ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ ПОКАЗНИКІВ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ГІМНАСТІВ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ НА ЕТАПІ ПОЧАТКОВОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
Нині є гостра необхідність побудови адекватної системи підготовки для юних спортсменів-початківців, яка б без форсування, поступово виводила дітей на щораз вищий рівень підготовленості. Мета: встановити взаємозв’язки показників фізичної підготовленості гімнастів першого року навчання на етапі початкової підготовки. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення, педагогічне тестування (26 тестів з фізичної підготовки), методи математичної статистики. Результати. Дослідження виявило, що результати кистьової динамометрії не показали статистично вірогідних взаємозв’язків з більшістю фізичних якостей гімнастів першого року навчання, за винятком ловлі лінійки (r=-0,66). Нервово-м’язова діяльність, що забезпечує роботу м’язів кисті, впливає на міжм’язову координацію. Інші фізичні якості, що показали велику кількість взаємозв’язків (18 і більше, r=0,294, р<0,001), включали кидок м’яча, згинання-розгинання рук в упорі лежачи, підтягування на поперечині, пробу Ромберга, тепінг-тест ногами, тест на влучність, дрібну моторику, нахил сидячи, «міст» і лазіння по гімнастичній стінці. Гімнасти з вищими показниками сили кисті мають вищу швидкість реакції та міжм’язову координацію. Вибухова сила ніг була пов’язана з вищими результатами у вправах зі стрибками та присіданнями, а вибухова сила верхніх кінцівок – із результатами одразу десяти інших тестів. Виявлено важливість стартової сили, гнучкості, дрібної моторики та загальної координації для комплексної оцінки готовності до занять спортивною гімнастикою. Висновки. Виокремлено три групи: перша з них пов’язана з наявністю великої кількості взаємозв’язків та серед них високою щільністю серед швидкісно-силових якостей; друга – координаційних якостей, у тому числі в комплексних рухових завданнях; третя – гнучкості, що мала специфічну структуру взаємозв’язків з іншими фізичними якостями та виражену між тестами вибіркової спрямованості.
Посилання
2. Євтєрев Д.Ю., Волков В.Л. Диференціація контингенту в процесі фізичної підготовки юних гімнасток на початковому етапі багаторічного спортивного удосконалення. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. 2018. Вип. 5. С. 90–93.
3. Комаринська Н. Стан розвитку координаційних здібностей гімнасток першого року початкового етапу багаторічної підготовки. Вісник Прикарпатського університету. Серія «Фізична культура». 2017. Вип. 27–28. С. 128–133.
4. Комаринська Н.Б. Про взаємозв’язок розвитку фізичних якостей гімнасток. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. 2016. Випуск 8 (78К). С. 33–37.
5. Коханович К. Прикладні аспекти контролю на етапі початкової підготовки юних гімнастів. Фізичне виховання і спорт. 1999. № 1. С. 12–18.
6. Кравчук Т. М., Дорогань С. В. Виховання гімнастичного стилю на етапі початкової підготовки в спортивній гімнастиці. Актуальні проблеми фізичного виховання і спорту : матеріал. конф. ХНПУ Г. С. Сковороди. 2017. С. 74–76.
7. Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності з спортивної гімнастики / Марченко Ю.П., Єретик А.А., Терещенко І.А. та ін. Київ, 2003.
8. Рудніцька Д.О., Пітин М.П., Синиця А.В. Хореографічна підготовка юних спортсменок у спортивній гімнастиці: перспективи досліджень. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 3. С. 113–120.
9. Сергієнко Л.П. Тестування рухових здібностей школярів. Київ : Олімпійська література, 2001. 440 с.
10. Худолій О.М., Карпунець Т.В., Іващенко О.В. Структурна модель рухової підготовленості юних гімнасток 6–8 років. Теорія та методика фізичного виховання. 2015. № 4. С. 3–10.
11. Худолій О.М., Єрмаков С.С. Закономірності процесу навчання юних гімнастів. Теорія та методика фізичного виховання. 2011. № 5. С. 3–18, 35–41. http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.70719.
12. Briskin Y., Todorova V., Perederiy A., Pityn M. Comparative analysis of choreographic training of athletes from foreign and Ukrainian sport aerobics teams. Journal of Physical Education and Sport. 2016. Vol. 16, Is. 4. pp. 1352–1356. DOI:10.7752/jpes.2016.04216.
ISSN (Print) 





