ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО БАКАЛАВРА ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ ДО НАДАННЯ ДОЛІКАРСЬКОЇ ДОПОМОГИ ЯК ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Ключові слова: підготовка, домедична допомога, рухова діяльність, критерії, студенти, компетентності, програмні результати навчання.

Анотація

У статті проаналізовано наукові джерела з проблематики підготовки майбутніх бакалаврів фізичної культури і спорту до надання долікарської допомоги. Виявлено недостатню розробленість теоретичних і методичних засад підготовки бакалаврів спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» до надання такої допомоги. Обґрунтовано, що готовність майбутніх бакалаврів фізичної культури і спорту до надання долікарської допомоги – це інтегративне особистісне утворення, яке забезпечує теоретичну і практичну відповідність фахівця вимогам професійної діяльності в аспекті збереження життя та здоров’я суб’єктів спортивної або фізкультурної діяльності у загрозливих ситуаціях. Показано, що професіографічний конструкт готовності майбутніх бакалаврів фізичної культури і спорту до надання долікарської допомоги інтегрує такі складники: – здатність швидко орієнтуватися у ситуаціях професійної діяльності, поділяючи їх за ступенем безпеки для себе та постраждалого, визначаючи при цьому тактику і стратегію дій з подолання негативних наслідків загрозливої ситуації (поведінковий компонент); – спеціальні знання, необхідні для вибору найбільш доцільних програм надання долікарської допомоги з урахуванням наявних засобів (когнітивний компонент); – операційні паттерни, необхідні для здійснення маніпуляцій, спрямованих на збереження життя та здоров’я постраждалих суб’єктів спортивної або фізкультурної діяльності (операційний компонент). Відповідно до змісту конструкту виділено поведінковий, когнітивний та операційний критерії готовності бакалаврів спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» до надання долікарської допомоги. Доведено доцільність спрямування окремих компонентів освітньо- професійних програм підготовки бакалаврів спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» на формування готовності до надання долікарської допомоги. Наголошено, що подальші наукові зусилля мають бути спрямовані на обґрунтування показників і засобів оцінювання готовності майбутніх бакалаврів фізичної культури і спорту до надання долікарської допомоги у професійній діяльності.

Посилання

1. Жаботинська Н.В., Кіреєва І.В., Перемот С.Д. Актуалізація базових знань студентів у процесі вивчення дисципліни «Перша долікарська допомога». Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2016. № 52-53. С. 282–287. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2016_52-53_36
2. Картавий О. Організація навчання з домедичної допомоги на підприємстві. Охорона праці і пожежна безпека. № 7. 2019. URL: https://oppb.com.ua/articles/organizaciya-navchannya-z-domedychnoyidopomogy- na-pidpryyemstvi
3. Юшковська О.Г. Про особливості викладання спеціальності «спортивна медицина» у сучасних умовах. Сучасні досягнення спортивної медицини, фізичної реабілітації, фізичного виховання та валеології – 2020 / XХ ювілейна міжнародна науково-практична конференція, присвячена 120-річчю ОНМедУ. Одеса, 24–25 вересня 2020 року / Матеріали конференції. Одеса : ПОЛІГРАФ. 2020. С. 126–130. URl: https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/8179
4. Про освіту : Закон України № 2145-VIII від 05.09.2017 р. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19/print
5. Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : Постанова КМУ від 23 листопада 2011 р. № 1341. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п#n12
6. Про екстрену медичну допомогу : Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2013. № 30. C. 340. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5081-17#Text
7. Сватьєв А.В. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього тренера-викладача до професійної діяльності : дис. … докт. пед. н. : спец. 13.00.04. Запоріжжя, 2013. 564 с.
8. Стандарт вищої освіти за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт» галузі знань 01 «Освіта» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 24.04.2019 № 567. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5ce/3c2/bd0/5ce3c2bd0cf5f368308476.pdf
9. Освітньо-професійна програма «Тренерська діяльність в обраному виді спорту» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт» галузі знань 01 Освіта/ Педагогіка. Київ : НУФВС, 2019. 23 с.
10. Освітньо-професійна програма «Фізична культура і спорт» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт» галузі знань 01 Освіта/Педагогіка. Полтава : НУ «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», 2021. 18 с.
11. Освітньо-професійна програма «Фізична культура і спорт» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт» галузі знань 01 Освіта/Педагогіка. Харків : ХНПУ імені Григорія Сковороди, 2020. 19 с.
12. Освітньо-професійна програма «Фізичне виховання» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт» галузі знань 01 Освіта/Педагогіка. Запоріжжя : НУ «Запорізька політехніка», 2021. 23 с.
13. Мазін В.М. Критерії та показники сформованості культури професійної самореалізації педагога. Педагогіка і психологія формування творчої особистості : проблеми і пошуки. 2007. Вип. 41. С. 217–225.
Опубліковано
2023-01-09
Як цитувати
Вєрітов, О. І., & Марамуха, Н. М. (2023). ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО БАКАЛАВРА ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ ДО НАДАННЯ ДОЛІКАРСЬКОЇ ДОПОМОГИ ЯК ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ. Фізичне виховання та спорт, (3), 38-45. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2022-3-05
Розділ
РОЗДІЛ ІІ. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ