ВПЛИВ КОРОНАКРИЗИ НА ОБ’ЄДНАННЯ ПІДПРИЄМСТВ В УКРАЇНІ
Анотація
Доведено, що реакція інтегрованого бізнесу на вплив коронакризи має свої особливості, зумовлені його економічною природою. Більшість сучасних об’єднань підприємств мають розгорнуту мережу, структура підприємств, об’єднаних у консолідовані групи, може охоплювати всю Україну, а також виходити за межі державних кордонів, отже в одних карантинних зонах господарська діяльність майже зупиняється, в інших – провадитися в нормальному режимі. Значні масштаби функціонування об’єднань підприємств, їхні потужні фінансові, трудові та інші ресурси, роблять інтегрований бізнес дещо «неповоротким» і вразливим до наслідків коронакризи, однак ці ж особливості забезпечують консолідованим бізнес-утворенням потенціал для адаптації до нових реалій економічної діяльності. В статті визначено характер впливу коронакризи на розвиток сучасних об’єднань підприємств в Україні, обґрунтовані можливості подолання кризових наслідків в економіці, спричинених COVID-19, за рахунок консолідації зусиль українського бізнесу, спрямованих на вирішення цієї масштабної проблеми. Досліджені основні напрями протидії консолідованих об’єднань підприємств корона кризі, а саме: 1) турбота про співробітників; 2) створення штабу реагування 24/7; 3) підтримка ланцюга постачальників; 4) турбота про громаду. Наведені позитивні приклади допомоги консолідованого бізнесу громадам. Обґрунтовано, що сучасним об’єднанням підприємств в Україні, які мають фінансові можливості, необхідно спрямовувати їх на модернізацію своїх виробничих потужностей, перепрофілювання видів діяльності на інноваційній основі. Через обмеженість транскордонного співробітництва, інтегровані бізнес-формування можуть орієнтуватися на внутрішній ринок, що лише підсилюватиме українську економіку в стратегічній перспективі. Підтримка консолідованим бізнесом соціальних програм і наукових досліджень, спрямованих на подолання COVID-19, має стати обов’язковим компонентом корпоративної соціальної відповідальності, що сприятиме оздоровленню як бізнес-середовища, так і суспільства в цілому.
Посилання
2. Avdalian, K.V. (2019). Suchasni tendentsii obiednannia pidpryiemstv v ekonomitsi Ukrainy [Modern tendencies of merging enterprises in the economy of Ukraine]. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia – Economics, Management and Administration, 4 (90), 3-7 [in Ukrainian].
3. COVID-19: Karantynni zakhody suttievo zminiuiut ochikuvannia biznesu shchodo rozvytku ekonomiky [COVID-19: Quarantine measures significantly change business expectations for economic development]. (2020, November 7). visnuk.com.ua. Retrieved from http://www.visnuk.com.ua/uk/news/100017557-covid-19-karantinni-zakhodi-suttyevo-zminyuyut-ochikuvannya-biznesu-schodo-rozvitku-ekonomiki [in Ukrainian].
4. Dienkov, D., Karakuts, A. & Shchedrin, Yu. Vplyv COVID-19 ta karantynnykh obmezhen na ekonomiku Ukrainy [Impact of COVID-19 and quarantine restrictions on the economy of Ukraine]. Kyiv: Center for Applied Research and the Konrad Adenauer Foundation Office Ukraine [in Ukrainian].
5. Foresight COVID-19: impact on economy and society. (2020, November 6). wdc.org.ua. Retrieved from http://wdc.org.ua/en/node/190017 [in English].
6. Klasternyi proekt zabezpechyv 10000 ekspres-testiv na COVID-19 [The cluster project provided 10,000 rapid tests for COVID-19]. (2020, November 6). eu4business.eu. Retrieved from http://eu4business.eu/uk/success-stories/klasternyy-proyekt-zabezpechyv-10-000-ekspres-testiv-na-covid-19 [in Ukrainian].
7. Polityka oduzhannia: protses vykhodu z karantynu dlia ekonomiky navit bilsh ryzykovanyi, nizh sam karantyn [Recovery policy: the process of quarantine for the economy is even more risky than the quarantine itself]. (2020, November 7). niss.gov.ua. Retrieved from https://niss.gov.ua/en/node/3668 [in Ukrainian].
8. Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy, spriamovanykh na zabezpechennia dodatkovykh sotsialnykh ta ekonomichnykh harantii u zviazku z poshyrenniam koronavirusnoi khvoroby (COVID-19) [On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine Aimed at Providing Additional Social and Economic Guarantees in Connection with the Spread of Coronavirus Disease (COVID-19)]. (2020, November 7). zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/540-20 [in Ukrainian].
9. Pro zatverdzhennia Derzhavnoi prohramy stymuliuvannia ekonomiky dlia podolannia nehatyvnykh naslidkiv, sprychynenykh obmezhuvalnymy zakhodamy shchodo zapobihannia vynyknenniu i poshyrenniu hostroi respiratornoi khvoroby COVID-19, sprychynenoi koronavirusom SARS-CoV-2 na 2020-2022 roky [On approval of the State program of economic stimulation to overcome the negative consequences caused by restrictive measures to prevent the occurrence and spread of acute respiratory disease COVID-19 caused by coronavirus SARS-CoV-2, for 2020-2022]. (2020, November 8). zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/534-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
10. Sakharuk, T. (2020). Reaktsiia biznesu na pandemiiu: shcho zrobleno ta kudy my rukhaiemosia [Business response to the pandemic: what has been done and where we are moving]. (2020, November 7). Бізнес vs COVID-19. Retrieved from https://business.ua/business/10125-biznes-vs-covid-19 [in Ukrainian].
11. U period koronakryzy «NIBULON» ne prypyniaie dopomahaty ukrainskii medytsyni [During the coronavirus crisis, NIBULON does not stop helping Ukrainian medicine]. (2020, November 8). nibulon.com. Retrieved from https://www.nibulon.com/news/novini-kompanii/u-period-koronakrizi-nibulon-ne-pripinyae-dopomagati-ukrainskii-medicini-video-8710.html [in Ukrainian].
12. Zhalilo, Ya.A. (2020). Ukraina pislia koronakryzy – shliakh oduzhannia [Ukraine after the coronavirus crisis – the path to recovery]. Kyiv: National Institute for Strategic Studies [in Ukrainian].