ГНУЧКІСТЬ ПОВЕДІНКИ ПІДПРИЄМСТВА ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ЖИТТЄЗДАТНОСТІ В НЕСТАБІЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

  • В.З. Бугай
  • А.В. Горбунова
Ключові слова: гнучкість, адаптивність, підприємство, невизначеність, життєздатність, виживання, ринок, бізнес-середовище, конкурентоздатність

Анотація

В сучасних нестабільних умовах господарювання багато вітчизняних підприємств перебувають на межі виживання. Тому актуальним є питання формування умов для забезпечення їх гнучкої поведінки з метою швидкої адаптації фінансово-господарської діяльності до нестабільного ринкового середовища, що стало головним фактором життєздатності підприємства в конкурентній боротьбі. Обґрунтовано, що гнучкість підприємства полягає в створенні умов для забезпечення його маневреності, оперативності та адаптивності як відповідної реакції на зміни зовнішнього і внутрішнього середовища з метою попередження проблем, що можуть виникнути. Встановлено, що практичний інтерес стосовно формування гнучкої поведінки підприємства має розмежування її на зовнішню і внутрішню, що дозволить адаптуватися відповідно до зміни ринкових умов господарювання і фінансових можливостей підприємства. Доведено, що формування гнучкої поведінки підприємства слід здійснювати на інноваційній основі через взаємозв’язок її складових: виробничої гнучкості; маркетингової гнучкості; асортиментної гнучкості; фінансової гнучкості; інноваційної гнучкості. Обґрунтовано, що забезпечити гнучкість поведінки підприємства в нестабільному бізнес-середовищі неможливо без її оцінювання. Рівень гнучкості підприємства слід оцінювати на основі інтегрального показника. Проте існуючі методики його розрахунку як правило складні і недостатньо комплексно відображають фактори, що визначають її рівень. Тому такі підходи до оцінки рівня гнучкості підприємства часто проблематично ефективно застосувати на практиці. Встановлено, що для фінансово неспроможних підприємств інструментом формування гнучкості є реструктуризація; для фінансово стійких підприємств – реформування системи товарних потоків, формування оптимального потокового процесу; для економічно сильних підприємств – збільшення інвестиційного потенціалу на інноваційній основі.

Посилання

1. Ansoff I. (1999). New corporate strategy / transl. from English. St. Petersburg : «Piter». [in Ukrainian]
2. Minzberg G., Quinn J.B., Goshal S. (2001). Strategic Process / Yu.N. Kapturevsky (Ed.). St. Petersburg : «Piter». [in Ukrainian]
3. Grachov, O.V. (2006). Management of enterprise flexibility development : extended abstract of candidate’s thesis, Kharkiv. [in Ukrainian]
4. Machkur, L.A. (2003). Information and analytical support of strategic control of enterprises in the conditions of economic transformation : extended abstract of candidate’s thesis. Lviv. [in Ukrainian]
5. Shmatko, N.M. Methodical approach to assessing the flexibility of the enterprise. Retrieved from: http://www.kpi.kharkov.ua/archive/наукова_періодика/vestnik
6. Vasilenko, V.O. (2005). Anti-crisis management of the enterprise (2d ed.). Kyiv : Center for Educational Literature. [in Ukrainian]
7. Busel, V.T. (Ed.). (2004). Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language. Kyiv, Irpin : VTF Perun. [in Ukrainian]
8. Economic encyclopedia. Retrieved from: http://www.enbv.narod.ru/text/Econom/encyclo/s tr/E‑257.html
9. Mochernyy, S.V. (Ed.). (2000). Economic encyclopedia (Vol. 1). Kyiv : Academy. [in Ukrainian]
10. Sethi, A.K. & Sethi, S.P. (1990). Flexibility in Manufacturing: A Survey. The International Journal of Flexible Manufacturing Systems. No. 2. P. 289–328. [in Ukrainian]
Опубліковано
2023-02-10
Як цитувати
Бугай, В., & Горбунова, А. (2023). ГНУЧКІСТЬ ПОВЕДІНКИ ПІДПРИЄМСТВА ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ЖИТТЄЗДАТНОСТІ В НЕСТАБІЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки, (2 (54), 9-13. https://doi.org/10.26661/2414-0287-2022-2-54-01
Розділ
Економіка та управління підприємствами