WELLNESS-ФІЛОСОФІЯ ЯК СТРАТЕГІЯ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті розглянуто теоретико-методологічні основи інтеграції філософії Wellness у процес професійної підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю А7 «Фізична культура і спорт». Актуалізовано необхідність формування цілісної культури здоров’я в студентів як базового компонента їхньої професійної компетентності. Обґрунтовано, що чинні моделі підготовки фахівців фізичної культури потребують оновлення через інтеграцію Wellness-орієнтованих технологій, які сприяють розвитку здоров’язбережувальних компетентностей, психоемоційної стійкості, мотиваційної сфери і здатності до саморегуляції. Проаналізовано сучасну наукову літературу, завдяки чому виявлено високу ефективність застосування Wellness-стратегій у сфері освіти. Охарактеризовано ключові програмні результати навчання (ПРН), досягнення яких забезпечується через упровадження Wellness-філософії в зміст освітніх компонентів ОПП «Фізичне виховання», зокрема ПРН 02, ПРН 04, ПРН 06, ПРН 09 і ПРН 11. Висвітлено основні напрями професійної діяльності фахівців, що базуються на принципах комплексного збереження здоров’я, проєктування оздоровчого середовища, формування стресостійкості й життєвої активності здобувачів освіти. Результати дослідження підтвердили, що впровадження Wellness-компонентів у професійну підготовку магістрів сприяє підвищенню якості реалізації освітніх програм другого рівня вищої освіти, розвитку компетентностей, необхідних для успішної соціальної інтеграції, особистісного та професійного зростання. Обґрунтовано доцільність системного підходу до оновлення змісту й методичного забезпечення професійної підготовки на основі Wellness-філософії. Визначено перспективи подальших досліджень, що передбачають розроблення індивідуалізованих моделей інтеграції Wellness-стратегій у навчальні плани, розширення емпіричних баз дослідження й розроблення діагностичних інструментаріїв для оцінювання ефективності формування здоров’язбережувальних компетентностей здобувачів вищої освіти.
Посилання
2. Про фізичну культуру і спорт : Закон України від 24.12.1993 № 3808-XII. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 14. Ст. 80.
3. Мельник Ю.П., Шиян Б.М. Фізична культура і здоров’я : навчальний посібник. Львів : Видавництво ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 240 с.
4. Стандарт вищої освіти України. Галузь знань 01 «Освіта/Педагогіка». Спеціальність 017 «Фізична культура і спорт» для другого (магістерського) рівня вищої освіти : Наказ МОН України від 20.03.2025 № 278. Київ, 2025. 60 с.
5. Раєвський Р.Т., Петренко Ю.С. Здоров’язбережувальні технології в освітньому процесі. Педагогіка та психологія. 2022. № 3 (62). С. 45–52.
6. Свістельник В.М. Професійна підготовка фахівців з фізичної культури: сучасні вектори розвитку. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. № 2. С. 112–119.
7. The Global Wellness Institute. Global Wellness Economy Monitor. 2023. URL: https://globalwellnessinstitute.org/ (дата звернення: 25.04.2025).
8. World Health Organization. Promoting physical activity through schools: policy brief. Geneva : WHO, 2023. 28 p.
9. Плахотнік О.В. Освітні технології зміцнення здоров’я студентів у вищій школі. Вісник Національного університету фізичного виховання і спорту України. 2023. № 1. С. 96–103.
10. Приймаков О.Є., Борисова І.В. Формування культури здоров’я студентської молоді засобами фізичного виховання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2021. № 4 (56). С. 108–115.
11. Badiuk N., Borysova I., Pryimakov O. Formation of students’ health culture in the process of physical education. Journal of Physical Education and Sport. 2022. Vol. 22 (1). P. 151–156. DOI: 10.7752/jpes.2022.01019.
12. Global Wellness Institute. Wellness in Education: Transforming Schools into Thriving Communities. 2022. URL: https://globalwellnessinstitute.org/wellness-in-education/ (дата звернення: 25.04.2025).
13. McKenzie T.L., Lounsbery M.A.F. School wellness policies and practices: Progress, problems, and future directions. Journal of School Health. 2022. Vol. 92 (2). P. 142–149. DOI: 10.1111/josh.13144.
14. World Health Organization. WHO Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behaviour. Geneva : WHO, 2020. 104 p.
ISSN (Print) 





