ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЯ СУСПІЛЬСТВА: УРАХУВАННЯ ВЗАЄМОДІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ТА РИНКУ ПРАЦІ

  • В.М. Гельман
  • О.Г. Череп
  • Н.В. Терент’єва
Ключові слова: професіоналізація, заклади професійної освіти, ринок праці, молодь, Міжнародна організація праці, держава, профспілки, роботодавці

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ролі професіоналізації для забезпечення ефективної зайнятості, відповідності результатів навчання та кваліфікації потребам ринку праці в сучасних умовах розвитку економіки, нових викликів та актуальних завдань, які постають між усіма учасниками соціального діалогу. Акцентовано увагу на тому, що бізнес та освіта перестають бути самодостатніми і все більше залежать один від одного, тому посилення інтеграції ринків освітніх послуг і праці виступає найважливішим чинником успішного соціально-економічного розвитку в умовах глобалізації. Для досягнення цілей ефективного функціонування ринку праці гнучкість та адаптованість системи первинної професіоналізації до потреб ринку праці, спрямованість освітніх послуг на задоволення потреб бізнесу є першочерговим завданням менеджменту в системі освіти, але сьогодні навіть найкращі виші не встигають за темпами розвитку бізнес-контексту та не можуть своєчасно адаптувати освітні програми. Сучасному українському ринку праці притаманні значні професійно-кваліфікаційні дисбаланси. Невирішені проблеми працевлаштування, зокрема молоді, призводять до негативних наслідків, тому особливої уваги потребують питання розробки та впровадження проектів, орієнтованих на фінансування активних заходів сприяння зайнятості; проводити маркетингові дослідження або користуватись послугами маркетингових служб з метою вивчення потреб ринку праці, визначення затребуваних спеціальностей, професійних навиків, компетентностей та рівня кваліфікації, якими повинні володіти фахівці відповідно до вимог роботодавців; надання провідної ролі Міжнародній організації праці для покращення можливостей зайнятості підготовленої молоді, сприяння кращій інтеграції на ринку праці та зниженню рівня безробіття молоді чи економічної неактивності. Зазначено, що після закінчення війни найбільші темпи приросту досягатимуться в галузях, які працюватимуть на відновлення внутрішнього ринку, однак потреба в професіях залежатиме від економічної стратегії України, від того, наскільки активно буде відбудовуватися і розвиватися економіка.

Посилання

1. Nychkalo N.H. (2014). Rozvytok profesiinoi osvity v umovakh hlobalizatsiinykh ta intehratsiinykh protsesiv – [Development of professional education in the conditions of globalization and integration processes] : monohrafiia. Kyiv : Publishing house of National Pedagogical Dragomanov University. 125 p. [іn Ukrainian]
2. Molod na rynku pratsi: navychky XXI stolittia ta pobudova kariery – [Youth on the labor market: 21st century skills and career building]: Annual report to the President of Ukraine, the Verkhovna Rada of Ukraine, the Cabinet of Ministers of Ukraine on the situation of youth in Ukraine. Kyiv : State Institute for Family and Youth Policy, 2019. 107 p. [іn Ukrainian]
3. Pro zainiatist naselennia – [About population employment]: law of Ukraine № 5067-VI, July 5, 2012. Voice of Ukraine. 2012. № 153–154. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067–17#Text [іn Ukrainian]
4. Lapshyna V.L. (2005). Profesionalizatsiia: sutnist ta struktura poniattia – [Professionalization: the essence and structure of the concept]. Scientific journal “Ukrainian Society”, No. 2–3(7–8). P. 54–58. [іn Ukrainian]
5. Lavrynenko L. (2016). Vzaiemodiia ta vzaiemozviazok rynku pratsi ta rynku osvitnikh posluh – [Interaction relationship and labors market and education market]. Global and national economic problems. No. 9. P. 592–596. [іn Ukrainian]
6. Prohrama hidnoi pratsi dlia Ukrainy na period 2020–2024 rr. – [Decent Work Country Programme Ukraine 2020–2024]. International Labour Organization : official website. 44 p. Retrieved from https://www.ilo.org/budapest/what-we-do/decent-work-country-programmes/WCMS_774455/lang – uk/index.htm
7. Startuvav vseukrainskyi proiekt “Obery profesiiu svoiei mrii” – [The all-Ukrainian project “Choose the profession of your dreams” was launched]. Ministry of Education and Science of Ukraine : official website. 2021. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/startuvav-vsekrayinskij-proyekt-oberi-profesiyu-svoyeyi-mriyi [іn Ukrainian]
8. Lozovetska V.T. (2012). Profesiina oriientatsiia molodi v umovakh suchasnoho rynku pratsi – [Professional orientation of youth in the conditions of the modern labor market] : monograph. Kyiv : Institute of vocational and technical education of NAPS of Ukraine, 157 p. [іn Ukrainian]
9. Waintraub M.A., Romanova A.M., Mosia I.A., Bilokon Y.Yu. et. al. (2015). Modernizatsiia zmistu profesiinoi osvity i navchannia: teoriia i praktyka – [Modernization of the content of professional education and training: theory and practice] : monograph. / sciences red. M.A. Weintpaub. Kyiv : Ltd. NVP. Polygraph service, 328 p. [іn Ukrainian]
10. Hordiychuk D., Rykhlitskyi V. (2022). Znaity robotu pid chas viiny. Yak zminyvsia rynok pratsi v Ukraini – [Find a job during the war. How the labor market has changed in Ukraine]. Economic truth. June 14. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/publications/2022/06/14/688116/ [іn Ukrainian]
11. Nesterovych O.S. (2022). Rynok pratsi i zainiatist molodi v Ukraini v konteksti yevrointehratsiinoho rozvytku – [Labor market and youth employment in Ukraine in the context of European in-tegration development]. Uzhhorod
National University Herald. Series: Law. No. 70. P. 186–189. Retrieved from http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/257516/254362 [іn Ukrainian]
Опубліковано
2023-02-10
Як цитувати
Гельман, В., Череп, О., & Терент’єва, Н. (2023). ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЯ СУСПІЛЬСТВА: УРАХУВАННЯ ВЗАЄМОДІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ТА РИНКУ ПРАЦІ. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки, (2 (54), 117-121. https://doi.org/10.26661/2414-0287-2022-2-54-21
Розділ
Економіка праці, управління персоналом та маркетинг