МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ

Ключові слова: наукові підходи, професійна освіта, вища школа, компетентність, практико-орієнтована модель

Анотація

У статті визначено та науково обґрунтовано методологічні підходи до формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту у вищій школі, а саме особистісно-орієнтований, професійно-орієнтований, інтегративний, діяльнісний, здоров’язбережувальний, інформаційно-цифровий, аксіологічний та «self-made-man» підходи. Це дало змогу встановити основні вимоги до формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту та розуміння побудови навчального процесу у вищій школі для підготовки даних фахівців. Окреслені підходи дозволяють по-новому поглянути на сформовану систему професійної освіти у сфері фізичної культури і спорту, на сучасному рівні визначити його теоретичні основи і здійснити подальше просування в процесі його практичної реалізації з дослідно-пошукових та науково обґрунтованих позицій. Практико-орієнтований підхід у досліджені розглядається як орієнтація навчального процесу на кінцевий продукт професійного навчання, в якому конкретизовано види дій, що засвоєні студентами в ході роботи з навчальною інформацією у вигляді досвіду. Особистісно-орієнтований підхід визначається як орієнтація в процесі професійної підготовки фахівця з фізичної культури і спорту на особистість як на мету, суб’єкт, результат і головний критерій ефективності й продуктивності підготовки. Діяльнісний підхід розглядається як спосіб організації навчально-пізнавальної діяльності студента, за якого він активно буде брати участь у навчальному процесі з професійною перспективою на майбутнє. Інформаційно-цифровий підхід в освітньому процесі фахівців фізичної культури і спорту будується на постійній взаємодії з потоками інформації різної тематики у сфері фізичної культури і спорту з використанням інформаційно-комунікативних технологій і, як наслідок, застосування отриманих знань на практиці. Аксіологічний підхід в освітньому процесі фахівців з фізичної культури і спорту орієнтує на пріоритетність ціннісно-смислової, мотиваційної сфери особистості і гарантує таку його організацію, яка забезпечує становлення і розвиток ціннісних відносин студента в цій сфері. «Self-made-man» підхід передбачає сформованість глибоких знань про свій організм, про засоби цілеспрямованого впливу на фізичний стан, збереження і зміцнення здоров’я, на формування індивідуальної відповідальності, відповідних інтересів, потреб, ціннісних орієнтацій і рефлексії власної професійної діяльності.

Посилання

1. Бондарчук Т.В. Методологические основы профессиональной подготовки педагогов по физической культуре и спорту. Оздоровительные технологии в образовательном процессе. 2013. № 1. С. 6–8.
2. Федоров В.А. Профессионально-педагогическое образование: теория, эмпирика, практика. Екатеринбург : Изд-во Урал. Гос. Проф.-пед. Ун-та., 2001. 401 с.
3. Криштанович С. Формування професійної компетентності майбутніх спортивних менеджерів: наукові підходи. Теоретико-методологічні основи розвитку професійної освіти і навчання. 2017. С. 44–48.
4. Бєлікова Н.О. Науково-методологічні підходи професійної підготовки сучасного фахівця з фізичного виховання та спорту. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2014. № 3 (44). С. 91–96.
5. Кисельов В.О. Методологічні підходи до формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до організації спортивно-масових заходів. Інноваційна педагогіка. 2020. № 29 (1). С. 145–148.
6. Твердохлєбова Ю.М. Методологічні основи підготовки фахівців фізичної культури і спорту до використання здоров’явідновлювальних технологій у професійній діяльності. Фізико-математична освіта. 2018. № 1(15). С. 49–53.
7. Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека. Москва : Изд. Группа «Прогресс», «Универс», 1994. 248 с.
8. Беляева О.А. Личностно-ориентированный подход к обучению и его освоение педагогами профессиональной школы. Педагогика. Вестник БДУ. 2008. № 1. С. 83–86.
9. Денисова Е.В. Профессионально-ориентированный подход при обучении иностранному языку (педагогическая концепция). Педагогическое мастерство : материалы IV Междунар. науч. конф. 2014. С. 198–203.
10. Warneke D. Aktionsforschung und Praxisbezug in der Darf-Lehrerausbildung. Kassel : Kassel Univ. Press, 2007. 177 p.
11. Post E.M. Der Einsatz von handlungs-, erfahrungs- und erlebnisorientierten Methoden in der Lehrerinnen-und Lehrerfortbildung von pädagogischen Führungskräften zur Initiierung von Lernen. Studien zur Verknüpfung von Erfahrung, Reflexion und Transfer. Leipzig : Univ. Dass, 2010. 66 р.
12. Pietsch S. Begleiten und begleitet werden. Praxisnahe Fallarbeit – ein Beitrag zur Professionalisierung in der universitären Lehrerbildung. Kassel : Kassel University Press, 2010. 211 р.
13. Интегративный подход в учебном процессе вуза. Современные проблемы науки и образования / Г.Я. Гревцева и др. 2017. № 5. С. 11–17.
14. Ермакова Л.А. Интегративный подход к обучению: прошлое и настоящее. Электронный научно-практический журнал «Современная педагогика». 2016. URL: http://pedagogika.snauka.ru/2016/07/5815
15. Гермогенова Н.И., Егорова К.Е. Интегративный подход в обучении курса общей химии в вузе. Вестник Бурятского государственного университета. 2009. № 15. С. 30–36.
16. Дистерверг Ф.В. Избранные педагогические сочинения. Москва : Учпедгиз, 1956. 301 с.
17. Хуторской А.В. Современная дидактика: учеб. пособие. Москва : Высшая школа, 2007. 233 с.
18. Смирнов Н.К. Здоровьесберегающие образовательные технологии и психология здоровья в школе и дома. Москва : АРКТИ, 2005. 177 с.
19. Ахутина Т.В. Здоровьесберегающие технологии обучения: индивидуально-ориентированный поход. Школа здоров’я. 2000. № 2. С. 21–25.
20. Григорьев А.И. Мозг: фундаментальные и прикладные проблемы. Москва : Наука, 2010. 254 с.
21. Ващекин Н.П., Абрамов Ю.Ф. Информационная деятельность и мировоззрение. Иркутск : Иркутский университет, 1990. 284 с.
22. Полат Е.С. Современные педагогические и информационные технологи в системе образования. Москва : Изд. Центр «Академия», 2010. 214 с.
23. Климов С.Н. Методологическая культура воспитательной деятельности. Педагогическое образование и наука. 2009. № 5. С. 11–14.
24. Ступак Д. Методологічні підходи до організації підготовки курсантів по наданню самодопомоги у структурі дисципліни «Безпека життєдіяльності». Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 6. С. 273–284.
25. Miller B., Lapham M. The Self-made-myth. San-Francisco, 2012. 122 с.
26. Твердохлєбова, Ю.М. Ідеї «self-made-man» підходу до формування умінь використовувати технології відновлення здоров’я у професійній діяльності майбутніх фахівців ФКіС. Діджиталізація в Україні: інновації в освіті, науці, бізнесі : матеріали міжнародної науково-практичної конференції. 2019. С. 106–108.
Опубліковано
2021-12-14
Як цитувати
Лянной, М. О., Карпенко, Ю. М., & Кукса, Н. В. (2021). МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ. Фізичне виховання та спорт, (3), 89-97. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2021-3-13
Розділ
РОЗДІЛ III. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ