ПЛАВАЛЬНА ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ ХЛОПЧИКІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ЕТАПІ ПОЧАТКОВОЇ СПОРТИВНОЇ ПІДГОТОВКИ

Ключові слова: плавання, плавальна підготовленість, хлопчики, молодший шкільний вік

Анотація

У Міжнародній хартії фізичного виховання, фізичної активності та спорту зазначено, що вміння плавати є життєво необхідною прикладною навичкою для кожної людини. У статті представлено дані про місце навичок плавання як нагальної, життєво необхідної прикладної навички для кожної людини. Розглянуто питання щодо інструментарію оцінки рівня плавальної підготовленості хлопчиків молодшого шкільного віку на етапі початкової спортивної підготовки. Важливим питанням є вивчення практики формування протоколів з оцінки навичок плавання та компетентностей у водному середовищі дітей молодшого шкільного віку. Мета дослідження – оцінити плавальну підготовленість хлопчиків молодшого шкільного віку на етапі початкової спортивної підготовки. Визначення плавальної підготовленості хлопчиків молодшого шкільного віку на етапі початкової спортивної підготовки дає змогу приймати раціональні рішення у формуванні програм плавальної підготовки. Програма занять плаванням хлопців молодшого шкільного віку на етапі початкової спортивної підготовки включає блоки, які складаються зі спеціально підібраних вправ та рухливих ігор. Послідовність використання блоків, які відрізняються спрямованістю протягом заняття, визначалася специфікою впливу тих чи інших вправ. Серед хлопчиків 6–7 років навички компетентності у водному середовищі здебільшого були визначені на достатньому (у 46,67% хлопчиків 6 років та 33,33% – у хлопчиків 7 років) та високому (у 33,33% хлопчиків 6 років та 46,67% хлопчиків 7 років) рівнях навчальних досягнень. За результатами оцінки плавальної підготовленості на етапі початкової спортивної підготовки 46,67% хлопців 6 років мали середній рівень навчальних досягнень, достатній рівень – 20,0% хлопчиків та 13,33% хлопчиків мали високий рівень навчальних досягнень. Серед хлопчиків 7 років середній рівень навчальних досягнень мали 20%, достатній – 53,33% та високий – 26,67%. На рівень плавальної підготовленості хлопчиків 6–7 років безпосередньо впливають здобуті навички відповідних компетентностей у водному середовищі та змістове наповнення змісту занять, зокрема ігрової спрямованості.

Посилання

1. Корольчук Б.В. Ефективність організаційно-методичних підходів до занять із молодшими школярами в спортивних клубах із плавання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2022. Вип. 7(152). С. 70–74. DOI: 10.31392/NPU-nc.series15.2022.7(152).17
2. Міжнародна хартія фізичного виховання, фізичної активності та спорту. UNESCO, 1978. URL: https://zakon.cc/law/document/read/995_350
3. Пангелова Н., Рубан В., Діас Д. Організаційно-методичні особливості занять аквафітнесом із дітьми дошкільного віку. Теорія і практика фізичної культури і спорту. 2022. № 1 С. 53–60. DOI: https://doi.org/10.31470/2786-6424-2022-1(1)-53-60
4. Пангелова Н., Рубан В., Пангелов Б., Красов О. Розвиток координаційних здібностей молодших школярів засобами оздоровчого фітнесу. Теорія і практика фізичної культури і спорту. 2023. № 3 С. 80–89. DOI: https://doi.org/10.31470/2786-6424-1/2023-80-89ORCID 0000-0001-9133-0889
5. Петровська Т., Імас Є., Сергієнко В. Модель позашкільних занять карате, спрямована на психофізичний та соціальний розвиток дітей молодшого шкільного віку. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2018. № 2. С. 83−88.
6. Пивовар А., Ковач С. Ігрова спрямованість занять із молодшими школярами у водному середовищі. Теорія і практика фізичної культури і спорту. 2023. № 1. С. 90–96. DOI: https://doi.org/10.31470/2786-6424-1/2023-90-96
7. Пивовар А., Ковач С. Моделювання режимів рухової активності молодших школярів у плаванні для досягнення глобальних рекомендацій із фізичної активності. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 2. С. 84–92. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-2-084
8. Пілярська І. Вплив плавання та фізичних вправ у воді на фізичний розвиток дітей молодшого шкільного віку. Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. 2011. № 14(20). С. 323–326.
9. Плавання, 1–4 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ : Атол, 2006. 20 с.
10. Семененко В.П., Михальчук А.Д., Трачук С.В., Білецька В.В. Факторний аналіз складників фізичної підготовленості учнів молодшого шкільного віку різних медичних груп. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2022. № 2. С. 82−87. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2022.2.82-87
11. Семененко В.П., Трачук С.В., Білецька В.В. Моделювання режимів фізичної активності дітей молодшого шкільного віку 1-ї та 2-ї груп здоров’я. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023. № 1. С. 83–88. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2023.1.83-88
12. Семененко В., Трачук С., Теліус В., Малишева О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 3. С. 56–62. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.3.56–62
13. Сімак Н.Д., Одинець Т.Є. Організаційно-методичні особливості навчання плаванню дітей на етапі початкової підготовки. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2022. № 10(155). С. 166–170.
14. Barnett L.M., Abbott G., Lander N., Jidovtseff B., & Ridgers N.D. Validity evidence for the Pictorial Scale of Perceived Water Competence short form (PSPWC-4). Journal of sports sciences, 2022. № 40(22), 2491–2498. https://doi.org/10.1080/02640414.2023.2165008
15. Barnett L.M., Vazou S., Abbott G., Bowe S.J., Robinson L.E., Ridgers N.D., & Salmon J. Construct validity of the pictorial scale of perceived movement skill competence. Psychology of Sport and Exercise. 2016. № 22. P. 294–302.
16. Chan D.K.C., Lee A.S.Y., & Hamilton K. Descriptive epidemiology and correlates of children’s swimming competence. Journal of sports sciences. 2020. 38 (19). Р. 2253–2263. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1776947
17. Pictorial scale of perceived water competence (PSPWC) testing manual / Morgado L.D.S., De Martelaer K., D’Hondt E., Barnett L.M., Costa A.M., Howells K., Sääkslahti A. and Jidovtseff B. Testing manual. University of Liege, 2020. P. 1–26.
18. Shkrebtiy Yu., Korolchuk B., Nosova N., Huzak O., Lazakovych, Yu., Rodionenko M., & Plyeshakova O. Dynamics of Initial Swimming Readiness of Junior School Children in the School Sports Club. Physical Education Theory and Methodology. 2023 23(3). Р. 423–430. https://doi.org/10.17309/tmfv.2023.3.15
19. Оbrazhey O. Peculiarities of Formation Swimming Training Process of Junior Schoolchildren in a Summer Camp. Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society. 2018. № 3 (43). Р. 56–62. URL: ttps://doi.org/10.29038/2220-7481-2018-56-62.
Опубліковано
2024-09-26
Як цитувати
Пивовар, А. А., & Ковач, С. Ю. (2024). ПЛАВАЛЬНА ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ ХЛОПЧИКІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ЕТАПІ ПОЧАТКОВОЇ СПОРТИВНОЇ ПІДГОТОВКИ. Фізичне виховання та спорт, (2), 30-36. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-2-05
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ