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку : навч. посіб. Суми : ВТД «Університетська книга», 2008. 428 с.
5. Волков Л.В. Теорія і методика дитячого та юнацького спорту. Київ : Олімпійська література, 2002. 296 с.
6. Давыдов В.Ю., Шамардин А.И., Краснова Г.О. Новые фитнес-системы : учеб. пособ. Волгоград : ВГАФК, 2005. 287 с.
7. Дудіцька С.П., Зендик О.В. Сучасні фізкультурно-оздоровчі технології у фізичному вихованні. Теорія та методика фіз. виховання і спорту. 2002. № 2–3. С. 81–82.
8. Долинний Ю.О. Методичні особливості використання психорегуляції і нетрадиційних методів дихальної гімнастики в процесі занять з фізичного виховання в СМО. Молода спортивна наука України. Луганськ, 2003. № 7. Т. 2. С. 283–286.
Published
2020-11-05
How to Cite
Terokhina, O. L., Kirichenko, E. V., & Dudnyk, Y. I. (2020). USE OF PHYSICAL AND HEALTH TECHNOLOGIES IN PROFESSIONAL ACTIVITIES OF TEACHERS OF HIGHER EDUCATION UNITS. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Physical Education and Sports, (1), 63-67. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/article/view/1527