СТАБІЛЬНІСТЬ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ – ЗАПОРУКА УСПІХУ РЕФОРМ ІЗ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ
Анотація
Управління в широкому сенсі є об’єктивним процесом упорядкування певних систем, що полягає в забезпеченні цілісної й позитивної спрямованості їх функціонування, підтримання заданих параметрів для досягнення мети шляхом обміну інформацією й комунікації між їхніми підсистемами. Для збереження цілісності держави категорія соціальної зв’язаності характеризує єдність устремлінь соціуму під час колективної діяльності, що є, по суті, основним процесом державного будівництва. Звідси, демократичні перетворення, що відбуваються в Україні, потребують нових підходів до формування державної політики, пошуку механізму реформування місцевого самоврядування та корінних змін у діяльності органів публічної влади. У статті здійснено філософський та соціально-економічний аналіз стану державного будівництва і, зокрема, децентралізації в Україні як основи формування самодостатніх органів публічної влади через об’єднання територіальних громад як механізму укрупнення територій і кардинальних змін принципів формування їхнього ресурсного й фінансового потенціалу. Виокремлено актуальні теоретичні й практичні проблеми децентралізації, регулювання бюджетних процесів та їх удосконалення для суттєвого поліпшення надання публічних послуг населенню та залучення його до державотворчих процесів. Акцентовано, що реформа з децентралізації є ключовою в розбудові держави, що дозволить правильно побудувати систему управління державою і створить ресурсні умови для розвитку громадянського суспільства. Головна стратегічна мета реформи – створення комфортного та безпечного середовища для життя людини в Україні – може бути досягнута шляхом побудови ефективної системи влади на всіх рівнях (громада – район – регіон), передачею максимально можливої кількості повноважень на найближчий до громадянина рівень – громадам. Від належно організованого механізму управління бюджетним процесом залежить соціально-економічне становище громади, регіону, а отже, і країни загалом, що слугуватиме створенню умов для динамічного розвитку регіонів і наданню якісних та доступних суспільних послуг громадянам.
Посилання
2. Drobot, I. O. (2010). Harantuvannia mistsevoho samovriaduvannia v Ukraini: teoretyko-metodolohichnyj aspect [Guarantee of Local Self-Government in Ukraine: Theoretical and Methodological Aspect]. L’viv: LRIDU NDU, [in Ukrainian].
3. Minrehion Ukrainy [Minregion of Ukraine]. minregion.gov.ua. Retrieved from http://minregion.gov.ua/ [in Ukrainian].
4. Ofitsijne internet-predstavnytstvo Prezydenta Ukrainy [Official online representation of the President of Ukraine]. president.gov.ua. Retrieved from www.president.gov.ua/ [in Ukrainian].
5. Butyrs’ka, T., Dzvinchuk, I. (2017). Teoretyko-metodolohichni osnovy derzhavnoho budivnytstva [Theoretical and methodological foundations of state construction]. Ivano-Frankivs’k: Misto NV [in Ukrainian].
6. Prykarpats’kyj natsional’nyj universytet imeni V. Stefanyka [Precarpathian National University named after V. Stefanyk]. education.ua. Retrieved from https://www.education.ua/ua/universities/208/ [in Ukrainian].
7. Tkachuk, A. F. (2016). Vnutrishni ta zovnishni resursy dlia rozvytku hromady abo chomu brak hroshej ne ie pervynnoiu problemoiu hromady? [Domestic and external resources for community development or why lack of money is not a primary community issue?]. Kyiv: IKTs «Lehal’nyj status» [in Ukrainian].
8. Konstytutsiia Ukrainy [Constitution of Ukraine]. Ofits. tekst. Kyiv: KM [in Ukrainian].
9. Ivano-Frankivs’ka oblasna rada. [Ivano-Frankivsk Regional Council]. Retrieved from www.orada.if.ua [in Ukrainian].
10. Asotsiatsiia mist Ukrainy. [Association of Ukrainian Cities]. Retrieved from https://www.auc.org.ua [in Ukrainian].
11. Kabinet Ministriv Ukrainy [Cabinet of Ministers of Ukraine]. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua [in Ukrainian].
12. Hvazava, N. H. (2013). Mistsevi biudzhety iak chynnyk ekonomichnoho rozvytku terytorial’nykh hromad Ukrainy [Local budgets as a factor of economic development of territorial communities of Ukraine]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: Nats. akad. derzh. upr. pry Prezydentovi Ukrainy [in Ukainian].
13. Kazna Ukrainy [Treasury of Ukrain]. Retrieved from www.treasury.gov.ua [in Ukainian].
14. Kaziuka, Ya. M. (2015). Derzhavne upravlinnia biudzhetnymy resursamy v umovakh detsentralizatsii [Public administration of budget resources in conditions of decentralization]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv: Nats. Akad. derzh. upr. pry Prezydentovi Ukrainy [inUkrainian].
15. Brechko, O. V. (2004). Teoretychni aspekty finansovoho mekhanizmu derzhavnoho rehuliuvannia ekonomiky rehionu. [Theoretical aspects of the financial mechanism of state regulation of the region’s economy]. Moloda nauka: zb. nauk, prats’ Rady molody, vchenykh Ternop. akad. nar. hosp-va. [Young science: Sb. Sciences, works of the Council young, scientists Ternop. acad. nar households-va]. Vol. 2., 68-73 [in Ukrainian].
16. Biudzhetnyj kodeks Ukrainy [The Budget Code of Ukraine]. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2456-17 [in Ukrainian].
17. Koltun, V. S. (2015). Temporal’na paradyhma diial’nosti orhaniv mistsevoho samovriaduvannia [Temporal paradigm of local government activity]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Nats. Akad. derzh. upr. pry Prezydentovi Ukrainy [in Ukrainian].
18. Konovalov, L. S. (2016). Mekhanizm derzhavnoho audytu efektyvnosti vykorystannia publichnykh koshtiv [The mechanism of the state audit of the effectiveness of using public funds]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: Nats. akad. derzh. upr. pry Prezydentovi Ukrainy [in Ukrainian].
19. Varnalii, Z. S. (Ed.) (2005). Rehiony Ukrainy: problemy ta priorytety sotsial’no-ekonomichnoho rozvytku [Regions of Ukraine: Problems and Priorities of Socio-Economic Development]. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].