ПЕДАГОГІЧНА ЦІННІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТІВ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ

Ключові слова: загальна середня освіта, освітній контент, теорія та методика навчання, українська мова та література, здобувачі освіти, якість навчання

Анотація

В умовах реформування освіти та відповідно до нових викликів сьогодення актуалізується пошук ефективних способів та методів подачі навчального матеріалу, які б сприяли глибшому розумінню, осмисленню й засвоєнню знань, оволодінню практичними навичками, компетентностями та наскрізними вміннями. Потужний педагогічний потенціал закладено у візуалізацію освітнього процесу, оскільки вона дає змогу перетворити складну, абстрактну або об’ємну інформацію на наочну, логічно структуровану та емоційно привабливу форму.Беззаперечно, у сучасному освітньому просторі візуалізація відіграє ключову роль у забезпеченні якісного та ефективного навчального контенту. Її значення особливо зростає в умовах інформаційного перевантаження, коли учням необхідно швидко, точно та доступно засвоювати великі обсяги інформації. Візуальні засоби навчання дають змогу зробити освітній процес більш наочним, емоційно забарвленим, мотивувальним і результативним.У сучасних закладах загальної середньої освіти викладання української мови та літератури потребує оновлених підходів, що відповідають запитам часу та особливостям учнів ХХІ ст. Одним із таких ефективних підходів є використання різних видів візуалізації.Сучасні уроки мають бути не лише змістовними, а й цікавими, інтерактивними та результативними. Вони повинні сприяти формуванню ключових та предметних компетентностей, наскрізних умінь здобувачів освіти. Застосування візуалізації: таблиць, схем, інфографіки, ментальних карт, презентацій, скрайбінгу, відео на уроках української мови та літератури є вимогою часу та необхідною умовою для досягнення очікуваних результатів у процесі вивчення предметів мовно-літературної освітньої галузі.Тож можна впевнено стверджувати, що продумане використання візуальних засобів на уроках української мови та літератури є важливим чинником модернізації освіти й підвищення її якості.Автори статті переконливо доводять педагогічну цінність візуалізації, детально описують особливості та сучасні технології візуального подання інформації на уроках української мови та літератури у закладах загальної середньої освіти.

Посилання

1. Білоусова Л.І., Житєньова Н.В. Онлайнові інструменти візуалізації у діяльності сучасного педагога. URL: https://www.researchgate.net/publication/330766838_Online_tools_of_visualization_in_the_work_of_the_modern_teacher/fulltext/5c53bcc6458515a4c74e6bff/Online-tools-of-visualization-in-the-work-of-the-modern-teacher.pdf
2. Білошапка Н.М. Візуалізація як провідна ідея сучасного навчального процесу в умовах інформатизації світу. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія «Педагогічні науки». 2017. Вип. 159. С. 167–173. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2017_159_31
3. Горна О. Візуалізація теоретичного матеріалу на уроках української мови як засіб формування предметних компетентностей. URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2022/01/6.%D0%93 %D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%B0.pdf
4. Шахіна І., Ільїна О. Створення інфографіки за допомогою сучасних Інтернет-сервісів. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/228637859.pdf
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Дарманська, І. М., & Кикилик, А. М. (2025). ПЕДАГОГІЧНА ЦІННІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТІВ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 38-43. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-05
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)