НОРМАТИВНО-ПРАВОВИЙ МЕХАНІЗМ РОЗВИТКУ СФЕРИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ В ТЕРИТОРІАЛЬНО ОБ’ЄДНАНИХ ГРОМАДАХ

Анотація

Мета статті – обґрунтування нормативно-правового механізму регулювання суспільних відносин суб’єктів сфери фізичної культури та спорту в територіально об’єднаних громадах. На основі аналізу різноманітних джерел інформації, опираючись на підходи системного аналізу, організаційного аналізу та структурно-функціонального підходу, у статті представлено авторський погляд на формування одного із ключових механізмів функціонування та розвитку спорту, фізичного виховання, оздоровчо-рекреаційної рухової активності населення в регіональному аспекті. Охарактеризовано зміст основних законодавчих і підзаконних актів. Означено методи державної політики щодо регулювання питань надання якісних фізкультурно-спортивних і оздоровчих послуг у сільській місцевості. Акцентовано увагу на інституціях та інструментах нормативно-правового забезпечення об’єкта дослідження, з урахуванням європейського вектора його розвитку. Виділено проблемні питання та перспективи щодо оптимізації управління фізичною культурою та спортом в умовах децентралізації влади. Висновки. 1. Проведений аналіз нормативно-правового забезпечення розвитку сфери фізичної культури та спорту в територіально об’єднаних громадах дозволив уточнити сутність поняття «регіональна політика». З розвитком ринкових відносин загострюється суперечність у системі «регіон – територіально об’єднана громада – фізкультурно-спортивна організація». 2. Основним чинником ефективного функціонування сфери фізичної культури і спорту в територіально об’єднаних громадах є збалансований нормативно- правовий механізм регулювання відносин суб’єктів сфери. Ефективність діяльності фізкультурно-спортивних організацій у територіально об’єднаних громадах залежить від фінансового стану, матеріально- технічних ресурсів, соціальних результатів діяльності (задоволення потреб населення у фізкультурно-спортивних і оздоровчих послугах), економічних результатів (прямих і опосередкованих), технологій управління (внутрішнього та зовнішнього), результатів технічного прогресу. 3. Серед вузьких місць, які потребують удосконалення нормативно-правового забезпечення, залишаються: 1) дієві програми підвищення рівня фізичної активності; 2) якісні зміни в системі спорту вищих досягнень; 3) розвиток спортивної інфраструктури; 4) діджиталізація сфери фізичної культури та спорту; 5) система фінансування видатків на сферу фізичної культури та спорту в сільській місцевості; 6) оптимізація кадрового забезпечення; 7) моніторинг реалізації політики вдосконалення.

Посилання

1. Алікова О. Конституційні засади вдосконалення системи управління фізичною культурою і спортом в Україні в контексті адміністративно-територіальної реформи. Актуальні проблеми держави і права. 2005. С. 177–182. URL: http://apdp.in.ua/v26/32.pdf (дата звернення: 27.09.2022).
2. Імас Є., Мічуда Ю. Тенденції розвитку сфери фізичної культури та спорту в умовах сучасного ринку. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2015. Вип. 2. С. 142–149.
3. Кульчій І. Перспективи імплементації європейського досвіду у процесі реалізації менеджмент-орієнтованого публічного управління на рівні розвитку. Актуальні проблеми європейської та євроатлантичної інтеграції України : матеріали 17-ї Науково-практичної конференції, 14 травня 2020 р., м. Дніпро / за заг. ред. Л. Прокопенка. Дніпро : ДРІДУ НАДУ, 2020. С. 219–223.
4. Про добровільне об’єднання територіальних громад : Закон України від 5 лютого 2015 р. № 157–VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19 (дата звернення: 07.10.2022).
5. Про розвиток фізичної культури та спорту в сільських i селищних територіальних громадах в умовах децентралізації влади : рішення колегії Міністерства молоді та спорту України від 27 березня 2017 р. № 2–1/5/17. URL: https://sport.gov.ua/storage/app/sites/16/Kolegia/roshennia_kolegii/2017/1/2-1-5-17-1. pdf (дата звернення: 30.09.2022).
6. Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 р. № 333-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/333-2014-%D1%80 (дата звернення: 03.10.2022).
7. Про забезпечення сталого розвитку сфери фізичної культури і спорту в Україні в умовах децентралізації влади : постанова Верховної Ради України від 19 жовтня 2016 р. № 1695–VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1695-19 (дата звернення: 01.10.2022).
8. Про затвердження Стратегії розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 р. : постанова Кабінету Міністрів України від 4 листопада 2020 р. № 1089. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1089-2020 (дата звернення: 10.10.2022).
9. Приходько В. Практичний посібник з питань розвитку фізичної культури і спорту в регіонах та об’єднаних територіальних громадах. Дніпро, 2020. С. 81–92.
10. Путятіна Г. Інституційне забезпечення участі громади у розвитку сфери фізичної культури та спорту. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт. Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т імені Лесі Українки, 2015. Вип. 19. С. 27–32.
11. Савченко В., Сергєєв А. Управління у сфері фізичної культури і спорту на рівні адміністративно-територіальних одиниць: традиції і новації. Слобожанський науково-спортивний вісник. Харків : ХДАФК, 2016. № 1 (51). С. 76–80.
Опубліковано
2023-01-09
Як цитувати
Кольчак, В. А., Тодорова, В. Г., & Рісслінг, Р. С. (2023). НОРМАТИВНО-ПРАВОВИЙ МЕХАНІЗМ РОЗВИТКУ СФЕРИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ В ТЕРИТОРІАЛЬНО ОБ’ЄДНАНИХ ГРОМАДАХ. Фізичне виховання та спорт, (3), 87-92. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2022-3-12
Розділ
РОЗДІЛ ІІ. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ