АСТРОНОМІЧНИЙ ТУРИЗМ ЯК МЕТОД ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ STEM-ДИСЦИПЛІН СЕРЕД ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Ключові слова: STEM-освіта, популяризація науки та STEM- професій, форми популяризації астрономії, астрономічний туризм, астрономічні маршрути

Анотація

Вивчення астрономії має значний вплив на розвиток наукового світогляду молоді та є важливим складником природничо-математичної освіти (STEM-освіти). STEM-освіта ґрунтується на популяризації науки та STEM-професій серед здобувачів освіти. У статті популяризацією науки вважаємо спосіб поширення в доступній формі наукових знань населенню без фахової освіти з метою підвищення його культурного рівня та зацікавлення наукою. Спектр можливих форм роботи, що сприяють популяризації астрономії, включає: ознайомлення з публікаціями (науково-популярні статті, книжки); перегляд науково-популярних фільмів; участь у роботі астрономічних клубів; відзначення визначних дат; проведення конкурсів, олімпіад, виставок; створення інтерактивних локацій; відвідування обсерваторій та планетаріїв. Астрономічний туризм як затребуваний різновид освітнього туризму є також ефективною формою популяризації астрономії. Він дає змогу подати наукові знання у незвичайній формі, а також дарує яскраві емоції. Об’єктами астротуризму є: астрофізичні явища, астрономічне обладнання, історичні місця, пов’язані з астрономією.Метою статті є дослідження астрономічного туризму як методу популяризації астрономії серед здобувачів освіти на прикладі найцікавіших тематичних маршрутів Запорізької області. Такими маршрутами є: обсерваторія Запорізького національного університету, планетарій з обсерваторією Запорізького закладу позашкільної освіти «Міський палац дитячої та юнацької творчості», Веселянська обсерваторія та святилище-обсерваторія на острові Хортиця. Програма астрономічного маршруту в Запорізькому національному університеті включає знайомство з університетом, лекції, квести, вікторини з астрономії та відвідування обсерваторії, де здобувачі освіти вивчають будову телескопа та спостерігають різні астрономічні явища.

Посилання

1. Астрономія: навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. URL: https://surl.li/idctkz (дата звернення: 21.04.2025).
2. Астроосвіта. URL: https://astroosvita.kiev.ua (дата звернення: 22.04.2025).
3. Популяризація науки під час криз та війн: виклики та можливості / О. Болдирєв та ін. URL: https://surl.li/vgchpq (дата звернення: 21.04.2025).
4. Гокінг С., Млодінов Л. Найкоротша історія часу / пер. з англ. І. Андрущенка. Харків : КСД, 2023. 160 с.
5. Головна астрономічна обсерваторія Національної академії наук України. URL: https://www.mao.kiev.ua/index.php/ua/ (дата звернення: 21.04.2025).
6. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» : Постанова Верховної Ради України від 26.11.2015 № 848-VIII. Дата оновлення: 19.11.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text (дата звернення: 21.04.2025).
7. Кляп М.П., Шандор Ф.Ф. Сучасні різновиди туризму. URL: https://westudents.com.ua/glavy/93388- arheologchniy-turizm.html (дата звернення: 21.04.2025).
8. Мальченко С.Л., Слюсаренко М.А. Заходи популяризації астрономії. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2022. Вип. 208. С. 166–171. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1- 208-166-171 (дата звернення: 22.04.2025).
9. Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) : Розпорядження Кабінету міністрів України від 05.08.2020 № 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 21.04.2025)
10. Український астрономічний портал. URL: http://www.astrosvit.in.ua (дата звернення: 22.04.2025).
11. Science popularization: its history, triumphs and pitfalls. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000071156.locale=en (дата звернення: 22.04.2025).
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Андрєєв, А. М., Андрєєва, О. А., & Дуда, Є. В. (2025). АСТРОНОМІЧНИЙ ТУРИЗМ ЯК МЕТОД ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ STEM-ДИСЦИПЛІН СЕРЕД ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 24-30. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-03
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)