СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ SOFT SKILLS У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ: СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ

Ключові слова: soft skills, педагогічна освіта, інформаційні технології, розвиток компетентностей, критичне мислення, емоційний інтелект, методи активного навчання, професійний розвиток, комунікація, адаптивність

Анотація

У статті науково обґрунтовано важливість розвитку soft skills у підготовці майбутніх учителів інформатики, підкреслюючи їхню роль у забезпеченні ефективної адаптації педагогів до швидко змінюваних умов освітнього процесу. У контексті швидкої цифровізації та глобалізації, що безперервно трансформують освітнє середовище, гнучкі навички, такі як комунікація, критичне мислення, емоційний інтелект, лідерство та здатність до саморегуляції, стали необхідними для успішної професійної діяльності вчителів.Аналіз світових освітніх практик показує, що в розвинутих країнах Європи, Канаді та США активно впроваджуються стратегії розвитку soft skills у підготовку педагогів через міждисциплінарне навчання, проєктну діяльність, інтерактивні методи, рольові ігри та кейс-методи. Ці методи дають змогу студентам не лише засвоювати теоретичні знання, а й ефективно застосовувати їх у реальних умовах, що сприяє розвитку комунікативних, лідерських та адаптивних навичок. Важливою особливістю таких підходів є те, що вони створюють умови для розвитку критичного мислення, здатності до саморегуляції та ефективного управління часом.В Україні спостерігається певний прогрес у впровадженні подібних методик у педагогічних університетах, однак система підготовки майбутніх учителів інформатики потребує чіткішої стратегії розвитку soft skills. Для цього необхідно створити організаційно-методичні програми, які будуть включати тренінги з управління часом, розвитку емоційного інтелекту, критичного мислення та інших аспектів, важливих для професійної діяльності вчителя. Інтерактивні методи навчання, такі як рольові ігри, проєктна діяльність та кейс-методи, повинні стати основою підготовки студентів, оскільки вони стимулюють активну участь, саморозвиток та здатність до рефлексії. Загалом для забезпечення висококваліфікованих фахівців, здатних успішно працювати в умовах швидко змінюваного освітнього середовища, необхідно створити системний підхід до розвитку soft skills у підготовці педагогів. Педагогічні університети повинні активно працювати над удосконаленням навчальних програм та впровадженням інноваційних методик для розвитку гнучких навичок у студентів.

Посилання

1. Бабій Г.В. Аналіз вимог до особистісних та професійних якостей інженерів із програмного забезпечення в контексті формування готовності до професійного спілкування. Science and Education a New Dimension: Pedagogy and Psychology. 2013. № 7. С. 17–21.
2. Грона Н., Семеног О. Розвиток soft skills майбутніх учителів в умовах закладів фахової передвищої та вищої освіти: міжрегіональний проєкт. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 7(111). С. 33–47.
3. Закон України «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3715-17#Text
4. Закон України «Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2623-14#Text
5. Іванова Л.В., Скорнякова О.В. Soft skills як важливий складник конкурентоспроможності фахівця з інформаційних технологій. Молодий вчений. 2018. № 12(1). С. 83–87.
6. Михайлишин Г., Мандро Л. Soft skills: професійні навички майбутнього соціального працівника. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 37. Т. 2. С. 261–266.
7. Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи / упор. Л. Гриневич, О. Елькін та ін. URL: https://mon.gov.ua/static objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
8. Dell’Aquila E., Marocco D., Ponticorvo M., di Ferdinando A., Schembri M., MiglinoO. Soft Skills. In: Educational Games for Soft-Skills Training in Digital Environments. Advances in Game-Based Learning. Springer, Cham, 2017. 160 s.
9. Kondur О., Mykhailyshyn Н., Serman L. Soft Skills formation of future athletes and physical education teachers. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. 2022. Vol. 9. Р. 27–36.
10. Kyllonen P.C. Measurement of 21st Century Skills within the Common Core State Standards. URL: https://www.ets.org/Media/Research/pdf/session5-kyllonen-paper-tea2012.pdf
11. Meenu W., Rakesh K. Developing Soft Skills in Students, Int. The International Journal of Learning. 2019.1 № 15(12). S. 1–10.
12. OECD, TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. URL: https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en
13. Oxford Dictionary. URL: http://www.oed.com/
14. Sahlberg P. Finnish Lessons 2.0: What Can the World Learn from Educational Change in Finland?. Teachers College Press, 2015. 214 s.
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Михайлишин, Г. Й., & Ковбас, І. Р. (2025). СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ SOFT SKILLS У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ: СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 126-131. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-2-17
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ